שווי הנדל"ן של רשות השידור: כ-600 מיליון שקל

הרשות, שמתכננת לממש חלק מהנכסים למימון הרפורמה, הגישה למשרד האוצר תוכנית למימוש הנדל"ן ■ הנכס היקר ביותר: האולפנים במתחם דרום הקריה בת"א בשווי 300 מיליון שקל

יו"ר רשות השידור, אמיר גילת, ויו"ר ועדת הכספים של הרשות, דוד חיון, הציגו שלשום (ב') בפני משרד האוצר תוכנית למימוש הנדל"ן של הרשות. זאת במטרה לממן חלק מהרפורמה ברשות השידור וכן לתגבר את תקציבי התוכן והטכנולוגיות.

ל"גלובס" נודע כי גילת וחיון, המרכז מטעם מוסדות הרשות את נושא הנדל"ן, הציגו בפני האוצר שמאויות שביצעה לאחרונה הרשות, ומהן עולה כי השווי הריאלי של נכסי הרשות וזכויות הרשות בנדל"ן נאמד בכ-600 מיליון שקל אחרי כיסוי התחייבויות שונות בגין הנכסים. ברשות סירבו להתייחס לנתון זה.

בפגישה, שבה נכחו סגן הממונה על אגף התקציבים באוצר, ערן פולק, וסגן החשב הכללי, ברק שטרוזברג, סיכמו הצדדים כי ינסו להגיע להסכמות סופיות עד החודש הבא. לדברי גילת, הרשות עמדה בכל הנדרש ברפורמה המקורית, כגון חתימת הסכמי העבודה מול כל הסקטורים.

בעבר כבר הגיעו הרשות והאוצר להסכמות - בגיבוי הסכמי עבודה מול כל סקטורי העובדים ברשות - שלפיהן הרפורמה ברשות, שתכלול פרישה של כ-700 עובדים ותגבור התוכן והטכנולוגיות, תיעשה באמצעות מענק מטעם האוצר בסך 240 מיליון שקל, הלוואה של המדינה בסך 90 מיליון והעלאת האגרה שתניב עוד 400 מיליון.

ואולם, בדיון שנערך ביולי האחרון בלשכת בנימין נתניהו, המשמש גם כשר הממונה על הרשות, הודיע ראש הממשלה כי לא יאפשר את העלאת אגרת הטלוויזיה לצורך מימון הרפורמה. כפי שפורסם ב"גלובס", נתניהו ושר האוצר יובל שטייניץ הנחו את הרשות לממן את החוסר במימון הרפורמה בסך 400 מיליון שקל, שנוצר כתוצאה מההחלטה שלא לעלות את האגרה, באמצעות מכירת הנדל"ן של הרשות.

ל"גלובס" נודע כי ראש הממשלה הנחה את אגף החשכ"ל לנהל עבור הרשות את מכירת הנכסים. נתניהו אף הבטיח כי יסייע בפתרון בעיות ביורוקרטיות, כגון מחלוקת עם מינהל מקרקעי ישראל.

יצוין כי הרשות אמורה לפנות שטח של אלפי מ"ר במתחם דרום הקריה בתל-אביב, שבו מבקש המינהל לשווק זכויות לפרויקט נדל"ן גדול. עוד נודע כי השמאי החיצוני ששכרה הרשות העריך כי שווי זכויות הרשות במתחם דרום הקריה עומד על כ-300 מיליון שקל.

משא-ומתן מיידי עם האוצר

הוועד המנהל של הרשות החליט לאחרונה לפתוח במשא-ומתן מיידי עם האוצר לקבלת פיצוי בגין ויתור על זכויות הרשות בקריה. במקביל, הנחה הוועד את המנכ"ל החדש של הרשות, יוני בן-מנחם, לגבש תוך מספר שבועות תוכנית עסקית מקיפה לגבי נדל"ן הרשות, וספציפית לגבי חלופות הדיור של הרשות בירושלים. זאת, על רקע הכוונה לממש לפחות חלק מהנדל"ן בבירה, שם ממוקמת עיקר פעילות הרשות. השמאויות שערכה הרשות בשבועות האחרונים כללה גם את מתחם רוממה החוטים, מתחם שערי צדק וכן נכס נטוש ברחוב ירמיהו.

בימים אלה עורכת הרשות בדיקה כלכלית הכוללת 3 חלופות: מכירת הנכסים ושכירת דיור חלופי בירושלים; הישארות במתחם רוממה החוטים בלבד; וכן הישארות במתחם שערי צדק בלבד, מה שיצריך בנייה של קריית שידור חדשה, שכן כיום כולל המתחם רק מבנה קטן ובו יחידות המטה. כמו כן, תמכור הרשות את נכס אגף הגביה בחיפה המוערך בכמה מיליוני שקלים.

אם הרשות תמכור את כל נכסיה, היא תידרש לשמור חלק מתקבולי המכירה כדי לשכור נכסים חלופיים בעתיד. בכל מקרה, ההערכות הן כי הרשות לא תוכל להקדיש ממקורותיה יותר מ-400 מיליון שקל לטובת פרישת עובדים, תגבור התוכן ורכישת טכנולוגיות חדשות.

ברשות סירבו להגיב וציינו כי הם אינם מתייחסים לדיונים פנימיים בתוך הרשות ומול האוצר שטרם הבשילו.

רפורמה ברשות השידור

- המטרה: מימוש הרפורמה ברשות השידור ללא העלאת האגרה.

- האמצעי: מכירת נכסי רשות השידור.

- החלופות שבוחן הוועד המנהל: 1. מכירת כל הנכסים ושכירת דיור חלופי בירושלים 2. הישארות במתחם רוממה החוטים בלבד 3. הישארות במתחם שערי צדק בלבד.