ראש קרן החילוץ האירופית ממשיך לדלג באסיה לבקש סיוע

קלאוס רגלינג, ראש ה-EFSF, טוען כי הבטיח את השתתפותה של יפן בתוכנית הכוללת לפתרון המשבר באירופה ■ הסינים מגמגמים ועשויים לדרוש שורה של ויתורים מדיניים מצד אירופה ■ גורמים באירופה: "לא זקוקים לסין, נסתדר לבד"

ראש קרן החילוץ האירופית (EFSF) ממשיך במסעו בין מדינות אסיה במטרה לשכנע מדינות בעלות יתרות מט"ח גדולות לקנות אג"ח של קרן החילוץ, במסגרת המאמץ להגדילה מרמה של 440 מיליארד אירו לטריליון אירו, כפי שסוכם בפסגת האיחוד האירופי בשבוע שעבר. קלאוס רגלינג, ראש ה-EFSF, טוען כי כבר הבטיח את השתתפותה של יפן בהגדלת קרן הסיוע.

גורמים רשמיים ביפן כבר הביעו נכונות בעבר לסייע לאירופה על ידי הגדלת רכישות האג"ח שתנפיק ה-EFSF, אם הם יראו שאירופה נוקטת צעדים לקיצוץ הגירעונות התופחים של מדינות היבשת.

"ממשלת יפן תמשיך לקנות אג"ח של ה-EFSF שהנפקנו ב-10 החודשים האחרונות", אמר היום (ב') רגלינג בתום פגישה שערך עם סגן שר האוצר של יפן.

רגלינג ביקר היום בטוקיו לאחר שבסוף השבוע ביקר בסין, המדינה בעלת יתרות המט"ח הגדולות בעולם (3.2 טריליון דולר). ההערכות הן כי הסינים ינסו למנף את המשבר ולדרוש ויתורים פוליטיים מצד אירופה כתנאי להשקעות סין ב-EFSF. ברשת CNBC דווח בשבוע שעבר כי סין עשויה אפילו לדרוש הסרת אמברגו הנשק שהטילה עליה אירופה בסוף שנות ה-80, אולם ארה"ב מתנגדת לכך נחרצות.

ובשעה שהסינים מגמגמים ולא ממהרים להושיט יד לאירופה, ראש ועידת שרי האוצר של האיחוד האירופי אמר היום כי האירופים לא זקוקים נואשות לסיוע מסין ויצליחו למנף את ה-EFSF גם ללא רכישות אג"ח מצד סין. (לסיפור המלא)

עד כה לא פירטו האירופים כיצד הם מתכוונים למנף את ה-EFSF, אולם הם צפויים למסור פרטים נוספים בפגישת שרי האוצר של האיחוד שתתקיים באמצע נובמבר. מדובר בסעיף מרכזי בתוכנית הכוללת לפתרון המשבר, כיוון שהיא אמורה לסייע לגוש האירו להתמודד עם החששות שמא איטליה וספרד, הכלכלות השלישית והרביעית באירופה בהתאמה, לא יוכלו לעמוד בהחזרי החובות שלהן בעתיד.

מודל אחד של הרחבת ה-EFSF גורס כי יש למנף את הקרן ע"י הפיכתה לקרן ביטוח שתבטח את מחזיקי האג"ח באירופה מפני הפסדים עתידיים, אם יהיו כאלה. לפי מודל אחר, על הקרן לשמש כמעין כלי אשראי שימשוך השקעות ממדינות כמו סין וברזיל וישקיע את הכספים ברכישות אגרות חוב של ממשלות באירופה, ובכך יאפשר להן למחזר חובות.

יפן מחזיקה ביתרות המט"ח שלה 2.7 מיליארד אירו באג"ח שהונפקו על ידי ה-EFSF. במילים אחרות, מדובר בכ-20% מסך האג"ח שהנפיקה עד כה ה-EFSF.