הרשות השנייה החליטה: יוגדלו הערבויות של קשת ורשת

זאת כדי להבטיח את תיקון ההפרות בתחום הסוגה העילית ■ עם זאת, הרשות השנייה החליטה לאפשר לזכייניות להמשיך ולשדר בהתאם לתנאי הזיכיון, תוך השלמת כל הפערים עד 2015

הרשות השנייה החליטה להגדיל את הערבויות של זכייניות ערוץ 2 קשת ורשת, במטרה להבטיח את ביצוע תיקון ההפרות בתחום של תוכניות סוגה עילית מהפקה קנויה, אי-עמידה במחוייבות לסדרה היסטורית והפקה קנויה מהפריפריה.

כמו כן, קשת תידרש לבצע את כל ההשלמות בתחום הסוגה עילית כהפקות קנויות - 100% במקום 65% כפי שנקבע עד כה.

יחד עם זאת, מועצת הרשות השנייה החליטה לאפשר לזכייניות להמשיך ולשדר בהתאם לתנאי הזיכיון, תוך השלמת כל הפערים עד שנת 2015.

בהתאם להוראות סעיף 34 לחוק הרשות השנייה, קיימה הרשות הליך בדיקה לזכייניות ערוץ 2 קשת ורשת" שבו נבחנה עמידתן בהוראות החוק, כללי המועצה ותנאי הזיכיון בתום מחצית תקופת הזיכיון.

במסגרת ההליך, חברי המועצה קיימו בחודשים האחרונים מספר דיונים בהם נידונה פעילות זכייניות ערוץ 2 בין השנים 2006-2010. במקביל, המועצה קיימה שימוע בכתב לזכייניות קשת ורשת, אשר הוזמנו גם להציג בפני המועצה את עמדותיהן בעל-פה.

בחודש מאי פורסמו נתוני העמידה ואי-העמידה של הזכייניות בתנאי הזיכיון. בין היתר עלה כי קשת ורשת השקיעו סכום של כ-2.8 מיליארד שקל מאז 2006, כאשר למעלה מ-80% מהסכום האמור הוצאו על הפקות בשוק ההפקה המקומי, מהם 775 מיליון שקל הוצאו על סוגה עילית - דרמה, תוכניות תעודה, סרטי תעודה ותוכניות מיוחדות; וכ-240 מיליון שקל הושקעו בתוכניות דרמה, כ-77 מיליון שקל בסרטי תעודה וכ-458 מיליון שקל בתוכניות תעודה, תחקיר וז'אנר מיוחד.

בסך-הכול במהלך 5 שנים שודרו למעלה מ-2,000 שעות של תוכניות מסוגה עילית, כ-19 אלף שעות של תוכניות בהפקה מקומית וכמעט 12 אלף שעות של הפקות קנויות ממפיקים עצמאיים.

ואולם למרות ההשקעה המסיבית, החוסרים של הזכיינים עומדים היום על כ-94 מיליון שקל פער בין המחויבות החזויה להפקת תוכניות סוגה עילית לבין ההוצאה המוכרת בפועל, ועוד כ-100 מיליון שקל פער שאינו בהפרה - בין ההכנסות החזויות של הזכיינים לבין ההכנסות בפועל.

קשת תגדיל את הערבויות ב-5 מיליון שקל

במהלך השנים 2006-2010 הוציאה קשת על הפקה ורכישה של תוכניות סוגה עילית כ-450 מיליון שקל. ב-3 השנים הראשונות של הזיכיון יצרה קשת פערים גדולים בתחום זה. בשנתיים האחרונות הצטמצמו הפערים לאחר שקשת שינתה את התנהלותה. כך, קשת הוציאה בשנים 2009-2010 היקף הגבוה מהמחויבות הכוללת השוטפת, ועמדה באופן מלא בהוצאה הכוללת על הסוגה העילית. אף שנוצרו בשנים אלה פערים קטנים בהוצאה על תתי-הסוגות, החלה קשת בהשלמת חוסרי העבר. עד כה השלימה קשת חוסרים בהוצאה על תוכניות סוגה עילית בהיקף של כ-30 מיליון שקל.

ואולם, במסגרת נקיטת הצעדים כלפי קשת עקב אי-עמידתה בחלק מהמחויבויות, תידרש הזכיינית להגדיל את הערבויות הנמצאות בידי הרשות ב-5 מיליון שקל, שיבטיחו את ביצוע תיקון ההפרות בתחום של תוכניות סוגה עילית מהפקה קנויה, אי-עמידה במחויבות לסדרה היסטורית והפקה קנויה מהפריפריה.

כמו כן, קשת תידרש לבצע את כל ההשלמות בתחום הסוגה עילית כהפקות קנויות - 100% במקום 65%. במסגרת המחויבות השוטפת של קשת להפקה ושידור של תוכניות מסוגה עילית, יידרשו הפקות קנויות בהיקף של 70% מסך השעות וההוצאה, במקום 65%. לבסוף, קשת תידרש להפיק לפחות 50% מהתוכניות במכסת המורשת ותרבות יהודית בנאותות הפקה של תוכניות מסוגה עילית מסוג תעודה.

