עו"ד משה גביש: "זהבית כהן היא בחורה מאד מוכשרת שכשלה"

כמי שמילא תפקידי ניהול בכירים במשק, בהם נציב מס הכנסה, לגביש מפריעה השמחה לאידה של זהבית כהן: "כשאדם טוב נופל זו לא שמחה" ■ "ועדת טרכטנברג עשתה עבודה מצוינת"

"ההתפטרות של זהבית כהן היא אירוע טראומטי. היא בחורה מוכשרת מאד שכשלה, בעיקר תדמיתית. כשאדם טוב נופל זו לא שמחה".

כך אומר בשיחה עם "גלובס" עו"ד משה גביש, יועץ כלכלי, בורר ומגשר, לשעבר נציב הכנסה ומס רכוש.

לדברי גביש, "זהבית כהן היא דוגמה למנהלת מוכשרת, עם כישורים יוצאי דופן לאיתור הזדמנויות ולניצולן. הידע הכלכלי והחשבונאי המעמיק שלה, בצד נכונות לנטילת סיכונים, העלו אותה בזמן קצר לפסגה שכל מנהל יכול לשאוף אליה.

"איני רואה כל פסול במנהל המנסה למקסם את רווחי החברה שלו. הבעיה היא שזהבית לא צפתה שחלק ממקסום רווחי חברה בתקופה של מחאה חברתית, הוא גם להאזין לרחשי הציבור ולשנות מדיניות בהתאם. הקשבה לקולות בשוק חשובה לא פחות מהגדלת נתח שוק. לאחר כל זאת, מפריעה לי השמחה לאיד על התפטרותה".

נציב מס הכנסה

- איך הגעת לתפקיד נציב מס הכנסה?

גביש: "השתחררתי מצה"ל ב-1970 כסגן משנה. עבדתי בתל-אביב, חסכתי כסף ועליתי לירושלים. החלטתי שאני לא רוצה מקצוע לכל החיים, אז הלכתי ללמוד כלכלה ופילוסופיה, שני מקצועות מעורפלים, לא קונקרטיים. עשיתי תואר ראשון והמשכתי לתואר שני במינהל עסקים.

"בגיל 25 פנה אליי מישהו שלמד מעליי והציע לי לעבוד אצלו במס הכנסה ככלכלן, הוא היה מנהל מחלקה. הלכתי לשם כעבודת סטודנט, לא התכוונתי להישאר, אבל כל פעם שרציתי לעזוב הציעו לי תפקיד אחר. עד שבסוף הציעו לי להיות נציב מס הכנסה.

"נשארתי שם כמעט 20 שנה כי אהבתי את הארגון. רוב העובדים הרגישו שהם עושים עבודה חשובה, תורמים לכלכלת המדינה.

"אחרי מספר שנים במס הכנסה התחלתי ללמוד משפטים, תחום יישומי ורחב. כבר הייתי סגן הנציב, והיו כמה סטודנטיות עם לב טוב שעזרו לי, כתבו הרצאות עם קופי. ב-1989 סיימתי וכעבור זמן קצר התמניתי לנציב.

"ביקשתי לעשות סטאז' במקביל, אמרו אי-אפשר, אז הבאתי רשימה של חברי כנסת, בכירים בשב"כ ובמשטרה, שאישרו להם סטאז' פיקטיבי. חצי סטאז' עשיתי כנציב.

"כשהתמניתי לנציב, הודעתי שלא אהיה יותר מ-4 שנים - התפקיד עם המון כוח, ומדי פעם צריך לתת לעצמך סטירה. נשארתי 4 שנים ו-3 חודשים כי רציתי להעביר את חוק המיזוגים, ואז פרשתי. עד אותו יום לא הייתי מוכן לשמוע שום הצעת עבודה".

טרכטנברג

"לדעתי, ועדת טרכטנברג עשתה עבודה מצוינת", אומר גביש. "היא נגעה בהרבה מהנושאים שהיו צריכים לגעת. מעציב אותי שישראל ביתנו, עצמאות וש"ס מתנגדות למסקנות, ולא מסיבות ענייניות.

"אבל יש לי גם הערות לעבודת הוועדה. חסרות המלצות ב-4 תחומים: ההפרטה המוגזמת של שירותים חברתיים, שכר בכירים, עידוד בנייה להשכרה ועסקאות בעלי עניין הפוגעות בציבור המשקיעים".

מסים

"עובדתית, שיעור המסים העקיפים בישראל הוא הגבוה ב-OECD", אומר גביש. "היום מתבקש להוריד מסים על יבוא. אני לא חושב שצריך להוריד מע"מ, ובוודאי לא להפוך אותו לדיפרנציאלי, מעבר לפטור הקיים על פירות וירקות ומע"מ אפס לתיירות ולשירותים לחו"ל".

לדבריו, "מס החברות מאוד נמוך, אפשר להעמידו על 25%, כמו במרבית מדינות ה-OECD, לא יותר, כדי לא לפגוע בהשקעות, אך גם לא פחות.

"מס הכנסה על עשירים? צריך מדרגת מס נוספת, 50%, 55% או 60% על הכנסות מעל 150, 180 אלף שקל בחודש. לא מאמין שמישהו יעזוב בגלל זה את הארץ, ואני לא רואה הצעות מסיטי בנק או מג'נרל אלקטריק למנכ"לים ישראלים".

הראיון המלא עם עו"ד משה גביש - במהדורה המודפסת של "גלובס הערב".