אגודת העיתונאים: שיבושים ברשת ב' עקב פיטורי העובדים

(עדכון) - עובדי רשות השידור מתכננים עיצומים עקב הכוונה לפטר עובדים ■ בשלב הראשון שובשו יומני החדשות ברשת ב' ■ ח"כ נחמן שי: "הפיטורים ברשות מעלים חשש ללחצים פוליטיים"

אגודות העיתונאים בירושלים ובתל-אביב יחלו לנקוט בעיצומים החל מהיום (א') בשעות אחר-הצהריים. בפגישה שנערכה הבוקר בהשתתפות חברי האגודות הוחלט לשבש את יומני החדשות ברשת ב' וכן לקיים היום ב-15:30 אסיפת מחאה של העובדים נגד כוונת הרשות לפטר עשרות עובדים מהרדיו והטלוויזיה. עוד הוחלט כי ביום ראשון הקרוב יתכנסו עובדי הרשות לישיבת חירום.

בעקבות מהעיצומים, שידורי יומן הכלכלה ברשת ב' הסתיימו היום בשעה 16:15 במקום ב-16:45. מנחם פרידמן סיים את השידור באמירה כי לבקשת אגודות העיתונאים וועדי העובדים מסתיים שידור יומן הכלכלה לנוכח פיטורי עובדים.

ראשי האגודה, יחד עם העיתונאים כרמית ראובן, דיקלה אהרון, אפרת וייס, שי זילבר ומירית הושמן, נכנסו לחדרם של אמיר גילת ומיקי מירו כדי לנסות ולהבין מה סיבת הפיטורים. בתגובה נאמר לעיתונאים כי מי שהוזמן לשימוע ישמע בשימוע.

באגודות מותחים ביקורת על חוסר הרגישות בצורת הפיטורים - ללא מסירת מידע מוקדם, ללא עדכון האגודות והוועדים, כאשר חלק מהכתבים שמעו בתקשורת על זימונים לשימוע לפני פיטורים.

אגודות העיתונאים בירושלים ובתל-אביב נפגשו הבוקר במטרה להחליט על אופי העיצומים ברשות השידור, בהם יחלו לנקוט כבר בימים הקרובים בעקבות החלטת ההנהלה לפטר כ-15-20 עובדים "חדשים", התעלמות ההנהלה מפניות האגודות בשבועות האחרונים וכן בשל אי-קבלת פיצויי השחיקה שקיבלו כלל העובדים במגזר הציבורי.

"לא ניתן להפוך אותנו לעובדי קבלן", אמר ל"גלובס" דני זקן, יו"ר אגודת העיתונאים בירושלים.

בשבוע שעבר קיבלו עשרות עובדים ברשות השידור, מהם כ-15-20 עיתונאים, שמועסקים ברשות מתחת ל-3 שנים, מכתב ובו זימון לשימוע לפני פיטורים. "רשות השידור נדרשת להתייעל בשל מצבה הכלכלי", נכתב לעובדים. "במסגרת זו בוחנת הרשות לצמצם את היקף העסקת כוח-האדם. לפיכך נשקלת האפשרות לסיים את חוזה העבודה בינך ובין הרשות".

בין העובדים שקיבלו מכתבי שימוע יש עורכים, מפיקים וכתבים שהתברגו בתפקידי מפתח בתוכניות דגל וזכו לשבחים על עבודתם העיתונאית, ובהם מירית הושמנד, עורכת התוכנית היומית "סדר יום" עם קרן נויבך; כרמית ראובן, כתבת הבריאות ברשת ב'; כתבת המשטרה, אפרת וייס; הכתב בירושלים, שי זילבר; ודקלה אהרון, המשמשת כתבת כללית.

"זה נראה כאילו מישהו ברשות השידור נפל על הראש והחליט לפטר דווקא את העובדים הכי אפקטיביים וזולים", אמר יו"ר אגודת העיתונאים בירושלים, דני זקן. "המהלך הזה פוגע באיכות העבודה העיתונאית ברשות, ולכן לא ניתן ליישם אותו".

בישיבה שקיימו היום אגודות העיתונאים בירושלים נידונו צעדים אופרטיביים של העובדים בימים הקרובים. בין היתר דנו עובדי הרשות בכך שינקטו עיצומים הכוללים הפסקות שידורים ברדיו ובטלוויזיה, צעדים משפטיים, השבתה כללית של הרשות, הקמה מחדש של "הלובי למען השידור הציבורי" בכנסת ועוד.

לבסוף הוחלט, כאמור, כי כצעד ראשוני ישובשו יומני החדשות ברשת ב', וכן תתקיים אסיפת מחאה של העובדים על המהלכים החד-צדדיים הכוללים פיטורים.

הישיבה שהתקיימה היום מתקיימת כשבועיים לאחר פגישה קודמת של נציגי הוועדים ברשות השידור. מהלך הפגישה נקבע כי יו"ר האגודה, דני זקן, יכתוב מכתב ליו"ר הרשות, אמיר גילת, ולחברי הוועד המנהל, ובו דרישה כי העובדים יקבלו את "פיצויי השחיקה בהיקפים שנקבעו בהסכמי השכר הארציים" וכן את "יישום הסעיפים בהסכמים הנוגעים לעיתונאי הרשות, ובהם מענק חד-פעמי, תוספת נקודות זיכוי, השוואת תנאים בין פנסיה תקציבית לצוברת ועוד". לדברי האגודה, משלא התקבלה תגובה מהוועד המנהל וכן עקב הפיטורים, הוחלט לקיים היום פגישה.

נחמן שי: חשש ללחצים פוליטיים

מרשות השידור נמסר בתגובה: "רשות השידור נמצאת בתהליך בדיקה של התייעלות פנימית, ובמסגרת זו זומנו עובדים לשימוע וכל אגפי רשות השידור".

בתוך כך, ח"כ ד"ר נחמן שי (קדימה) דורש מועדת החינוך של הכנסת לדון בדחיפות בנושא פיטורי עובדים ברשות השידור. ח"כ שי העלה הצעה דחופה לסדר היום של הוועדה.

"הפיטורים ברשות השידור, שהיא גוף ממלכתי, מעלים חשש ללחצים פוליטיים בניהול הרשות ובהחלטותיה. מן הראוי שהחלטות אלה ייבדקו על-ידי גורם עצמאי, כמו מבקר המדינה, על מנת להבטיח התנהלות תקינה וראויה", אמר שי.