עתידה של מניית אפל

היא נסחרת במכפיל רווח 15 ועל פניו, זה לא נראה גבוה במיוחד עבור חברה טכנולוגית

אני לא ממש חסיד של גאדג'טים. אילולא אחי נתן לי את האייפון 3 הישן שלו אחרי ששדרג את עצמו לגרסה 4, ספק אם הייתי יודע בכלל מה זה אייפון. אבל את השילוב בין הגאונות לצניעות של סטיב ג'ובס, מייסד אפל ומנכ"לה, אין מישהו שיכול היה לפספס. ג'ובס לא פחד ללכת נגד הזרם מתוך אמונה חזקה בצדקת הדרך, תכונה שמתאימה אגב גם למשקיעי הערך המצליחים ביותר בעולם.

לקח לא מעט שנים עד שהצליח ג'ובס להחזיר את אפל לרווחיות, אבל במהלך העשור שלאחר מכן הוא המציא בכל פעם מחדש את הגלגל ושינה את כל מה שידענו על מוזיקה, סלולר ומחשבים ניידים.

בתוך שנים אחדות הפכה אפל למעצמת טכנולוגיה וחדשנות עולמית מובילה, שמזרימה לקופתה עשרות מיליארדי דולרים בשנה. ולמרות ההצלחה והעושר, ג'ובס תמיד שב ועלה לבמה באותם מכנסי ג'ינס דהויים, נעלי ספורט וסוודר שחור. מותו בטרם עת עורר תהייה מתבקשת: האם אפל תמשיך לשגשג גם בעתיד? ובכן, המספרים מלמדים על צמיחה מדהימה בהכנסות, בשיעור שנתי של יותר מ-30% בממוצע בעשר השנים האחרונות. ב-12 החודשים האחרונים עמד הרווח הנקי של החברה על 23.6 מיליארד דולרים, והיא נסחרה בשווי שוק של כמעט 350 מיליארד דולרים.

כלומר, מכפיל רווח של כ-15. על פניו, זה לא נראה גבוה במיוחד עבור חברה טכנולוגית. לראיה, מייקרוסופט אמנם נסחרת במכפיל 10, אבל גוגל במכפיל 18 - גבוה מאפל. מצד שני, בשביל להצדיק מכפיל כזה, החברה תצטרך לצמוח בשיעור שנתי ממוצע של 20%-15% לפחות בחמש השנים הקרובות. האם היא יכולה לעשות את זה?

לאפל אין חפיר יוצא דופן שיגן עליה מפני התחרות בענף, שהולכת וגוברת. גוגל, המובילה בשוק מערכות ההפעלה לסמארטפונים עם נתח שוק של כמעט 45% (לאפל, המדורגת שנייה, נתח שוק של כ-27%), רכשה לאחרונה את חטיבת הסלולר של מוטורולה בשביל לחזק עמדות. גם לתחום הטאבלטים, שבו שולטת היום אפל ללא עוררין עם האייפד, נכנס ממש לאחרונה שחקן חדש - Kindle Fire, הטאבלט החדש של אמזון, שכבר עושה רושם טוב וגם עולה כמעט שליש מהאייפד.

מתחרים רבים אחרים מנסים גם הם "לגנוב" מאפל נתחים נוספים מהשוק. במקביל אין ויכוח שהאייפון S4, שנחשף בתחילת החודש, לא יהיה המוצר שישמר את היתרון התחרותי של אפל.

אפל בוודאי לא הולכת להיעלם מהעולם בקרוב - יש לה עדיין נתח שוק גדול, קופת מזומנים דשנה והון אנושי איכותי. אבל המתחרות הולכות וסוגרות את הפער הטכנולוגי, וגם המחירים שהן מציעות נוטים להיות נמוכים יותר - פרמטר חשוב במיוחד בתקופה כלכלית מורכבת. אייפון 5 או אייפד 3, שבטח יגיעו מתישהו בקרוב עם תוכנת הפעלה משוכללת יותר, זיכרון רחב יותר ומצלמות עתירות פיקסלים, כנראה לא ישאירו את הצמיחה של אפל בשיעור דומה למה שהתרגלנו בשנים האחרונות.

בשביל שמחיר המניה ימשיך לטפס, אפל תהיה חייבת לבוא עם משהו חדש, ייחודי. ג'ובס ידע לעשות את זה, אבל לא בטוח שבענקית הטכנולוגיה שהותיר אחריו יש היום מישהו אחר שיכול לעשות את זה מספיק טוב. לכן, במחירה הנוכחי, לא הייתי מתקרב למניית אפל.

  1. גילוי נאות: אין לראות באמור לעיל המלצה לפעולה בניירות הערך המוזכרים או בני"ע אחרים. הכותב אינו מחזיק באף אחת מהמניות המדוברות ומנהל בלוג בכתובת: www.bursa4u.com