אבי ניר: "בישראל לא קל להמשיך להפיק עוד שעות של דרמה"

מנכ"ל קשת אבי ניר מרגיש נינוח עם הגירסה האמריקנית של "חטופים", ומסביר כי למרות שאין ערך כלכלי משמעותי להצלחה בחו"ל - הוא מרוצה מההכרה הבינלאומית ביכולות של קשת

ראשיתה של "חטופים" האמריקנית, "הומלנד", שעלתה שלשום (א') ברשת הכבלים האמריקנית שואו-טיים, היא בארוחת צהריים בתל-אביב של מנכ"ל זכיינית ערוץ 2 קשת, אבי ניר, וסוכן-העל האמריקני ריק רוזן. ניר הזמין את רוזן לפגישה באחד מביקוריו בארץ, ובין מנה למנה עשה לו פיצ'ינג של 5 דקות בעל-פה על הסדרה, שאז עוד הייתה בתהליכי כתיבה בישראל.

"הוא מאוד התלהב ואמר שהוא חושב שיש לו בדיוק את היוצר הנכון לעשות את הסדרה הזו", מספר ניר בשיחה עם "גלובס" לרגל עליית הסדרה בארה"ב.

בביקורו הבא בלוס אנג'לס, ניר כבר פגש את הווארד גורדון, האיש שחתום על ההצלחה של סדרת הקאלט של פוקס "24", שרכש את הזכויות לפורמט עוד בטרם עלה לאקרנים בערוץ 2 שלנו.

נכון לכתיבת שורות אלה, קשה לדעת כיצד נקלטה הקרנת הבכורה בקרב הקהל האמריקני, במיוחד לאור העובדה ששואו-טיים אינה נוהגת לפרסם נתוני רייטינג. אבל הביקורות האמריקניות כבר הכתירו אותה כהצלחה של לוח הסתיו שעולה בימים אלה. מבקר הטלוויזיה של "אנטרטיינמנט וויקלי" כתב: "'הומלנד' היא הדרמה הכי רצינית ועם זאת מבדרת, הכי מעודנת ועם זאת נוגעת בקרביים, ערמומית אך לא 'מגניבה', שעלתה בעונה זו" - כך בתרגום חופשי. גם ברשת החברתית מתנהלת פעילות ענפה סביב השידור.

ניר ואנשי קשת זכו לראות איך מתנהלת הפקת טלוויזיה בקנה-מידה הוליוודי, עם חדר כותבים מפואר, שבו כל כותב כבר עובד על פרק אחר, בזמן שהבמאי מצלם פרק משלו. פריבילגיה שאפילו קשת - גוף השידור המצליח בישראל - לא יכולה להרשות לעצמה.

"עם שוק הפרסום בישראל והמשבר הכלכלי, לא קל להמשיך להפיק עוד שעות של דרמה" אומר ניר, "אבל בעניין הזה, יש ערך גדול לרציפות ולהמשכיות של העשייה. במקביל לעבודה על 'חטופים 2' שתשודר בסוף השנה הזו, מתקיימת עבודה על 10 הפקות אחרות. רצינו למצוא את השילוב הנכון בין ריאליטי, בידור ודרמה, וזו הייתה שנה מוצלחת".

שלמים עם הפרשנות האמריקנית

כאמור, ניר וצוות קשת, בראשות יוצר הסדרה גידי רף, לקחו חלק פעיל בהפקה ובפיתוח הגירסה האמריקנית של "חטופים", והפעם מנכ"ל קשת שבע-רצון מהעבודה המשותפת.

"עד היום לא הרגשנו כל-כך שלמים עם פרשנות", הוא מספר, "מה שהרגשנו בעבודה בארה"ב בהרבה מאוד מקרים, והנקודה הקיצונית הייתה ב'רמזור', זה שהפרשנות הייתה מאוד לא נכונה ועיקרה את התוכנית מ'הקוצים' שהיו לה, מהמקומות שבהם היא פחות פוליטיקלי קורקט. אפילו תכונות כמו קמצנות קיצונית מאוד רוככו בגירסה האמריקנית של 'רמזור'.

"בעבודה עם יוצרים מחו"ל למדנו שצריך לתת להם את הפרשנות שלהם, אבל במקרה של 'רמזור' לא אהבנו את הגישה והרגשנו שזה מעקר את הגירסה שלנו. בהתנהלות מולם צריך לדעת לא להתאהב בגירסה שלך ולתת להם לקחת את זה למקום היצירתי.

"פה, לראשונה, אנחנו מרגישים שנעשתה פרשנות נכונה לתסריט, הליבה היא עדיין הסיטואציה הבסיסית של מה שקורה כשחוזרים הביתה אחרי הרבה שנים. הווארד גורדון ואלכס גמזה, הכותבים האמריקנים, לקחו את זה למקומות אחרים וטובים מאוד. גידי היה שותף לכתיבה ועקבנו אחר כל הבחירות. זה היה רק סימבולי שחלק צולם בארץ, וכשראינו מאוד אהבנו. הרגשנו שזה רחוק אבל קרוב".

- מה התרומה המשמעותית לקשת של שידור פורמט שלה בארצות-הברית?

