החל ממחר: זיהום מי מפרץ חיפה יקטן במידה ניכרת

חברת תש"ן (תשתיות נפט ואנרגיה) הממשלתית תחנוך מחר את המתקנים החדשים לטיפול באדי דלק ובשפכים בנמל הדלק בחיפה בהשקעה כוללת של 50 מיליון שקל

בשורה למתרחצים ולדגים במפרץ חיפה: מתקני טיפול באדי דלק ובשפכים שייחנכו מחר (ב') יקטינו במידה ניכרת את זיהום מי המפרץ. חברת תש"ן (תשתיות נפט ואנרגיה) הממשלתית תחנוך מחר את המתקנים החדשים בנמל הדלק בחיפה בהשקעה כוללת של 50 מיליון שקל.

מנכ"ל תש"ן, רפי טטרקה, מסר כי ההשקעה במתקנים בנמל הדלק בחיפה הינה חלק מהמדיניות המחמירה אותה אימצה החברה בשנים האחרונות בכל הקשור לנושאי הגנת הסביבה והידוק שיתוף הפעולה עם המשרד להגנת הסביבה. טטרקה ציין כי שדרוג המערכות התפעוליות בנמל תוביל לשיפור משמעותי באיכות האוויר והים באזור חיפה והמפרץ. מנכ"ל תש"ן הוסיף כי ההשקעות במתקן למישוב אדים והמתקן לטיפול במים מתווספות להשקעה נוספת של כ-12 מיליון שקלים, שהושקעו לאחרונה בפעולות אחזקה ושדרוג המערכות בפרוזדור הצנרת המקשר את נמל הדלק לחוות האחסון וכן בפעולות ניטור נרחבות בחוות האחסון.

מדובר במתקן למישוב אדי דלק שנועד לקלוט את אדי דלק הנפלטים ממיכליות בעת הטעינה והפריקה, זאת באמצעות מערכת צנרת סגורה, דרך מצע של פחם פעיל הסופח את האדים וממחזר אותם חזרה למיכל בנזין. המתקן יצמצם את פליטת אדי הדלק באוויר לרמה מינימאלית עפ"י התקנים שנקבעו בדירקטיבה של האיחוד האירופי. מערכת מישוב האדים הינה מהמתקדמות מסוגה בביצועיה ועלות הקמתה נעמדת בכ-15 מיליון שקל.

המתקן השני שיחנך הוא המתקן לטיפול במים בשיטה ביולוגית המערכת כוללת מערך מיכלים בקיבולת של כ-10,000 מ"ק וריאקטור ביולוגי (Membrane Biological Reactor - MBR) שתפקידו לטפל בריכוזי הפחמימנים המומסים במים אשר באמצעי סינון והפרדה רגילים אינם מופרדים מהמים. בריאקטור הביולוגי המהווה את לב המערכת פותחה אוכלוסיית חיידקים עמידה המסוגלת לפרק פחמימנים. הביו מסה הביולוגית מסוננת דרך ממברנות עדינות עד לרמה של מים צלולים, העומדים בדרישות הֵיתר ההטלה לים. המערכת פועלת באופן רציף ומסוגלת לטפל ב-120 מ"ק מים ליום. ריכוזי הפחמימנים במים המוטלים לים מנוטרים בצורה רציפה ונתוניה מועברים ישירות, באופן מקוון, לאגף ים וחופים במשרד להגנת הסביבה. עלות הקמת המערכת נעמדת בכ-20 מיליון שקלים.

המתקן יאפשר לתש"ן לעמוד בתנאי היתר ההזרמה לים של הנמל כפי שנדרש על ידי המשרד להגנת הסביבה.