אייפון, אנדרואיד, בלאקברי - מי את, מי אתה, ומה זה אומר עליכם?

עם מותו של סטיב ג'ובס והשקת אייפון 4S, החלטנו לאפיין אחת ולתמיד את שלושת השבטים שמהם מורכבת החברה האנושית במאה ה-21 ■ אמור לי איזה סמארטפון יש לך - ואומר לך מה אתה אוהב לאכול, מה הם התחביבים שלך ואפילו כמה בני זוג היו לך

מלחמת הסמארטפונים כבר מזמן אינה מושג נטול תוכן. בין ענקיות האלקטרוניקה מתנהלים מאבקים מרובי תביעות והשמצות הדדיות, שמקבלים ביטוי סוער לא פחות בקרב משתמשי הסלולר.

משתמשי האייפון מחשיבים את משתמשי האנדרואיד לחנונים ואת הבלקבריסטים לאנשים מבוגרים ועייפים, משתמשי האנדרואיד מסתכלים על אייפוניסטים כעל כאלה ששייכים לכת ואת הבלקבריסטים הם מסווגים כדינוזאורים, ואילו משתמשי הבלקברי מסתכלים על האייפוניסטים כעל תינוקות, ורואים במשתמשי האנדרואיד מגושמים ולא מקצועיים. בקיצור, שמח.

"אייפון זה לאיש קריאייטיב"

ככלל, משתמשי האייפון, או כל מוצר של אפל לצורך העניין, מגלים נאמנות עיוורת למכשירים של סטיב ג'ובס. משתמשי אפל נחשבים לחלק מכת שהולכת וגדלה, ונדמה כי כל מוצר מבית היוצר של ג'ובס יוגדר על ידם כ"גאוני" באופן בלתי מותנה.

הפרסומאי ספי שקד, שהיה עד לא מזמן שותף במשרד הפרסום ענבר-מרחב-שקד, הוא בלקבריסט לשעבר. "היה לי בלקברי למשך שנתיים עד שהוא התקלקל, והחלטתי לנסות את האייפון", הוא מספר. "אין סיכוי שאעשה את המעבר הזה חזרה. כשהסתובבתי עם בלקברי תמיד היה לי גם מחשב איתי. לעומת זאת, להסתובב עם אייפון זה כמו להסתובב עם מחשב קטן - אני יכול לקרוא בו ספרים או להקשיב לרדיו מהעולם.

- כפרסומאי, איך היית ממתג כל אחד מהמכשירים במסגרת קמפיין?

"האתגר בבלקברי הוא לשדר לצרכן שכל מה שהאייפון עושה הוא גם יודע לעשות, ואילו באייפון - האתגר הוא הפוך: צריך להראות שגם אם אתה אנליסט מעונב בבית השקעות, האייפון יכול לענות על כל צרכיך. עבור מכשירי האנדרואיד מדובר באתגר גדול יותר, והוא עדיין צריך לגבש זהות מותגית מובהקת, שכרגע אין לו בישראל".

לא כל-כך נעים לראות גן סגור

רועי ישראל, שהקים את הבלוג AndroidApps המתמחה בחדשות מעולם האנדרואיד, מסכים כי "האייפון אכן יוצר נאמנות גבוהה מאוד. הוא היה הסמארטפון הרציני הראשון ובישראל יש לו תמיכה מלאה בעברית, בעוד למכשירי האנדרואיד אין. אולם אני מכיר לא מעט אנשים שמתחילים לעבור למכשירי אנדרואיד".

- מדוע מכשירי האנדרואיד לא מצליחים לייצר אצל המשתמשים זהות מותגית?

"עד כה שמו דגש עיקרי על הצד של התכנות והפיתוח במכשירי האנדרואיד, ופחות על ממשק המשתמש, ולכן האייפון חווייתי הרבה יותר. אני מאמין שהאייפון יהפוך להיות מוצר נישה, כאשר יותר ויותר מכשירים יתעדכנו וישתפרו כל הזמן. משתמשים לא ימשיכו לחכות שנה בין אייפון אחד למשנהו, כשמכשירים חדשים וטובים יציעו כל הזמן יכולות משופרות וטובות יותר".

ישראל מוסיף כי "עם השיווק האגרסיבי של גלקסי S2 בישראל, מכשירי האנדרואיד יחדרו יותר ויותר לשוק המקומי. כבר היום, אנשים רבים שמגיעים לעמדת השירות במטרה לרכוש אייפון, משתכנעים ויוצאים עם מכשיר אנדרואיד. מכשירי האנדרואיד הופכים להיות מותגיים יותר, ומרבית המשתמשים מרוצים מהעובדה שהם יכולים לעשות כל מה שירצו במכשיר האנדרואיד שלהם, ולא מוגבלים ליכולות הסינכרון של האייטונז או לגחמותיו של ג'ובס. להסתובב עם מכשיר אנדרואיד זה כמו להסתובב עם דיסק און קי - אפשר לעשות בו הרבה דברים שלא ניתן לעשותם באייפון".

האייפוניסט מוחצן, הבלקבריסט מצליחן

קהילת הבלקברי, שמשתמשיו כאמור נתפסים כדינוזאורים, היא קהילה ותיקה ומובחנת, וחבריה מצהירים כי לא היו מחליפים את מכשיר העבודה שבידם תמורת כל מכשיר שיקי או טרנדי אחר. "היה לי אייפון לשבוע ומהר מאוד הגעתי למסקנה שזה פשוט לא בשבילי", אומר ינון לנדנברג, מנכ"ל משרד האינטראקטיב אידיאולוג'יק ובלקבריסט מושבע. "קצת מצחיק אותי שמשתמשי אייפון ואנדרואיד מבזבזים זמן רב כל-כך בזריקת ציפורים על חזירים (במשחק האנגרי בירדס, נ"פ), או בזריקת בקבוקי בירה וירטואליים. זה בזבוז זמן וכסף. אני מוכן לוותר על התענוג הגדול שבאפליקציית iFart (של נפיחות)".

- ממה בדיוק נובעת האהבה הגדולה שלך לבלקברי?

"לבלקברי יש מקלדת, וכל המיילים והרשתות החברתיות שלי זמינים לי בכל מקום בעולם. אני חושב שמשתמשי האייפון משחקים הרבה יותר עם הטלפון שלהם, בהשוואה למשתמשי הבלקברי, שנוטים יותר לעבוד עם הסלולרי שלהם. מרבית הבלקבריסטים לא יורידו משחקים.

"אני מסכים שפחות כיף לגלוש באינטרנט בבלקברי, אבל הגישה של האייפון היא בעייתית, שכן היא מחזירה אותנו 15 שנה לאחור, לתקופה שבה צריך היה להוריד אפליקציות בשביל לראות אתרים. הבלקברי הרבה יותר דומה למה שנעשה באמת עכשיו באינטרנט".

- אילו תכונות אופי מאפיינות כל משתמש סמארטפון?

"האייפוניסט הוא המוחצן, ה'פארטי בוי', הבלקבריסט הוא המצליחן, זה שמשדר שהוא מטפל בעניינים, ואילו האנדרואיד הוא ה-Wanna Be, הגרופי".

איש האייפון
 איש האייפון

איש האנדרואיד
 איש האנדרואיד

איש הבלקברי
 איש הבלקברי