לידר: מחירי הדיור יירדו בכ-15%; השקיעו בחברות הנדל"ן

בבית ההשקעות מעריכים: המחירים יירדו בכ-5%-15% ולא צפוייה "מפולת" ■ למרות זאת, חברות הנדל"ן צפויות להכיר ברווחי עתק בשנתיים הקרובות - ומומלצות להשקעה

מחירי הדירות צפויים לרדת בעד 15%, כך עולה מסקירה רחבה של שוק הנדל"ן שפרסם היום (ג') בית ההשקעות לידר. למרות זאת, מעריכים בלידר כי גם לאחר השנתיים האחרונות, בהן חלה עלייה חדה במחירי הדירות, מצבן של מרבית חברות הנדל"ן למגורים טוב - ועל אף המצב הגיאופוליטי והמחאה החברתית, מעניקים בבית ההשקעות תחזיות אופטימיות לחברות בשוק, גם בהמשך. ההון העצמי "האמיתי" של החברות גבוה בהרבה מזה המוצג כיום במאזניהן, ובמהלך השנתיים הקרובות הן צפויות להמשיך להכיר ברווחים משמעותיים.

איך תראה התקופה הקרובה? בלידר מעריכים, כאמור, כי לא נראה המשכיות לעליות המחירים בתקופה הקרובה, אולם גם לא צפוייה "מפולת" - אלא ירידות מחירים בהדרגה, ברמה של 5%-15%. בבית ההשקעות מעריכים כי "קצב המכירות יהיה איטי יותר, ונטל המימון עשוי להשפיע על היזמים, כאשר חלקם יתחילו להוריד מחירים כדי להיפטר ממלאי קיים ומלאי בביצוע".

יחד עם זאת, מציינים בלידר כי האטה משמעותית במשק או החמרה במצב הגיאופוליטי עשויים להחריף את הירידות. "נראה כי היזמים יעכבו את היציאה לשלבים הבאים בפרוייקטים קיימים ויציאה לפרוייקטים חדשים", כותבים כלכלני בסקירה.

עוד בשוק הנדל"ן, טוענים בלידר כי ייקח זמן עד שהתוצאות של צעדי הממשלה לשחרר כמות גדולה של קרקעות לשוק, ייראו בשטח, ומכמתים את המהלך בתקופת זמן של שנתיים. "בנוסף, ללא שינויים יסודיים בתחום, יהיה קשה לראות שינוי מגמה אמיתי במגמת המחירים בטווח הארוך", מציינים בלידר.

למרות הירידות במחירים - החברות אטרקטיביות

למרות הירידות הצפויות במחירי הדיור, צופים בלידר אפסייד משמעותי לחברות הנדל"ן במשק: "בשנתיים הקרובות צפויות החברות להכיר ברווחים של מאות מיליוני שקלים בגין דירות שנמכרו, והונן העצמי צפוי לגדול באופן משמעותי", מסבירים.

בלידר מציינים כי לאחר הירידות החדות במניות החברות מתחילת השנה, מרביתן נסחרות כעת מתחת להונן העצמי. "אם נוסיף את הרווחים הצפויים מדירות שכבר נמכרו ויתווספו להון העצמי של החברות בשנתיים הקרובות, אז מכפילי ההון הצפויים נמוכים עוד יותר באופן משמעותי", מסבירים בבית ההשקעות.

בלידר מציינים גם את הקרקעות הרבות שנרכשו בשנים קודמות על ידי החברות, שאינן משוערכות בדוחותיהן הכספיים - ולפיכך, במידה והחברות ימכרו את הקרקעות, הן עשויות לראות מהן רווחים.

מנגד, מבהירים בלידר כי ישנם מספר סיכונים בשוק הנדל"ן אשר עלולים להשפיע לרעה על מצב החברות: אחד הסיכונים המשמעותיים הוא קרקעות שנרכשו בשנים האחרונות במחירים גבוהים, "כאשר אם המחירים אכן יתחילו לרדת, הדבר ינגוס ברווחי החברות שייאלצו למכור דירות במחירי הפסד ביחס לקרקעות". בנוסף, מעירים בלידר כי בעלי השליטה בחברות נהנים כבר היום מהרווחים "דרך דמי הניהול הגבוהים", ואילו המשקיעים "לא מרוויחים מספיק, שכן למרבית החברות אין מדיניות דיבידנד מוצהרות".