וינרוט: זיכוי בכתב אישום לגיטימי

בפסק הדין יש ספקות והתלבטויות שיפוטיות המלמדות שהיתה הצדקה לכתב האישום

מלכתחילה הייתה פרשת יעקב וינרוט בעייתית - הראיות הן יותר בתחום הכוונות והפרשנויות מאשר תחום העובדות. כלומר, היו ראיות לתשלומים כאלה ואחרים, לשכר-טרחה אסטרונומי, לשומה שערך פקיד השומה שוקי ויטה ללקוחות הפרקליט וינרוט. אבל הנושא שעמד לדיון היה במה שהסתתר מאחורי כל אלה. האם שיעור שומות המס, גובה שכר-הטרחה - האם אלה היו דבר מקובל או חריג? ואם בחריג מדובר - האם הוא מלמד על עבירה פלילית?

פסק הדין אינו מושתת רק על עובדות, כי בפרשה הזאת הן לא מספרות את כל הסיפור. המצב הזה קיים בפסקי דין לא מעטים, אבל במקרה הזה נדמה שהדבר בלט במיוחד. לכן גם פסק הדין אינו חד-משמעי, ונראה כי התודה ששיגר וינרוט לבורא עולם היא קצת, איך נאמר, מוגזמת.

"ספקות סבירים"

הנה, כך קבע, בין השאר, השופט גלעד נויטל: "התמונה הראייתית הכוללת, הפאזל השלם מלמד על אפשרות סבירה שלא קיימו (וינרוט וויטה) עבירת שוחד". השופט נזהר מלדבר על "ודאות" שלא היה שוחד, ובמקום זאת הוא משתמש בביטוי "אפשרות סבירה". וכדי לחזק את חוסר הוודאות, מדגיש השופט כי "הדבר (השוחד) אינו חד-משמעי ומעלה ספקות סבירים". אנחנו שומעים בפסק הדין שופט מאוד מתלבט.

בתקשורת מתקבלת תמונה קצת שונה, כאילו פסק הדין הוא חד-משמעי, ועל-פי הפרשנות השטחית הזאת כבר נשמעו קולות של ביקורת נגד הפרקליטות על הגשת כתב האישום. זה טבען של כותרות - לפעמים הן מחשיכות עיניים במקום להאיר אותן.

הביקורת הזאת מופרכת ומסוכנת. ברור שההצדקה החזקה ביותר שכתב אישום יכול לקבל היא הרשעה, אבל גם פסק דין המורכב מספקות וסימני שאלה מלמד כי היה מקום ונחיצות בהגשת כתב האישום, כשם שאולי יש גם מקום לערעור.

מסר חשוב לעורכי הדין

אם בכלל, אז מקריאת פסק הדין והמסקנות השיפוטיות נראה כי הפרקליטות במקרה זה עשתה עבודה יסודית, וברור כי ההחלטה להגיש כתב אישום התקבלה לאחר צלילה מעמיקה אל העובדות. בגלל אופיו של המקרה, כלומר היותו נתון בעיקר לפרשנות, היה צריך אומץ-לב לא קטן להחליט ללכת עם זה לבית המשפט.

מה גם שהושגה מטרה חשובה. גם אם וינרוט יצא זכאי, המסר העולה מהתביעה ומפסק הדין לעורכי דין הוא "ראו, הוזהרתם". שוחד אינו רק חבילת מזומנים במזוודה, הוא יכול להיעשות גם באמצעות עסקות סיבוביות, לכאורה מקובלות.

אני משוכנע כי עורכי דין קוראים את פסק הדין הזה בעיון רב, והם בוודאי מבינים כי גבולות מסוימים של שוחד, או מעין שוחד, הוגדרו מחדש בכתב האישום. ולכך יש חשיבות רבה.