רשת תגדיל את הערבויות במיליון שקל

במהלך השנים 2006-2010 הוציאה רשת על הפקה ורכישה של תוכניות סוגה עילית כ-325 מיליון שקל. בדומה לקשת, גם רשת צמצמה ב-2009-2010 את הפערים שנוצרו ב-2006-2008.

הרשות השנייה מציינת כי רשת הוציאה בשנתיים אלה היקף הגבוה מהמחויבות הכוללת השוטפת, ועמדה באופן מלא בהוצאה הכוללת על הסוגה העילית ואף החלה בהשלמת חוסרי העבר. עד כה השלימה רשת חוסרים בהוצאה על תוכניות סוגה עילית בהיקף של כ-36 מיליון שקל. מגמה זו, מציינים ברשות השנייה, נמשכת אף בשנת 2011.

הרשות החליטה כי רשת תצטרך להגדיל את הערבויות הנמצאות בידי הרשות במיליון שקל, שיבטיחו את ביצוע תיקון הפרותיה בתחום תוכניות מהפקה קנויה. כמו כן, הוחלט כי רשת תזומן לדיון בפני המועצה בקשר להשקעה בסרטי קולנוע ישראליים בשנת 2010.

במקביל, תידרש הזכיינית לבצע את כל ההשלמות בתחום הסוגה עילית כהפקות קנויות - 100% במקום 65%. רשת תידרש להפיק לפחות 50% מהתוכניות במכסת המורשת ותרבות יהודית בנאותות הפקה של תוכניות מסוגה עילית מסוג תעודה.

הטלוויזיה החינוכית תמשיך לשדר במתכונת הקיימת

הטלוויזיה החינוכית משדרת בערוץ 2 משנת 1993 בהתאם לחוק. הטלוויזיה החינוכית היא זכיין בערוץ 2, שזיכיונה הוענק על-פי החוק ללא הליך מכרזי. לאחר ניתוח התוכניות ששודרו על-ידי החינוכית בתקופת הזיכיון הנוכחית, נקבע כי היא תמשיך לשדר במסגרת זיכיונה בערוץ 2, בהתאם לחוק ולכתב הזיכיון הקיים.

יו"ר מועצת הרשות השנייה, ד"ר אילן אבישר, מסר: "במהלך 5 השנים האחרונות השקיעו זכייניות ערוץ 2 כמיליארד שקל מעבר למחויבויות המכרזיות שלהן בהפקות מקומיות ישראליות, וביססו את ערוץ 2 כנדבך מרכזי בהוויה הישראלית. יש להעריך את העובדה שמספר תוכניות דגל הפכו למדורת השבט של החברה הישראלית, ולדומיננטיות של ערוץ 2 בעולם השידורים הרב-ערוצי אין אח ורע במדינות המערב. עם זאת, בתחום הסוגה העילית ובנושאי התרבות והמורשת היהודית קיימים פערים בין חובות הזכייניות להיקף ההפקות והשידורים בפועל. המועצה התוותה לוחות זמנים ומנגנונים נוספים כדי להבטיח שהזכייניות ישלימו את הפערים שנוצרו, וגם הגדילה את היקף ההפקות הקנויות כדי לעודד את התעשייה כולה ולהעצים את היצירה המקורית ואת היוצרים".

מנכ"ל הרשות השנייה, מנשה סמירה, מסר: "ניתן לסכם את 5 שנות הזיכיון הראשונות של ערוץ 2 באופן חיובי, בזכות המהפך שהתרחש בהתנהלות הזכייניות קשת ורשת בשנים 2009-2010 וסימני השיפור ניכרים אף בשנת 2011. מאפייני השינוי הינם עמידה במחויבויות השוטפות, השקעה גבוהה בז'אנרים איכותיים, נאותות הפקה, שידורי חדשות מושקעים וניסיון אמיתי ליצור טלוויזיה מסחרית מגוונת המתמודדת עם הציפייה לאיכות ועניין תרבותי וחברתי. במרוצת 5 השנים הללו השיח הרגולטורי השתנה מדרישה לעמידה במכסות והשקעה כספית, לדיון ושיח על השפעה תרבותית וחברתית. בעת הזו, לאחר שהמסגרות נוצקו והמכסות קיימות, ישנה אפשרות ואף חובה להעמיק ולבסס טלוויזיה ישראלית מקורית השייכת ומשדרת לכולם, התורמת לאיכות ולעניין וגם להצלחה כלכלית. כל זאת חשוב שבעתיים ערב המעבר למשטר של רישיונות בערוצים הציבוריים מסחריים".

מרשת נמסר בתגובה: "נלמד את מסמך הרשות ונגיב בהתאם".

מקשת נמסר: "ב-5 השנים האחרונות השקיעה קשת כמיליארד שקל בהפקות מקור ולמעלה מחצי מילארד בסוגה עילית. קשת תמשיך ותשדר בהתאם לתנאי הזיכיון תוך עמידה מלאה בהיקף המחויבויות".