אוהבים 4 קירות: 69% מהישראלים גרים בדירה בבעלותם

נתוני הלמ"ס מוכיחים שוב עד כמה הישראלים אוהבים לקנות דירות: בראשון לציון, שיעור הגרים בדירות בבעלות הוא הגבוה ביותר (77.1%) ואילו בת"א הנמוך ביותר - 45.5% בלבד ■ ת"א - שיאנית הערים בהוצאה החודשית לנפש

אם חיפשתם עוד סיבה לכך שמחאת האוהלים פרצה בתל אביב: שוכרי הדירות בתל אביב גרים בדירות הקטנות ביותר, אך משלמים את שכר הדירה הגבוה ביותר. כך עולה מתוצאות סקר הוצאות משק הבית לשנת 2010, שמפרסמת היום (ד') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

מהסקירה, שמבוססת על 14 הערים הגדולות במדינה, עולה כי מספר החדרים הממוצע בדירה תל אביבית שכורה עומד על 2.5 חדרים, המספר הקטן ביותר בארץ, אך שכר הדירה החודשי הממוצע הוא הגבוה ביותר, ועמד ב-2010 על 3,403 שקל. ההוצאות על דיור הסתכמו בת"א ב-30% מסך הוצאות משק הבית, הנתח הגדול שנרשם בישראל.

לעומת ת"א, גודלה הממוצע של דירה שכורה בבאר שבע הוא 2.9 חדרים, ושכר הדירה הממוצע הוא הנמוך ביותר, 1,123 שקל לחודש - כשליש מדמי השכירות בת"א. גם ערך הדירות הממוצע בת"א הוא הגבוה ביותר - 2.1 מיליון שקל, והנמוך ביותר הוא בבאר שבע, שם עולה דירה 712 אלף שקל בממוצע.

הכי זול בדרום

ברחובות נמצאות הדירות השכורות הגדולות במדינה - 3.4 חדרים בממוצע. עוד עולה מנתוני הלמ"ס, כי אחוז הדירות בבעלות בת"א הוא הנמוך ביותר ועומד על כ-45%, בעוד שיעור זה בראשון לציון עומד על כ-77%, שיאנית הדירות בבעלות הדיירים. הממוצע הארצי עומד על כ-69%.

צפיפות הדיור הגבוהה ביותר היא בבני ברק - 1.2 נפשות לחדר, והנמוכה ביותר בחיפה, שם הצפיפות עומדת על 0.7 נפשות לחדר.

ראשל"צ: שיאנית ההוצאה הפרטית לנפש

ההוצאה לצריכה פרטית הגבוהה ביותר בארץ נרשמה בראשון לציון - 15,837 שקל לחודש למשק בית. ההוצאה הנמוכה ביותר נרשמה באשקלון, שם עמדה על 10,330 שקל לחודש בלבד. הפער בין הראשל"צים לאשקלונים על צריכה פרטית עומד על 53%.

מתוך 14 ערים גדולות, 11 ערים מוציאות פחות מההוצאה הממוצעת למשק בית, 13,496 שקל. ניתוח הנתונים, מעלה תמונה עגומה מבחינת אי השוויון: שיאני ההוצאה לנפש הם התל אביבים (6,720 שקל) לעומת בני ברק, שניצבת בתחתית עם הוצאה של 2,458 שקל בלבד. כלומר, תל אביבי ממוצע מוציא בחודש מה שתושב בני ברק מוציא בשלושה חודשים.

הסיבה: יחס נפש-מפרנס, קרי, כמה מפרנסים יש לנפש במשק בית. לפי בדיקת "גלובס", יחס מפרנס לנפש הנמוך ביותר נמצא בת"א (1.86, קרי כל מפרנס מחזיק ב-1.86 נפשות), לעומת בני ברק, שם 4.33 נפשות נופלות על מפרנס אחד בלבד. משקי בית בראשל"צ הם המובילים בטבלת המחזיקים במוצרי בני קיימא. הם ניצבים במקום ראשון או השני לגבי כמעט כל המוצרים, לרבות תנורים, טלוויזיות, מכונית שנייה, מדיחי כלים, מחשבים ושואבי אבק. מנגד, בבני ברק מדורגת גם cפרמטר הזה בתחתית. תושבי חולון הם שיאני מחזיקי מזגנים (94.2%) לעומת הירושלמים: רק כ-40% מהם מחזיקים במכשיר כזה.

נתוני דיור לפי ערים
 נתוני דיור לפי ערים