תערוכה צילום: הביטלס והרולינג סטון כפי שמעולם לא ראיתם אותם

תערוכת צילומים נדירים של הביטלס והרולינג סטונס משנות ה-60 תיפתח בנובמבר בגלריה מינוטאור

מיק ג'אגר בחליפה משובצת ותסרוקת מסודרת של ילד טוב, רק רוחב החיוך מעיד על מה שיהפוך בעוד כמה שנים לאחד הפיות הגדולים - בכל המובנים - בהיסטוריה של הרוק. פול מקרטני, שהתחתן בשלישית בשבוע שעבר, יושב בחיוך חצי-נבוך, על ספה לצד לינדה התמה, אשתו הראשונה. נראה כמי שעוד לא התרגל לאור הזרקורים. ג'ון לנון רוכן במבט מעריץ ומקשיב ליוגי מהרישי, הגורו ליד האיש שיהיה לגורו - כשהוא בכלל עוד לא ידע שהוא כזה. כל אלה ועוד יוצגו בתערוכת צילומים נדירים של הצלם הבריטי הוותיק פיליפ טאונסנד, שתיפתח בגלריה מינוטאור בתל אביב ב-10 בנובמבר.

התערוכה The Beatles & The Stones מזמנת את הקהל למפגש ענקים מרגש, גם אם הוא מתקיים רק על קירות הגלריה. המבט בתמונות מעמיק לחדור ומעלה בתודעה הדים חיים של מוזיקה שהפכה את הנערים הנוראים משנות ה-60 הסוערות של לונדון, לדרגת אגדות חיות. הם היו לתופעת רוק שלא נודעה לפניהם, ושהניעה מהפיכת תרבות שלמה, חוצת יבשות ודורות.

טאונסנד (71) ליווה את הלהקות בראשית דרכן, וקלט בעין רגישה ובסרטי שחור-לבן את הרגעים האינטימיים ביותר. את הדקויות והיחסים שבין חברי הלהקה, האופי השונה של כל אחד מהמשתתפים והמנהיגים הכריזמטים שצמחו מהנעורים המפכים הללו.

גם כשהם לא על הבמה, מראה פניהם - מגיל צעיר כל-כך ועד השנים האחרונות - מעורר בעיני רוחו של קהל של מיליונים את הצלילים והשערוריות, חיי הסקס-סמים ורוק-נ-רול, מרדפי המעריצות והאלבומים הבלתי נשכחים.

התערוכה כוללת 40 צילומים חתומים וממוספרים, שיוצגו בגלריה ויוצעו למכירה במחירים שבין 2,500 ל-5,000 דולר. התמונות מהימים של אמצע שנות השישים, שלפני המעבר מאנגליה לארה"ב ולזירה הבינלאומית, השנים שלפני מלחמת ששת הימים שלנו - ימי התום. אלה הם נציגיה המובהקים של תקופה שעיצבה את העולם ברמה התרבותית והפוליטית, חבורות תמימות של אנשים שבאו לעסוק במוזיקה ומצאו את עצמם במעמד של אייקונים אליליים, שהשפיעו על צורת החשיבה והניעו סדר עולמי חדש.

טאונסנד היה הצלם הראשון שהנציח את הרולינג סטונס, כשאיש עוד לא שמע עליהם. בתערוכה הוא מציג את תמונות חברי הלהקה כשהיו "עניים ורעבים", בלי חוזה הקלטות, בטרם פרצו לתודעה. מנהל הלהקה ביקש מהצלם לשוות לנערים בתמונות, מראה "חתרני, רע ולא נעים של ילדי רחוב". וכך נולדה סדרת הצילומים בה הם נראים ברחובות לונדון, שותים בירה מחוץ לבר, נשענים על מחומת התמזה או על רקע תאי טלפון לונדוניים מוכרים, בפרצופים קשוחים, כשידיהם אוחזות במפשעתם.

התערוכה משקפת בעין מציאותית את ימי התום, הנאיביות שהיית ואבדה מאז. יש בה מקום לנוסטלגיה אבל גם לידענות של מי שמסתכל אחורה, וההיסטוריה של ארבעה עשורים פרושה לפניו כספר פתוח.

גלריה מינוטאור הוקמה בשנת 2008 , אחות לגלריה בפריס. הגלריה מתמחה בעבודות אמנות של המאה ה-20 ובעיקר באמני האוונגרד הרוסי והמזרח אירופי.

התערוכה תיפתח ב-10.11.10 ותוצג עד 31.12.11. גלריה מינוטאור, בן יהודה 100, תל אביב