האם המוסדיים יהפכו לבעלים בזכיינית כביש 6?

על מנת להפוך לבעלי מניות בחברה, הגופים המוסדיים השותפים עם קרן נוי נדרשים להמיר את תעודות ההשתתפות למניות, ולהפקיד ערבות של 170 מיליון שקל וחתימה על ערבות מתמדת בלתי מוגבלת לחובות הזכיינית

הגופים המוסדיים השותפים עם קרן נוי ברכישת חלק המדינה בכביש 6 מתלבטים האם להפוך לבעלים בזכיינית, כך נודע ל"גלובס". קבוצת נוי חוצה ישראל קיבלה לפני שבועיים אישור סופי לרכוש תעודות השתתפות של המדינה בזכיינית, חברת דרך ארץ, תמורת 1.4 מיליארד שקל. התעודות מקנות זכות לקבל 49% מכל דיבידנד, החזר חוב, או הטבה המשולמת לבעלי המניות בדרך ארץ.

ואולם, על מנת להפוך לבעלי מניות בחברה, נדרשת הקבוצה להמיר את תעודות ההשתתפות למניות, ולכן עליה לעמוד בדרישה להפקדת ערבות של 170 מיליון שקל וחתימה על ערבות מתמדת בלתי מוגבלת לחובות הזכיינית. עקרונית, הגופים המוסדיים מנועים מחתימה על כתב הערבות, אולם האוצר התחייב לאפשר לקבוצה ליהנות מהסדר דומה שהונהג לגבי הקבוצה בראשות קרן תשתיות ישראל (תש"י), המחזיקה 50% מהזכיינית.

בקרן נוי טוענים כי הוסרו כל המכשולים בפני המרת התעודות וכי התקבלה כבר החלטה עקרונית. יו"ר הקרן, פיני כהן, אמר ל"גלובס": "בכוונתנו לשבת עם שותפינו החדשים בדרך ארץ ולדון עמם בשורת נושאים ובהם זכויות המיעוט ואז בעצה אחת עם המשקיעים נחליט האם להמיר חלק מהתעודות או את כל התעודות". הקרן עצמה מחזיקה 7% מקבוצת נוי חוצה ישראל.

תש"י, שרכשה את חלקה של שותפתה, שיכון ובינוי (50%), מצפה לאישור העסקה וצפויה לקבל מהמדינה 240 מיליון שקל על מימוש האופציה.

מקרן נוי נמסר כי "נושא הערבויות נדון עם השותפים וקיבל ביטוי בהסכם תוך איזון בין רצון השותפים בזכויות שאינן כלכליות, לרמת הסיכון שנטלו על עצמם. בהסכם התחייבו השותפים לחלקם היחסי בערבות כתנאי להמרת תעודות השתתפות למניות. המרת התעודות תעשה לפי קריטריונים שנקבעו ע"י השותפים בהסכם וההחלטה על הכמות והעיתוי תקבע בהמשך".