רשות החשמל: תעריפי חברת החשמל יעלו בכ-4.7%

(עדכון) - זאת למרות חידוש הזרמת הגז ממצרים בסוף השבוע ■ בפעם האחרונה הועלה התעריף ביולי בכ-9%

תעריפי החשמל עלו היום (ב') ב-4.7% למרות חידוש הזרמת הגז ממצרים אלא אם יחול שינוי של הרגע האחרון. כך נודע ל"גלובס".

מליאת רשות החשמל אישרה היום בישיבתה השבועית את עדכון תעריף החשמל, על בסיס המודל הדינמי שנקבע ביולי האחרון. על-פי מודל זה התעריף מחושב בסוף כל חודש כאשר כל סטייה של 2.5% או יותר כלפי מעלה או מטה מחייבת את עדכונו.

מרשות החשמל נמסר כי עדכון המחירים נגזר ברובו המכריע כתוצאה מעלייה במחירי הדלקים המשמשים לייצור חשמל. עלייה משמעותית נרשמה במחירי הפחם בשיעור של 6.5%, שתרמו לעלייה של 2.5% במחיר. יתר הרכיבים (עליית המדד, שערי חליפין ונוספים) תרמו לעלייה נוספת של כ-0.6% בתעריף.

הסטייה הגדולה הפעם נובעת מהעצירה המוחלטת באספקת גז מצרי לחברת החשמל במהלך שלושת החודשים האחרונים. גם כמות הגז המסופקת על-ידי מאגר ים תטיס ירדה באופן זמני בכ-30% כתוצאה מחדירת מים לאחת מבארות הקידוח.

כל ירידה בכמות הגז מחייבת את חברת החשמל להשתמש בסולר או במזוט לצורך ייצור חשמל ודלקים אלה יקרים בהרבה מהגז הטבעי. הציבור משפה את חברת החשמל על מלוא הוצאותיה באמצעות התעריף ומכאן נובעת העלייה.

אתמול פרסמה חברת החשמל מכרז לרכישת 750 אלף טון סולר בהיקף כספי של כ-700 מיליון דולר (לא כולל מס) עם אופציה להגדלת הכמות ב-40%. הכמות שמתכוונת חברת החשמל לרכוש אמורה לספק את צרכיה בתרחיש שבו הגז ממצרים זורם בהיקף של 30% מהכמות החוזית.

בפעם האחרונה הועלה התעריף ביולי בכ-9% בעקבות ירידה של 70% בכמות הגז ממצרים שמספקת חברת EMG. שלשום חידשה EMG את אספקת הגז לאחר תיקון נזקי הפיגוע האחרון, החמישי מאז תחילת השנה, בצנרת של חברת הגז הממשלתית המצרית. כמות הגז שסופקה לישראל במהלך הערב התקרבה ל-30% מהכמות שלה מחוייבת EMG על-פי ההסכם.

גורמים בישראל העריכו כי חידוש ההזרמה בא על רקע ההתקרבות ביחסי ישראל-מצרים במסגרת העיסקה להחזרת החייל החטוף גלעד שליט, אך מצד שני, חידוש ההזרמה בא זמן קצר לאחר חידושה לירדן, כפי שדווח לראשונה ב"גלובס".