מחר שביתה? מבוי סתום בפגישה בין עיני לאוצר אמש

(עדכון) - הפגישה בין ההסתדרות לאוצר - הסתיימה אתמול ללא תוצאות ■ עופר עיני: "שטייניץ חזר על אותה המנטרה; הסיכויים לשביתה גבוהים"

פגישתם של יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, ויו"ר אגף התקציבים באוצר, גל הרשקוביץ', הסתיימה אתמול בלילה (מוצ"ש) ללא תוצאות. הצדדים יוסיפו להיפגש היום (א') במאמץ אחרון למנוע שביתה כללית במשק, אשר תצא לפועל מחר החל משעה 06:00 - אם לא תושג הסכמה.

אמש עם כניסתו של עיני לפגישה עם נציגי אגף התקציבים, הוא אמר "כי הסיכויים לכך שהשביתה הכללית במשק תצא אל הפועל ביום שני - גבוהים מאוד". עיני הוסיף כי בפגישה שקיים עם שר האוצר חזר שטייניץ "במשך 3 שעות על אותה המנטרה".

באוצר הציעו: עיגון תנאים סוציאליים ושכר מינימום

במסגרת המשא-ומתן בין הצדדים צפוי היה להציע משרד האוצר להסתדרות כפיתרון למשבר עובדי הקבלן, לקבוע בחקיקה שכר מינימום מיוחד לעובדים אלו, כמו כן לעגן תנאים סוציאלים מלאים מהיום הראשון להעסקתם, כך נודע ל"גלובס".

בנוסף, באוצר מתכוונים לקדם הצעת חוק ממשלתית לפיה מנהלים במגזר הציבורי אשר מעסיקים באמצעות חברת כוח אדם, עובדי קבלן ללא תנאים סוציאלים יחויבו "באחריות אישית". נציין עוד כי הצעת חוק זו "תקועה" כבר שנתיים שכן גורמים באופוזיציה מתעקשים להטיל על אותם מנהלים "אחריות פלילית", דבר שבאוצר מתנגדים לו בחריפות וטוענים שהוא מוגזם.

ההצעות האלה של האוצר, צריך לומר, משדרות לא מעט פאניקה כתוצאה מאיומי השביתה. רק לפני למעלה משנה התנגד משרד האוצר בתוקף להסכם שגובש בין ההסתדרות לאחד משני האיגודים של חברות הניקיון, שכלל תוספת שכר של 20% לעובדים.

בהסתדרות מבהירים כי המאבק שהם מנהלים הוא מאבק עקרוני שנועד להפוך בפעם הראשונה את עובדי הקבלן לעובדים מן המניין, כאלה שיכולים לזכות בקידום שכר עם השנים - ולא רק בתיקונים כאלה ואחרים שינציחו את מעמדם כעובדי קבלן.

שטיינץ: "גם בשבדיה עבודות הנקיון והתחזוקה הן באאוטסורסינג"

שר האוצר יובל שטייניץ טען אתמול כי הממשלה מוכנה לבצע "תיקון דרמטי" בשכרם ובתנאי העסקתם של עובדי הקבלן במשק, וקורא ליו"ר ההסתדרות עופר עיני לשוב ולהידבר עם הממשלה ולבטל את השביתה הכללית במשק, המתוכננת ליום שני.

"אנו מקיימים מאמצים גדולים למנוע את השביתה", אמר שטייניץ בראיון ל"פגוש את העיתונות" בערוץ 2. "זו שביתה מיותרת לחלוטין, דווקא בגלל שיש הסכמה מלאה בין הממשלה להסתדרות שצריך לעשות הרבה לשיפור תנאי ההעסקה של העובדים החלשים במשק. עשינו הרבה: העלאת שכר המינימום, מס הכנסה שלילי. אבל עדיין יש הרבה עובדים שמתעללים בהם, שעושקים אותם, ולכן צריך לעשות עוד הרבה".

עיני ושטייניץ נפגשו שלשום בירושלים במטרה למנוע את השביתה אך הפגישה הסתיימה ללא תוצאות. הערב ייפגשו השניים שוב. כאשר נשאל על סוגיית העסקה עובדי הקבלן במשק ועל היותה של ישראל המעסיקה מס' 1 בעולם של עובדי קבלן, ענה: "גפ בשבדיה כל עבודות הניקיון והתחזוקה הן באאוטסורסינג; אבל בשבדיה שומרים על הזכויות של העובדים הללו מכל משמר".

שטייניץ הבטיח לשפר את תנאי העסקת עובדי הקבלן ולהעלות את שכר כשאמר כי הממשלה מוכנה "לבצע תיקון דרמטי בשכר ובשמירה על התנאים של העובדים החלשים". באותה נשימה אמר שטייניץ כי הממשלה "לא מוכנה לעשות קלקול כלכלי, לא נחזור 30 שנה אחורה".