מי יוביל את דש אייפקס בסערה?

צפוי היה שהחמישייה הפותחת של אלי ברקת לא תשרוד, אך מי האמין שזה יקרה כה מהר

כל הורה מכיר את הרגע שבו הילד מחליט שהוא הופך להיות עצמאי. הוא עובר את הכביש לבד, הולך לבית הספר לבד, כבר לא צריך להחזיק את היד לאבא ואמא. אתמול הגיע הרגע הזה בדש איפקס. אלי ברקת כבר ילד גדול, והוא יודע להסתדר לבד בשוק ההון.

כשרכש ברקת את השליטה בדש איפקס לפני שנתיים הוא היה מודע לחולשתו ולאי הבנתו את השוק. לכן הוא דאג להקיף את עצמו בכאלה שכן מבינים: קובי לוינסון מנכ"ל דש ואורן חנוכה מנכ"ל קופות הגמל; ויקטור שמריך ועידו נויברגר, לשעבר בעלי איפקס ומנכ"לים משותפים של בית ההשקעות בהווה; גבי רביד ודני זילביגר, יוצאי פסגות, שהוספו על ידו כנדוניה.

כל אלו תוגמלו כמובן ביד נדיבה. 34 מיליון שקל הייתה עלות השכר המצרפית של חמשת בכירי דש-איפקס בשנת 2010. לא בשווי אופציות, לא במניות, אלא בשכר ובונוסים במזומן. כסף אמיתי שנכנס לחשבון הבנק. כבר כשפורסמו נתוני השכר הללו כתבנו שצפוף ויקר בצמרת של דש-איפקס.

שאלנו מה יקרה עם כל כך הרבה בכירים יקרים שכל אחד מהם מצויד באגו גדול משל עצמו. זה אומנם היה צפוי שהחמישייה הפותחת של ברקת לא תצליח לשרוד בשלמותה למשך פרק זמן ארוך, אך לא תארנו לעצמנו שכל החמישה ייעלמו בתוך זמן כה קצר.

ראשונים הלכו לוינסון וחנוכה. רה-ארגון דחק את הראשון החוצה, והאחרון הלך אחריו. ואז הגיע תור גבי רביד. זו שהייתה אמורה להיות נציגתו של ברקת, היו"ר מטעמו, ששידכה לו את דש-איפקס, ושתוציא לפועל את חלומותיו להפוך את בית ההשקעות לשחקן מוביל בשוק ההון. אבל משהו התפקשש בדרך.

נויברגר הפך את עצמו לדומיננטי ואת רביד למיותרת, וקיבל לכך גיבוי מברקת. רביד נדחקה החוצה לאחר שדחתה הצעה להנמיך את מעמדה מיו"ר למנכ"ל חברה בת. נותרו נויברגר ושמריך, מנוסים, ותיקים וראויים. כעת גם הם עוזבים.

נותר חשוף מול המשבר המתקרב

מעתה ברקת יוביל לבדו, ולו אנחנו במקומו - היינו מודאגים. ראשית, הדמות הבכירה הבאה, מנכ"ל דש, ידין ענתבי (שבא במקום לוינסון), חסר ניסיון מעשי בפרקטיקה של השוק. ענתבי היה רגולטור מצוין והוא מנהל טוב אבל עדיין נמצא בלמידה.

שנית, בפני דש-איפקס עומד האתגר הגדול של מיזוג והטמעת חברות תעודות הסל שנרכשו: אינדקס ותכלית. בד בבד, נפתחה בפני בית ההשקעות הזדמנות לקפוץ מדרגה ולרכוש חברת ביטוח מתוך השתיים שעל המדף. אך זהו מהלך מורכב ודרמטי, מי שם יוכל להוביל אותו?

ברקת לא מתרגש מהאתגרים. הוא, כבר אמרנו, ילד גדול. בסביבתו משדרים שאחרי שנתיים בשוק ההון, מתוכן כמעט שנה כיו"ר, הוא מרגיש מנוסה מספיק כדי להוביל לבדו את דש-איפקס, ולא נזקק לאבא ואמא שיחזיקו לו את היד. אגב, גם שרי אריסון למשל חשבה כך, כשלקחה את הובלת בנק הפועלים שבשליטתה, לאחר שהזיזה הצידה את היו"ר שלמה נחמה. שנתיים לאחר מכן, התמודד הבנק עם אחד המשברים הקשים בתולדותיו.

ועוד עניין קטן: המשבר המעמיק בשווקים עוד לפנינו. הרבעונים הקרובים יהיו בעייתיים מאוד, לקוחות יעזבו, ההכנסות יקטנו, הפסדי הנוסטרו יעמיקו, בתי השקעות ילחמו כדי לשרוד וזה יהיה קשה. מי יוביל את דש-איפקס בתוך המשבר הצפוי כשגם ברקת וגם ענתבי לא התנסו בעבר בסיטואציה דומה בשוק ההון?