אפקט שליט? מדד אמון הצרכנים עלה באוקטובר ב-7 נקודות

מדד אמון הצרכנים של גלובס, בשיתוף PwC Israel, עלה באוקטובר ל-89.2 נקודות ■ הסקר עליו מבוסס המדד נערך בימים בהם דובר על פתרון אפשרי למשבר החוב באירופה

"אפקט שליט" וההתאוששות החלקית של שוק ההון עשו את שלהם ומדד אמון הצרכנים של גלובס, בשיתוף PwC Israel, עלה בחודש אוקטובר ב-6.9 נקודות ל-89.2 נקודות (1996 = 100 נקודות). זאת לאחר עליות של 2.1 נקודות בספטמבר, ושל 2.7 נקודות באוגוסט.

בהחלט ייתכן שמדובר במפנה בהערכות הציבור בישראל. ואולם חשוב להדגיש שהסקר עליו מבוסס המדד נערך בימים בהם דובר על פתרון אפשרי למשבר החוב באירופה, מה שגרר עליות חדות במחירי מניות בישראל ובחו"ל. בעת כתיבת שורות אלה הטלטלה האירופית נמשכת במלוא עוזה.

ובכל זאת שתי מסקנות בולטות עולות מנתוני מדד אוקטובר; ראשית, הציבור פחות פסימי וספקן מבעבר, ומגמת השיפור בתחושתו ברורה יותר מכפי שהייתה באוגוסט ובספטמבר. ושנית, למרות אותו שיפור, הציבור הישראלי בכל זאת קצת יותר מסויג מאשר מחודש שעבר לגבי הסיכוי שמצבו הכלכלי האישי ישתפר.

כך למשל 21% מהצרכנים סבורים שמצבם הכלכלי האישי ישתפר במרוצת ששת החודשים הקרובים, לעומת 13% שסבורים שיקרה ההיפך. זה אומר שהמאזן נטו (שיעור אופטימיים מינוס פסימיים) עומד באוקטובר על 8%, לעומת 8.5% בספטמבר, ו-2.2% באוגוסט, בעיצומה של המחאה החברתית החריפה.

שיעור הנכונות לרכישת מוצרים בני קיימא (מקרר, מכונת כביסה וכו') עלה באוקטובר לרמה של 27.5% מכלל המשיבים, לעומת שפל של 25% בספטמבר ו-25.7% באוגוסט. מדובר בתנועה משמעותית כלפי מעלה, אם כי הנתון הכללי של שיעור הנכונות עדיין נמוך באופן יחסי, ובוודאי רחוק מהרף של 30% שנקבע בסוף 2009 ותחילת 2010.

להורדת חוברת המדד

להורדת חוברת ריכוז נתונים