סוף לשביתה בחיפה כימיקלים: תוספת של עד 24% לעובדים

התוספת תיפרס על פני 5 שנים ■ החתימה על ההסכם הקיבוצי - אחרי שביתה של חצי שנה

אחרי חצי שנה של שביתה במפעל חיפה כימיקלים שבמפרץ חיפה, הנחשבת לארוכה ביותר בסקטור הפרטי, נחתם אמש (ב') הסכם קיבוצי בין הנהלת החברה לוועד העובדים ולארגון "כוח לעובדים". מתווה ההסכם גובש כבר לפני חודש וחצי ונחשף ב"גלובס", אולם מאז ניסו הצדדים לבצע בו שיפורים, אף שלא הושג שינוי מהותי.

חתימת ההסכם מהווה, לכאורה, מכה אסטרטגית להסתדרות, שאותה נטשו העובדים בתחילת השנה לטובת הארגון המתחרה "כוח לעובדים", שרושם כעת דריסת רגל ראשונה בענף התעשייה. בוועד העובדים טענו אז כי ההסתדרות עמדה לחתום על הסכם מעל ראשי העובדים ללא שיתוף הוועד, ואילו ההסתדרות טענה כי הוועד הציג דרישות "מופרזות, לא ריאליות ולעתים לא ענייניות".

הדרישות כללו בקשה לתוספות שכר של עשרות אחוזים, בצד השוואת התנאים בין העובדים הוותיקים (המכונים דור א'), לעובדים הצעירים (המכונים דור ב'). במסגרת ההסכם הושגה השוואה חלקית בלבד, הקשורה לתוספות מיוחדות שקיבלו עד כה עובדי דור א', כגון תוספות עבור משמרות צהריים ולילה ותוספות עבור קריאה מיוחדת לעבודה לאחר שעות המשמרת.

גם תוספות השכר שנקבעו נמוכות מהציפיות: עובדי דור ב' יזכו לתוספת שכר של 19% שתיפרס על פני 5 שנים, בנוסף לתוספת ותק של 1% מדי שנה (שניתנה עד היום רק לעובדי דור א'). בסה"כ, יזכו עובדים אלה לתוספת של 24% עד סוף 2015.

ועד העובדים יכול היה תיאורטית להגדיל יותר את תוספות השכר ולצמצם את הפער מול עובדי דור א', אם היה מסכים לוותר על תוספות שכר עבור העובדים הוותיקים. בארגון כוח לעובדים טוענים כי דרישה כזאת היא דמגוגית, שכן גם לוותיקים מגיעה תוספת, וכך עובדי דור א' קיבלו תוספת של 7.5% בפריסה ל-5 שנים מעבר למנגנון זחילת השכר האוטומטי שלהם.

במסגרת ההסכם נקבע עוד כי עובד חדש יזכה לקביעות לאחר 4 שנים, לעומת 5 שנים כיום. כמו כן, 12 עובדים חדשים שהוגדרו "פעילים" במאבק יזכו לקביעות מיידית, אף שחלקם בעלי ותק של שנה וחצי בלבד. העובדים הסכימו לפרישה של 28 עובדים ותיקים לפנסיה מוקדמת, וכן להגדלת ההשתתפות בעלות ארוחת הצהריים בשקל בלבד, ל-6 שקלים בסה"כ.

תחרות בין ארגונים

לדברי גורמים בתעשייה, ניתן היה להגיע להסכם דומה לפני השביתה, וכי תוספת שכר של 4.8% בשנה לא מצדיקה שביתה של חצי שנה, תוך איבוד הכנסות של כ-19 מיליון שקל לעובדים ו-40 מיליון שקל לחברה.

לטענתם, התנהלות זו היא תולדה של תחרות בין ארגוני עובדים, ויהיו לה השלכות על מקומות עבודה נוספים. בארגון כוח לעובדים מציינים כי רוב העובדים הועסקו לפחות חלק מהזמן במפעל, בשל הצורך להפעיל חלק ממתקני הייצור, וכי הוא יעמיד כמיליון שקל שאסף מתרומות לטובת העובדים. בארגון לא ציינו את מקור המימון, מעבר לתרומות הצנועות שקיבלו מאזרחים פרטיים.

גורמים בשוק העבודה טענו כי אם ישנו גורם חיצוני שמתערב ביחסי העבודה באמצעות מימון עובדים בשביתה כהזדהות עם אג'נדה של ארגון עובדים מסוים, הרי שהדבר חמור.