אלי ישי אישר העלאת ארנונה לכמה רשויות מקומיות

כ-3 חודשים אחרי שהצהיר שר הפנים על הקפאת תעריפי הארנונה, אישר משרד הפנים למספר רשויות מקומיות העלאה חריגה ■ רק לאחרונה אישר שר הפנים ישי לירושלים, לחדרה ולקריית-גת העלאות של 3.5%-10% בארנונה

כ-3 חודשים אחרי שהצהיר שר הפנים על הקפאת תעריפי הארנונה, אישר משרד הפנים לכמה רשויות מקומיות העלאה חריגה של הארנונה, כך עולה ממסמכי משרד הפנים שהגיעו לידי "גלובס".

בסוף יולי האחרון, זמן קצר לאחר שפרצה המחאה , הודיע אלי ישי כי יקפיא את העלאת תעריפי הארנונה למגורים, משום שלדבריו, "הציבור קורס תחת הנטל" ונמצא "במלחמת התשה כללית שחובתנו לבלום". ואולם, רק לפני כ-3 שבועות אישר ישי לכמה עיריות להעלות את הארנונה ל-2011 (רטרואקטיבית).

לפי חוק ההסדרים, רשאיות רשויות מקומיות לבקש העלאת ארנונה חריגה משר הפנים, והוא שמאשר את בקשתן. את ההעלאות הללו הבטיח ישי להקפיא ל-6 חודשים ואז לבחון אותן מחדש. הצהרתו עלתה לכותרות כיוון שנתפשה כהקלה על הציבור הקורס תחת יוקר המחייה והדיור.

"האישורים לא ניתנים לביטול"

בין הערים שקיבלו באוקטובר אישור להעלאת הארנונה: ירושלים, שתוכל להעלות את הארנונה למגורים ב-10%; קריית-גת, לה אישר ישי העלאת ארנונה ב-3.5%; וחדרה, שקיבלה אישור להעלות את הארנונה ב-5%. כמו כן, קיבלו לאחרונה הרשויות המקומיות הבאות אישור להעלות את הארנונה: גדרה, זכרון יעקב, כסיפה, סחנין, עילבון, מועצה אזורית עמק יזרעאל, פרדס חנה-כרכור וצורן-קדימה.

יצוין כי השבוע חתם ישי על צו הפוטר מארנונה מוסדות חינוך שיש בהם פנימייה, לרבות כ-300 ישיבות, כך לפי דיווחים בתקשורת.

לדברי עו"ד עדי מוסקוביץ, ממשרד עו"ד פלג, כהן, דויטש, מוסקוביץ, העוסק במיסוי מוניציפאלי, "יש רשויות נוספות שקיבלו אישור להעלאה חריגה רטרואקטיבית מתחילת השנה, אולם מרגע שניתנו האישורים החריגים לא ניתן לבטלם, אלא אם נפל פגם מנהלי בהחלטה. האישורים לא ניתנים לביטול אלא בחקיקה". לדעתו, "מן הראוי שבמסגרת יישום מסקנות ועדת טרכטנברג, תיבחן האפשרות להפקיע את הסמכות לאשר העלאות חריגות של הארנונה משר הפנים ולהעבירה לוועדת הכספים שבה יש ייצוג טוב יותר למגוון הסקטורים בציבור".

"אישר ההעלאה לפני ההצהרה"

ממשרד הפנים נמסר בתגובה כי ישי החליט עקרונית לאשר העלאת ארנונה לכמה רשויות מקומיות עוד לפני שהצהיר על הקפאת התעריפים, וכי רק לאחר שחתם שר האוצר על ההעלאות חתם עליהן ישי באוקטובר. לגבי מספר רשויות מצומצם, הנכלל בתוכנית ההבראה, אכן התקבל אישור השר לאחר מועד ההצהרה על ההקפאה.

לגבי חדרה נמסר ממשרד הפנים כי, "ב-2011 לא אושרה העלאה של 5% בארנונה למגורים והתעריף מ-2010 נותר בעינו (נוסף עליו שיעור העדכון בגובה 1.4%). כל שנעשה הוא אשרור התעריף הקיים. לרשות אושרו בקשות נוספות לשינוי אזורים בצו הארנונה, שגרמו הן להעלאת תעריפים והן להורדת תעריפים של נכסי מגורים, אך לא באופן רוחבי וגורף לכל המגורים בעיר".

לגבי רשויות נוספות נמסר: "לא אושרה העלאת ארנונה למגורים, אבל ייתכן שביקשו העלאה, הפחתה או שינוי סיווג של קטגוריות אחרות של ארנונה כגון מסחר, עסקים וכדומה. אך לגבי קטגוריה זו אין נתונים מעודכנים בלשכת הדוברת".