"נוצרו קשרים חזקים בלוס אנג'לס - עם אולפני FOX (מפיקת הסדרה, ל"א) ועם היוצרים - ויש לנו דיאלוג קבוע איתם. המשמעות הכלכלית של זה היא לא דרמטית. זה נותן לנו הכרה בינלאומית כחלק מהטובים ביותר שעושים היום טלוויזיה ומחזק מאוד את היכולת שלנו לפתח דרמה ולהאמין שגם נוכל לקחת אותה למקומות אחרים ולעבוד עם גורמים אחרים.

"היכולת של דרמה כמו 'חטופים', שהיא מאוד יקרה, להצדיק את עצמה כלכלית בשוק הפרסום הישראלי, מאוד בעייתית גם כשהרייטינג מצוין. לכן, יש פתח תקווה באיזון ההוצאות הכבדות של דרמה כזו על-ידי שיווק שלה לעולם. כרגע זה לא משמעותי, אבל אולי ייפתח הפתח".

- יש מחשבה על הפקה ייעודית עבור השוק האמריקני?

"אנחנו רוצים להרחיב ולהעמיק את הפעילות בחו"ל. זה בסופו של דבר תלוי בזה שנעשה את מה שאנחנו מספיק טובים בו. אני לא חושב שאנחנו עדיין מספיק מבינים את הטלוויזיה האמריקנית. החברות הבריטיות עשו את זה. הן פתחו סניפים אמריקנים, אבל עבורנו עוד חזון למועד".

- אם כך, הדרך להתמודד עם מגבלות השוק הישראלי היא בינתיים לפרוץ את מגבלותיו פה?

"כן. ברור לנו שאנחנו עושים תוכן בשוק הישראלי. אני לא חושב שכרגע אנחנו יודעים לעשות תוכן אחר. אנחנו חושבים כמו ישראלים. אנחנו בונים תוכן ישראלי, ובחלק מהמקרים זה משמח שיש לזה אפיל בינלאומי ואפשר לקחת אותו מעבר לים.

"תמיד אמרנו שהחיסרון הגדול שלנו הוא השפה. מצד אחד זה חיסרון, מצד שני זה מאתגר אותנו לראות אם אפשר לפרוץ את זה. אני חושב שאפשר, ויש יוצרים טובים שיודעים לספר את הסיפור שלהם נכון וטוב, ואנחנו יכולים לעבוד איתם".

אופציה לעוד עונה

ניר מזכיר גם כי "חטופים" היא אולי אחת הסדרות שנגעו בעצב ישראלי רגיש ביותר, חיילים המצויים בשבי, ודווקא היא מצאה חן בעיני השוק האמריקני. שם, במרכז הסדרה, שרק פרק הפיילוט שלה עלה 5 מיליון דולר, ניצבת דמותה של החוקרת - בגילומה של השחקנית קלייר דיינסט - מקבילתו של הדמות שגילם בישראל גל זייד.

"החשיבה הבסיסית שלהם היא איך עושים משהו שאפשר בקלות להמשיך אותו לעונות נוספות. לכן החוקר שלהם היה מראש מי שהסיפור מסופר דרך עיניו, מתוך הבנה שבעונה הבאה היא אולי תחקור פרשה אחרת. זו באמת ראייה מפוקחת אמריקנית, שמשאירה אופציה לעוד עונה", אומר ניר.

- עם "חטופים" אתם מרגישים שהצלחתם לפצח את הנוסחה לדרמה הישראלית שמתאימה לפריים-טיים?

"אני לא חושב שיש פיצוח אחד. יש כמה, ואחד מהם הוא 'חטופים'. הרעיון הוא לעשות פחות דברים טריוויאליים תוך כדי נגיעה בנקודות רגישות בחברה הישראלית. מה שמאפיין זה היוצר, החזון שלו והיכולת שלו להביא אמירה מקורית".

- אתם מסיימים את השנה עם רבעון קשה ולא צפוי, זה פגע בהפקות המתוכננות?

"פה ושם נפגעה היכולת שלנו להוציא דרמות נוספות לדרך. אבל מה שכבר יצא להפקה, לא נפגע בו".

- ומה בעניין רישיון, אתם צפויים לעבור לשידור של 7 ימים?

"כרגע קשה לראות את זה קורה. זה לא בלתי אפשרי, אבל קשה. היכולת לצאת מערוץ 2 זה סיכון גדול מאוד, והנסיבות הכלכליות בעת האחרונה רק מקשות עלינו".

על פרשת מרגול: "תחושה של כאב"

זכיינית ערוץ 2 קשת נקלעה בחודשים האחרונים למה שזכה לכינוי "פרשת מרגול", לאחר שאחת משופטות תוכנית הכישרונות המצליחה "כוכב נולד", מרגלית צנעני, הואשמה בחבירה לגורמים עברייניים. על-פי כתב האישום, היא נתבקשה על-ידם גם לנסות להשפיע על מהלך התוכנית עצמה, כפי שזה נראה כעת, ללא הצלחה.

ניר מבהיר שזה לא משהו שקרה לזכיינית או השפיע עליה. "זה קרה למרגול", הוא אומר, "נחכה למשפט ונראה את תוצאותיו".

- איך הרגשת כשכל העניין הזה התפוצץ?

"היינו בעיקר בתחושה של כאב כי זו מישהי שעבדנו איתה שנים רבות. אני חושב שהדברים עוד צריכים להתבהר בבית המשפט".

הפקת הומלנד מאחורי הקלעים
 הפקת הומלנד מאחורי הקלעים