אני מקנא בסטיב ג'ובס

הוא בחן את אריזת הניילון ואמר: "לא מספיק טוב. צליל פתיחת השקית לא נעים. תשפרו"

אני מקנא בסטיב ג'ובס. לא מסתיר את זה.

אני לא מקנא ב-5.5 מיליארד דולר שצבר לו. בנאום ב-1993 אמר ג'ובס שהוא לא שואף להיות האיש הכי עשיר בבית-הקברות. אני מסכים עם ההשקפה הזו שלו.

אני לא מקנא ביכולות המדהימות שלו של הבנת השוק. כל ספרי השיווק והתיאוריות שלומדים במינהל עסקים מדברים על הצורך במחקרי שוק, סקרי קהל, פילוח שוק וכיוצא באלה. אפל בראשותו של ג'ובס לא נפלה למלכודת הזאת. היה לו עוד משפט מדהים: השוק לא יודע מה הוא רוצה - עד שאתה מביא לו את זה.

אני לא מקנא ביכולות העיצוב שלו. אני בטוח שהחבר'ה שלו הוטרפו מרמת הירידה שלו לפרטים, עד לזווית של האות בפונט הנבחר. אבל מעטים הם האנשים שרואים את התמונה הכוללת וגם מסוגלים לרדת לפרטים. סטיב ג'ובס היה כזה.

אני לא מקנא ביכולת שלו לרדות בספקים, עד שיביאו את מה שנדרש לאופטימום. יש סיפור שסיפרו לי ספקים שהכינו בעבור אפל את שקיות הניילון שבהן נשמרו האוזניות של האייפון. ספק סיפר שכאשר הוא הביא למרכז בקופרטינו את האוזניות בשקיות הניילון, ביקשו אנשי אפל שיצטרף אליהם כאשר הם מראים את זה לג'ובס.

ג'ובס בחן את השקית, לאחר מכן פתח אותה ואז אמר להם: "לא מספיק טוב. הצליל של פתיחת השקית, ה'ווווש' הזה, לא מספיק נעים לאוזן. תשפרו".

זה צליל ששומע המשתמש פעם אחת בחייו, ולבטח בכלל לא שם לב אליו. בחברות האחרות האוזניות נמצאות בקופסה ללא שקית ניילון, או שאתה צריך לקרוע את שקית הניילון בשיניים כדי להוציא את האוזניות...

נפל וקם

אני לא מקנא בסטיב ג'ובס על זה שהמציא (כך נכתב בכמה עיתונים) את העכבר ומערכת ההפעלה האייקונית המקובלת כעת כל-כך על כולנו, ואת נגן המוזיקה. הוא פשוט לא המציא אותם. הוא ראה המצאות של אחרים ושיפר אותן ללא היכר. אפילו טלפון עם מסך מגע היה הרבה לפני האייפון. אבל לאייפון היה טאץ' שלאף אחד לא היה קודם.

אני לא מקנא גם ביכולת שלו ליפול ולקום, ליפול ולקום, ליפול ולקום. הוא כל-כך טוב בזה, שלא נורא אופתע אם בכותרת העיתון של מחר יהיה כתוב שהוא התעורר ויצא בצליעה מהקבר...

סטיב ג'ובס הועף מאפל. וחזר. המחשב שהוא בנה בחברת נקסט שהקים בין הדחתו וחזרתו היה כישלון שעלה למשקיעיו הון (לבסוף נמכרה מערכת ההפעלה של המחשב לאפל כחלק מתהליך חזרתו של ג'ובס לחברה).

הטלפון הראשון שפיתחה אפל בהנהגתו לא היה אייפון. זה היה טלפון שפותח בשיתוף-פעולה עם מוטורולה בשם ROKR. כישלון מוחץ. הטלפון נגנז, וג'ובס לקח את אנשיו לתהליך פנימי שהוביל לפיתוח האייפון. רק איש חזק מאוד מסוגל לכנס את עצמו ואת אנשיו אחרי כישלון כזה, ולהתחיל במסע הזה של הבאת מוצר לשוק מחדש.

כיף גדול

אז במה אני כן מקנא? סטיב ג'ובס הביא ערך אדיר לעולם. למיליארדי אנשים. על זה אני מקנא בו.

זה התחיל באפל II שלו ושל ווזניאק. מחשב שאלפי תכנתים - אני ביניהם - עשו עליו את צעדיהם הראשונים בתכנות ובעולם המחשוב.

זה המשיך בממשק הגרפי המדהים בליזה ובמק. גם בלי המק, מיקרוסופט הייתה מביאה את ווינדוס הגרפי לשוק, אבל זה היה לוקח להם עוד שנים של התבשמות ממערכת ההפעלה האמ.אס.דוסית שהיוותה סוג של מונופול בשוק.

הוא יצר את ה-iTunes, כך שמיליוני אנשים בעולם יכלו ליהנות ממוזיקה בלי הצורך להיות מתויקים כגנבים.

הוא יצר את האייפון והאייפד כמוצרים פורצי דרך בנוחות השימוש שלהם, והביא לרבים פשוט כיף גדול, בין אם זה ממוצרי אפל ובין אם זה מדחיפת התעשייה כולה להביא מוצרים טובים יותר, חכמים יותר ונוחים יותר לשימוש.

העולם בלי סטיב ג'ובס היה פחות טוב היום. תודה, סטיב, ויהי זכרך ברוך.

הכותב הוא יזם היי-טק ומנהל.