נעילה חיובית באירופה; המשקיעים מצפים לפיתרון המשבר

מדד הקאק הצרפתי עלה בכ-3% ■ יוון אישרה אתמול חלק נוסף בתוכנית הצנע ■ מנהיגי אירופה טרם הגיעו להסכמות על פיתרון משבר החוב ■ נרשמה דריכות לקראת הפסגה של האיחוד האירופי ביום א'

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ו') בעליות שערים, על רקע שטף דיווחים מאתמול בדבר פתרונות אפשריים למשבר החוב באירופה, עליהם דנו מנהיגי גרמניה וצרפת. הדיווח הבולט, כי ממשלות אירופה יוסיפו 940 מיליארד אירו (1.3 טריליון דולר) לקרן החילוץ האירופאית, עודד את המשקיעים בפתיחת המסחר היום. עם זאת, חוסר הוודאות סביב המשבר עדיין ניכר, כאשר קנצלרית גרמניה מרקל ונשיא צרפת סרקוזי סיימו אתמול פגישה נוספת ללא מסקנות סופיות, והבהירו כי האישור הסופי באשר לתוכנית כוללת לפיתרון המשבר, יידחה אף עד יום רביעי בשבוע הבא.

"יש הרבה מידע וחוסר וודאות רב אם הפגישה בסוף השבוע תוציא תוכנית כוללת. השוק עדיין נמצא בחוסר וודאות", אמר סטיבן הלמריק, אנליסט מחברת קולוניאל פירסט בסידני.

במוקד המסחר, כאמור, המשיכו לעמוד הדיווחים באשר לניסיונותיהם של מנהיגי אירופה לטפל במשבר החוב, כאשר פגישותיהם של נשיא צרפת ניקולא סרקוזי וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ממשיכות במרץ. לאחר שפגישתם אתמול הסתיימה ללא הסכמה משותפת, השניים צפויים להיפגש מחר, לפני וועידת שרי האוצר של האיחוד האירופי ביום א' (ה-23 באוקטובר), כדי לנסות ולהגיע להסכמה על תוכנית כוללת, שתוצג בכינוס.

על רקע פגישתם של מרקל וסרקוזי, דווח אתמול כי לפחות על סוגיות הסיוע למערכת הפיננסית באירופה, ישנה הסכמה: אתמול נודע כי 27 נציגי האיחוד האירופי הסכימו על כך שסקטור הבנקים באירופה זקוק לכ-100 מיליארד אירו (138 מיליארד דולר), כדי שמערכת הבנקאות ביבשת תתאושש. (לסיפור המלא)

עוד מאתמול, עלתה האפשרות כי ממשלות אירופה יגדילו בכ-940 מיליארד אירו (1.3 טריליון דולר) את קרן החילוץ האירופאית, לעיתות חירום באירופה - כך מסרו שני גורמים אנונימיים ל"בלומברג", אולם נציין כי הדיווח לא אושר לאחר מכן על ידי גורמים רשמיים. לדבריהם של הגורמים מנהיגי אירופה יאחדו בין קרן החילוץ שכבר הקימו, לבין הקרן הקבועה אותה הם מתכננים להקים - ויזרימו את כל הכסף לקופתה. (לסיפור המלא)

חדשות טובות ליוון; רעות לגרמניה

באשר ליוון, הפרלמנט בראשות ראש הממשלה גיאורג פפנדריאו אישר אתמול חבילה נוספת במסגרת תוכנית הצנע הממשלתית, לדרישת קרן המטבע הבינלאומית והאיחוד האירופי. זאת, על רקע התגברות המהומות האזרחיות במדינה מתגברות, שגלשו החל מאמש גם לאלימות. חבילת הצנע שהובאה להצבעה כוללת העלאת מיסים, קיצוצים בתוכניות הפנסיה ובמשרות של עובדים במגזר הציבורי, כמו גם פיטורים של 30 אלף עובדים בשירות הציבורי ואישורים מיוחדים לפירוק התאגדויות העובדים המאוגדים בהסכמי עבודה קולקטיביים ביוון. (לסיפור המלא)

בזירת המאקרו באירופה, גרמניה פרסמה את מדד אמון העסקים, אשר נפל באוקטובר ל-106.4 נקודות, לעומת 107.4 נקודות בספטמבר.

עוד בגרמניה, עדכנה אתמול הממשלה את תחזיות הצמיחה שלה לשנתיים הקרובות (2011-2012), כאשר היא מעדכנת כלפי מעלה את התחזית השנתית ל-2011 לצמיחה של 2.9%, לעומת 2.6% בתחזית קודמת. אולם, באשר לשנת 2012, חותכת הכלכלה הגדולה באירופה את התחזית לרמה של 1% בלבד, לעומת 1.8% בתחזית קודמת.

תחזיות שליליות לבנקים באיטליה

הסקטור הפיננסי באיטליה הושפע אתמול מהודעת סוכנות הדירוג פיץ' כי היא מעניקה תחזית שלילית לבנקים הגדולים במדינה. בין הבנקים שריכזו עניין גם היום, נציין את UniCredit ,Intesa Sanpaolo ,Banca Monte dei Paschi di Siena ,Banco Popolare ו- Unione di Banche Italiene .

יצרנית הטלפוניה הפינית נוקיה , פרסמה אתמול את דוחותיה הכספיים לרבעון השלישי של שנת 2011. בשורה התחתונה, הציגה נוקיה הפסד נקי של 0.2 אירו למניה, בהשוואה לרווח נקי של 0.14 אירו למניה בתקופה המקבילה אשתקד. עוד הציגה נוקיה הפסד תפעולי של 71 מיליון אירו, בהשוואה לרווח תפעולי של מיליון אירו ברבעון השלישי בשנה שעברה. בשורה העליונה, נפלו מכירותיה של החברה בכ-13%, לרמה של מיליארד אירו.

נסטלה , קבוצת המזון הגדולה בעולם, דיווחה אתמול כי היא מעלה את תחזית המכירות שלה לשנת 2011 - לאור עליית מחירי המוצרים וגידול בביקושים. החברה צופה כעת כי המכירות ל-2011 יעלו ב-7.3% ביחס לשנה שעברה, לעומת תחזית קודמת של 7.1%.

אריקסון , יצרנית ציוד התקשורת הגדולה בעולם, דיווחה על תוצאותיה הפיננסיות לרבעון השלישי. היא הציגה הכנסות בהיקף 3.82 מיליארד קורונות, בהשוואה ל-3.62 מיליארד קורונות ברבעון המקביל בשנה שעברה. זאת, מעל ציפיות האנליסטים - שציפו להכנסות בהיקף 3.66 מיליארד קורונות.

נעילה מעורבת באסיה

המסחר בשווקי אסיה ננעל היום במגמה מעורבת. זאת, על רקע חוסר הוודאות המתמשך מכיוון אירופה, שם מנהיגי היבשת חלוקים בדעותיהם לגבי הטיפול במשבר החוב. המסחר התנהל על רקע הנעילה המעורבת אמש בוול סטריט והציפייה לוועידת הפסגה של שרי האוצר של האיחוד האירופי ביום א'.

"המשקיעים מחכים בחוסר סבלנות לכל כותרת חדשה מאירופה. יש צורך בהבהרות נוספות לפני שהשווקים ילכו לכיוון חדש", אמר אנליסט מחברת קרדיט אגריקול.

הבנקים במוקד

מניות הבנקים בהונג-קונג היוו את נקודת האור ביום המסחר, כאשר בין היתר נציין את Industrial & Commercial Bank of China, Bank of Communication (סימול: IDCBF) ו- China Citic Bank (סימול: HK:998).

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]