אולמרט: יחידת המחשב של המשטרה הפרה נהלים באיסוף ראיות

בחוות-דעת שהגישו סנגוריו של ראש הממשלה לשעבר נטען כי אנשי יחידת המחשב של המשטרה גרמו למעשה לפגיעה חמורה בטיב ובמהימנות הראיות נגד אולמרט

‎‎ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, טוען כי אנשי יחידת המחשב של משטרת ישראל הפרו את נוהלי העבודה והתעלמו משיטות עבודה מקובלות באיסוף ראיות המחשב בחקירותיו, ובשל כך נגרמה פגיעה חמורה במהימנות הראיות ובטיבן - כך עולה מחוות-דעת שהגישו סנגוריו של אולמרט לבית המשפט המחוזי בירושלים, שאותה חיבר מומחה המחשבים שי בליצבלאו מחברת מגלן.

‏לפי חוות-הדעת, "חוקרי המחשב של משטרת ישראל רמסו ברגל גסה את מתודולוגיות העבודה והפרקטיקות המקובלות באיסוף ראיות מחשב; כללי היסוד בעולם חקירות המחשב הופרו פעם אחר פעם, חומרי חקירה הופקו בשיטות ואמצעים פסולים וללא כל מתודולוגיה סדורה, כפי שגם העידו חוקרי המחשב של המשטרה עצמם. נראה כי לעתים אף נשכחה העובדה כי מדובר בחקירה פלילית, שתוצאותיה עלולה לחרוץ דינו של אדם. מסקנתי החד-משמעית היא כי פעולותיהן של חוקרי המחשב פגעו פגיעה דרמטית בטיב ובמהימנות הראיות הדיגיטליות".

שלבים קריטיים

‏חוות-דעת המומחה הוגשה במסגרת פרשת הגנה של אולמרט, ביחס להתנהלותם של חוקרי המחשב של המשטרה באיסוף ראיות מהמחשבים האישיים ומרשת משרד התמ"ת, והאם היה בהתנהלות זו בכדי לפגוע בטיבן של ראיות המחשב שנאספו; והאם ניתן להסתמך על תאריכי היצירה והעדכון של המופעים ביומנים הממוחשבים.

לדברי המומחה, כשחוקרי המחשב פשטו על משרד התמ"ת בנובמבר 2007, הם "דילגו על שלבים קריטיים בתהליך איסוף הראיות הדיגיטליות. הם החלו לבצע חיפוש מרוחק דרך רשת מחשבים, ממחשבו של מנהל הרשת, בניגוד גמור לכל הפרקטיקות המקובלות, תוך שהם אינם שומרים על שלמות הראיות ואף פוגעים בהן. זירת המחשב במשרד התמ"ת לא עברה הקפאה ובידוד טכנולוגי, כי אם בידוד פיזי".

‏ראיות המחשב שהפיקו חוקרי המשטרה בחקירותיו של אולמרט חיוניות בין היתר לאישום בפרשת טלנסקי והקופה הסודית, שכן רישומי היומן הממוחשב של שולה זקן, לשעבר ראש לשכתו של אולמרט, על הסכומים שהפקידה בידיו של מקורבו, עו"ד אורי מסר, הם שהובילו את החוקרים לחשיפת הפרשה.

שלב ההוכחות במשפטם של אולמרט וזקן מגיע השבוע לסיומו, ולאחר הפסקה של שבועות אחדים יתקיימו הסיכומים בתיק. ‏‎‎‏