ים תטיס לחברת החשמל: צפויים שיבושים באספקת הגז

ים תטיס, המפעילה את המאגר היחיד המספק כיום גז לתחנות הכוח של חברת החשמל, הזהירה את לקוחותיה מפני שיבושים העשויים להתרחש באספקת הגז כתוצאה מהידלדלות המאגר

עוד צרות לחברת החשמל: לאחר שהזרמת הגז ממצרים הופסקה, עשויה גם הזרמת הגז הישראלי לעמוד בפני שיבושים. חברת ים תטיס, המפעילה את המאגר היחיד המספק כיום גז לתחנות הכוח של חברת החשמל, הזהירה את לקוחותיה מפני שיבושים העשויים להתרחש באספקת הגז כתוצאה מהידלדלות המאגר.

להערכת ים תטיס צפויים עוד השנה אתגרים טכניים שיקשו על המשך הפקת הגז מהמאגר בקצב הנוכחי. בכנס לקוחות שיזמה ים תטיס בשבוע שעבר הוסבר כי במידה שכמות הגז לא תספיק, יקבל כל לקוח כמות גז לשיעורין (פרו-ראטה) מתוך הכמות החוזית שעליה התחייבה ים תטיס.

ההסתברות גדלה

נציגי ים תטיס הסבירו כי למרות שכיום מספק המאגר את כל הגז הדרוש, ההסתברות לשיבושים תגדל ככל שהידלדלות המאגר תגיע לשלבים מתקדמים יותר. ים תטיס היא בבעלות נובל אנרג'י (47%), דלק קידוחים (25%), אבנר (23%) ודלק השקעות (4.4%).

מלבד חברת החשמל, נמצאים בין הלקוחות הקבועים של המאגר בית הזיקוק של פז באשדוד, תחנת הכוח של מתקן ההתפלה באשקלון, מפעלי נייר חדרה, בזן ומפעלי ים המלח (ראה טבלה). מאגר מרי B של ים תטיס מספק גז לתחנות הכוח של חברת החשמל מאז 2004, ובשנים האחרונות סיפק כשני שליש מתצרוכת הגז של החברה, או כ-3 BCM לשנה.

מאז שהחלו השיבושים בהזרמת הגז ממצרים כתוצאה מפיגועים בצינורות הגז בסיני, הגבירה חברת החשמל את כמות הגז שהיא רוכשת מים תטיס. על-פי דיווחי ים תטיס, הגיעו כמויות הגז שרכשה חברת החשמל בשיאן לקצב שנתי של 6.5 מיליארד מ"ק (BCM) כמות גבוהה יותר מהקיבולת המקסימלית השנתית של הצנרת.

על רקע זה, הורה שר התשתיות, עוזי לנדאו, בשבוע שעבר לחברת החשמל להגביל את כמויות הגז שהיא רוכשת מהמאגר באופן שלא יעלו על 2.5 BCM לשנה.

הלקוחות של ים תטיס
 הלקוחות של ים תטיס