הפחד חוזר לשווקים: הבורסה בת"א צללה כ-2.8%

ירידות חדות בשווקים נוכח החלטת יוון לערוך משאל עם על תוכנית החילוץ באירופה ובצל קריסת חברת MF גלובל ■ המשקיעים חוששים: איטליה הבאה בתור ■ המניות בישראל קורסות: אלביט הדמיה נחתכה 12%, אפריקה 7%, הבנקים 4.3%

המגמה השלילית בבורסה של תל אביב, שהחלה ביום ראשון, נמשכה גם במסחר היום (ג'), ביתר שאת. זאת, בעקבות החששות מהתפשטות משבר החובות באירופה ומשאל העם ביוון על חבילת החילוץ האירופית. באירופה נסחרים המדדים המובילים בירידות שערים חדות, בניו-יורק המשיכו המדדים ליפול. מחזור המסחר בבורסה הסתכם ב-1.3 מיליארד שקל.

2 דברים עומדים במרכז הירידות היום בשווקים: הודעת ר"מ יוון כי הוא יביא את תוכנית החילוץ למשאל עם בחודשים הקרובים, מה שמעמיד בספק את אישור התוכנית בהתחשב בסקרים המנבאים התנגדות של 60% מאזרחי יוון לתוכנית. כמו כן, קריסתה של חברת MF גלובל האמריקנית בגלל המשבר באירופה מעוררת חששות שמא מדובר בסנונית הראשונה המבשרת פשיטות רגל נוספות של חברות פיננסיות אמריקניות שהיו חשופות לאירופה.

אם לא די בחששות מאירופה, בצהריים יצאו נתוני מאקרו לא טובים בארה"ב שהחריפו את המתח בשווקים. מדד מנהלי הרכש למגזר הייצור ירד באוקטובר לרמה של 50.8 נקודות מרמה של 51.6 נק'. בשוק ציפו למדד ברמה של 52.2 נקודות. נציין כי רמה של 50 נק' מעידה על התרחבות בפעילות הייצור ואילו רמה נמוכה מ-50 נק' מעידה על התכווצות בפעילות הכלכלית.

עידן אזולאי, מנהל קרנות הנאמנות של אפסילון, אומר בשיחה עם "גלובס" כי "השוק מחפש כיוון, מחפשים את הטריגר הבא. יש כאן מימושים לאחר מה שהיה באוקטובר. התנודתיות מאוד מאוד התגברה בשווקים. אני עדיין לא הייתי מייחס לירידות של הימים האחרונים חשיבות גבוהה מדי. רמת אי הוודאות גבוהה מאוד וזה כנראה יימשך בתקופה הקרובה. החיים שלנו כמנהלי השקעות הפכו להיות מאוד מאוד קשים בתקופה האחרונה".

"ההסכם באירופה מעלה הרבה סימני שאלה", אומר אבי מועלם, מנהל השקעות באלומות ספרינט. "הקרן שתוקם אמורה לתת ביטוח למדינה הבאה שתגיע לחדלות פירעון אולם עדיין לא ברור אם המהלך ידרוש אישור של כל הממשלות באירופה ועד כמה יכסה הביטוח של הקרן את המדינות. בנוסף, לא ברור עד כמה עזרתה של סין לקרן תתבטא בתגובה מהירה להלאמת בנקים כשיצטרכו מבלי לבקש את אישור הגוש. השאלה הכי חשובה שצריך לשאול היא האם 1 טריליון אירו זה מספיק כסף לכסות את החובות הקיימים והעתידים של גוש האירו. לדעתנו זה יספיק בטווח קצר אולם בטווח הארוך מדינות נוספות יזדקקו לעזרה והקרן עשויה לקרוס".

