הבריטים באים

מצב הקרנות משתפר, והבריטים ינסו להחזיר את התהילה להון סיכון בת"א ובירושלים

1. במובנים רבים, אלה לא זמנים טובים להיי-טק הישראלי. יש מחסור גדול בהון פנוי להשקעות בחברות, המשקיעים מתרחקים מחברות עובריות, המדען הראשי מתלונן שאין לו מספיק תקציבים כדי "להציל" את ההיי-טק ובאותה נשימה הוא מעכב תקציבים שהובטחו לחברות חממה.

אך גם אם ההיי-טק הישראלי חבוט מכל הכיוונים, מתברר שיש מי שמקדיש לו מחשבה מיוחדת. היום (ה') פותחת השגרירות הבריטית בישראל מרכז היי-טק חדש. מי שהיה אמור לפתוח חגיגית את המרכז הוא ג'ורג' אוסבורן, שר האוצר הבריטי, שביטל את בואו ברגע האחרון.

מטרת המרכז היא ליצור שותפויות בין חברות בריטיות לחברות טכנולוגיה ישראליות, במטרה להאיץ את הצמיחה הכלכלית בבריטניה.

הרעיון הוא של מת'יו גולד, השגריר הבריטי בישראל, שהסביר כי בריטניה היא שותפה טבעית של ישראל בתחום ההיי-טק. "ישראל היא כר פורה לחדשנות, ויש בה יותר חברות סטארט-אפ לראש מאשר כל מדינה אחרת בעולם", אמר, "ברור לנו שבריטניה יכולה לעזור ליוזמה ישראלית להפוך לעולמית".

גולד מציין כי חברות הטכנולוגיה הישראליות זקוקות לשותפות בתחומי המימון, בפיתוח עסקי ובגישה לשווקים גדולים, וכי בריטניה יכולה לסייע בכך.

במרכז יהיו 6 תחומי עניין ראשוניים, ובהם מדיה דיגיטלית, קלינטק, ביוטכנולוגיה ומיזמים משותפים ליהודים וערבים. מי שתנהל את המרכז היא כרמל גרבר.

השגריר גולד כבר רואה את השלב הבא, שבו תקום מועצת היי-טק בריטית-ישראלית, שתצמיח שיתופי פעולה בין מיזמים וחברות משתי המדינות. המועצה המתהווה תנוהל בידי ישראלים ובריטים. מהצד הבריטי ינהל אותה השר לענייני אקדמיה ומדע, דייויד ווילטס, שאמור להגיע לישראל בשבוע הבא.

2. אנשי היי-טק נוספים שיגיעו לכאן בשבוע הבא הם נציגי איגודי ההון סיכון של העולם. שנייה לפני שאהרון מנקובסקי, יו"ר HTIA, מסיים קדנציה, נערך בישראל כנס של האיגוד בירושלים, ובו ישתתפו בכירי מאיגודי קרנות ההון סיכון של ברזיל, אפריקה, הודו, סינגור, יפן אמריקה הלטינית ומדינות אחרות, כדי לדון במצב ההון סיכון העולמי. לכל הנציגים שמגיעים יש מה להגיד על המצב הנוכחי, אולי יחד הם יצליחו להמציא מודל שיחזיר להון סיכון את תהילת העבר שלו.

3. חדשות נעימות - מנהלי קרנות ההון סיכון בארה"ב מתחילים להחזיר כסף למשקיעים שלהם. הביצועים של הקרנות האמריקניות השתפרו ברבעון השני של השנה, כך מלמד דוח חדש של איגוד קרנות ההון סיכון האמריקני (NVCA) בשיתוף חברת המחקר קיימברידג'. הרבעון השני של השנה היה הרבעון הראשון, מאז שנת 2009, שהצביע על שיפור בביצועי הקרנות שהוקמו בעשור האחרון.

ההחזרים הממוצעים מצד הקרנות עלו ברבעון השני של השנה לפי 1.3 בהשוואה לתשואה שלילית של 0.1- ברבעון הראשון של השנה ו-4.1- ברבעון השני של 2010. למרות השיפורים, הקרנות עדיין מדשדשות בהשוואה לביצועי הנאסד"ק או ה-NYSE, שהשיגו תשואה של 2.5% ו-2.7%, בהתאמה.