הלמ"ס: מחירי הדירות משלימים כמעט 3 שנים רצופות של עליות; זינקו ב-67% מחודש מאי 2007

מחירי הדירות עלו ב-0.8% באוגוסט - בהמשך לעלייה של 0.7% ביולי ו-0.4% ביוני ■ מתחילת השנה זינקו מחירי הדירות ב-7.3% - התמתנות לעומת התקופה המקבילה בשנים 2009-2010 ■ בשנה האחרונה זינקו מחירי הדירות ב-12%

מחירי הדירות המשיכו לעלות גם בחודש אוגוסט - ובקצב המהיר ביותר מאז אפריל האחרון. מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי המחירים עלו ב-0.8% בחודש אוגוסט, בהמשך לעלייה של 0.7% ביולי ו-0.4% ביוני. את הנתונים פרסמה הלמ"ס אתמול (ו') במדד מחירי הדירות שפורסם יחד עם מדד המחירים לצרכן.

מדד מחירי הדירות הופרד ממדד המחירים לצרכן בשנת 1999 ולכן אינו זהה לסעיף הדיור במדד המחירים לצרכן. מדד מחירי הדיור משמש כאינדיקטור לשינויים במחירי הדירות והוא המדד המרכזי אליו מתייחס בנק ישראל בהערכותיו את שוק הדיור ובהחלטות הריבית שלו.

מתחילת השנה זינקו מחירי הדירות ב-7.3%. מדובר בקצב איטי יותר בהשוואה לזינוק של 10% בתקופה המקבילה ב-2010 ועלייה של 11.1% בחודשים ינואר-אוגוסט 2009. עם זאת, בשנה האחרונה זינקו מחירי הדירות ב-12% והשלימו עלייה חדה של 67% מחודש מאי 2007, אז החלה העלייה הגדולה במחירים.

למעשה, הירידה האחרונה במדד מחירי הדירות של הלמ"ס התרחשה רק בדצמבר 2008, ומאז נרשמו 32 חודשים רצופים של עליות מחירים.

הנתונים במדד, יש לציין, מנוגדים לנתונים אחרים בשוק המצביעים על התקררות בענף. נתוני משרד האוצר ממשיכים להצביע על ירידות בעסקאות ובמחירים וגם במדד גלובס-הומלס משתקפת ירידה במחירי הדירות, אולם לא ירידה חדה. לאחרונה פורסמו נתונים ע"י הלמ"ס שהצביעו על ירידה בביקושים ובמכירות דירות חדשות, לצד גידול בהתחלות הבנייה ובהיצע הדירות, מה שלדעת כלכלנים במשק צפוי להביא לירידה במחירי הדירות בהמשך.

"נמשכת הרמה הגבוהה של הפעילות בענף הבנייה", נכתב בהודעת הריבית האחרונה של בנק ישראל מה-26 בספטמבר, אז החליט הבנק במפתיע לחתוך את הריבית ב-0.25% ל-3% בשל המשבר הכלכלי העולמי. "ההתחלות והסיומים של בניית דירות ב-12 החודשים האחרונים הגיעו בחודש יוני ל-42,757 ו-33,613 בהתאמה, דומה מאוד לרמות של החודש הקודם. כנגד זאת, ירד מספר הדירות החדשות שנמכרו ובמאי עד יולי הוא היה נמוך מאשר בחודשים פברואר-אפריל בכ-9.6%. מספר הדירות שנותרו למכירה המשיך לעלות, ובחודשים מאי עד יולי הוא היה, בממוצע, גבוה ב-6.4% מאשר בשלושת קודמיהם".

בנק ישראל התייחס כמדי חודש גם למדד מחירי הדירות של הלמ"ס ואמר כי על אף המשך העלייה במחירי הדירות, "הקצב השנתי של עליית מחירי הדירות הולך ומואט", כאשר "ההאטה בקצב עליית מחירי הדירות באה על רקע העלאת הריבית, צעדי בנק ישראל בתחום המשכנתאות והצעדים שנקט משרד האוצר במיסוי על נדל"ן, יחד עם המשך הגידול של מספר התחלות הבנייה".