גם המצב הבטחוני ממשיך לעמוד ברקע המסחר, לאחר שהלילה המשיכו ארגוני הטרור העזתיים לירות טילים לעבר ישראל. ברצועת עזה נערכים לעימות מתמשך עם ישראל, ולאפשרות שסבב האלימות האחרון עלול להפוך למבצע צה"לי בהיקף גדול. המשנה לרה"מ אמר היום כי הממשלה "קרובה מאוד להחלטה דרמטית שתפסיק את הירי מעזה". (לסיפור המלא)

אלביט הדמיה ממשיכה בצניחה

מניות הבנקים ריכזו גם היום עניין רב. בעוד חברות רבות דוחות את תוכניות ההנפקה שלהן, על רקע האווירה השלילית בשווקים, הבנקים בישראל נהנים מביקוש לאיגרות החוב שלהם. בשבועיים הקרובים בנק הפועלים ובנק לאומי צפויים לגייס 2-3 מיליארד שקל.

טבע תפרסם מחר בבוקר את הדוחות הרבעוניים שלה ואנליסטים בוול סטריט מצפים לרווח נקי של 1.23 דולר למניה לצד הכנסות של 4.54 מיליארד דולר.

כור רשמה ירידה חדה. הבנק השוויצרי קרדיט סוויס, שכור מחזיקה כ-2.4% ממניותיו, פרסם היום תוצאות מאכזבות לרבעון השלישי והודיע על פיטורי עובדים כחלק מהליך התייעלות. הבנק הציג עלייה של 12% ברווח לרמה של 683 מיליון פרנק שוויצרי, לעומת צפי אנליסטים לרווח של כ-1.1 מיליארד פר"ש. עם זאת, ללא פריטים חד-פעמיים, דיווח הבנק על רווח נקי של 441 מיליון פר"ש, לעומת צפי אנליסטים לכ-258 מיליון פר"ש.

אתמול דיווחנו שחיים רומנו, מנכ"ל חברת פרטנר הנכנס, מבצע תפנית חדה ועוצר את מדיניות נתח השוק של קודמו, יעקב גלברד. רומנו החליט שחברת הסלולר תשנה את מדיניותה לטובת שמירה וטיפוח הלקוחות הקיימים. בעקבות זאת הכניס את החברה לתהליך של שינוי ארגוני עמוק, שיבטא את סדרי העדיפות החדשים שלו.

עוד דיווחנו אתמול כי מוטי זיסר שוב לא עמד במועד לתשלום חוב לבנק הפועלים. בעל השליטה באלביט הדמיה אמור היה להעביר עד היום סכום של 80 מיליון שקל, אך הכסף לא עבר. מקורבים לזיסר הסבירו, כי הוא מעוניין להעביר את הכסף "עוד השבוע", אך רוצה לסכם עם הבנק מחדש את תנאי החוב הכוללים שלו. ההערכות הן, כי איש העסקים מעוניין שהבנק יפרוס את החוב שלו מחדש, ומשתמש בסכום התשלום הנוכחי כמנוף לקבלת דרישותיו מהבנק.

נובה דיווחה הבוקר על רווח נקי של 5.9 מיליון דולר, 0.22 דולר למניה, ברבעון השלישי של 2011. זאת בהשוואה לרווח נקי של 7.3 מיליון דולר, 0.27 דולר למניה ברבעון השלישי של 2010, ורווח נקי של 9.2 מליון דולר, או רווח מדולל של 0.34 דולר למניה, ברבעון השני של 2011.

אודיוקודס דיווחה הבוקר על הפסד נקי של 527 אלף דולר ברבעון השלישי 2011, לעומת רווח נקי של 4 מיליון דולר ברבעון השני 2011 ורווח נקי של 2.9 מיליון דולר, או 7 סנט למניה, בדילול מלא, ברבעון השלישי ב-2010.

חברת בריינסוויי דיווחה היום כי קיבלה את אישור ה-IDE מה-FDA לתחילת ביצוע ניסוי רב מרכזי (Multi Center) שמטרתו לבחון את יעילות מכשיר ה- Deep TMS של החברה בטיפול בבני אדם הסובלים מהפרעה דו קוטבית (מאניה דיפרסיה). האישור ניתן לגבי 9 מרכזים רפואיים ו-120 מטופלים. תחילת הניסוי מותנית בקבלת אישור IRB (מקביל לאישור ועדת הלסינקי) במרכזים בהם יבוצע הניסוי ובגיוס מטופלים לניסוי.

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח][לאתר קרנות]