ת"א סגרה במגמה מעורבת; קבוצת דלק הוסיפה עוד 2.8%

בעקבות השביתה הכללית במשק - המסחר הסתיים בשעה 17:00 ■ בוול סטריט נפתח המסחר בעליות ■ עיני המשקיעים בעולם נשואות בדאגה לאיטליה

יום המסחר בבורסת ת"א הסתיים במגמה מעורבת לאחר שהמסחר נפתח היום (ב') בירידות שערים חדות של למעלה מ-1% ובאיחור של למעלה משעה, זאת בעקבות השביתה הכללית במשק שנערכה במשך ארבע שעות בלבד. על פי דיווחים ברשתות הזרות, ראש ממשלת סילביו ברלוסקוני צפוי להתפטר עוד היום בעקבות משבר החוב במדינה והעלייה החדה בתשואות האג"ח של איטליה. ברלוסקוני מצידו מכחיש את הדיווח "השמועות על ההתפטרות אינן מבוססות". במוקד העניינים שמרכזים עניין היום בת"א - ההתרחשויות מעבר לים ובעיקר יוון, שם הקואליציה החדשה תמתין לקבלת אישור הפרלמנט לחבילת החילוץ של אירופה.

סנטימנט שלילי נרשם כאמור בפתיחת המסחר כאשר ברקע השביתה הגדולה שתוכננה ע"י ההסתדרות, הוגבלה ע"י בית הדין לעבודה לארבע שעות בלבד. בשעות אלה המשק חוזר לשגרה בהדרגה, כידוע השביתה במשק חלה גם על הסקטור הפיננסי ובכלל זה הבנקים וכמובן הבורסה לניירות ערך. להלן לוח הזמנים המעודכן למסחר בבורסה היום: בשעה 10:45 החל המסחר באג"ח ונגזרים, בשעה 11:00 החל המסחר במניות ובשעה 17:00 יינעל המסחר ולא בשעה 16:28, כמידי יום.

כאמור, שביתה כללית במשק נכנסה היום לתוקף מהשעה 6:00 בבוקר. המוסדות שפתחו בשביתה היום היו רבים מאוד ובהם הרשויות המקומיות, משרדי הממשלה, מוסדות להשכלה גבוהה, בתי החולים שיפעלו במתכונת חירום, רשות שדות התעופה, רכבת ישראל, הנמלים, חברת החשמל (תעבוד במתכונת שבת), בז"ן, מקורות, מוזיאונים, הטלוויזיה החינוכית, הבנקים והבורסה. זו הפעם הראשונה מזה שנים ארוכות שגם המוסדות הבנקאיים שובתים.

בין העניינים שעמדו היום במוקד בבורסה באחד העם, משבר החוב באירופה כאשר העיניים נשואות ליוון - ראש ממשלת יוון גיראורגוס פפנדריאו מתפטר מתפקידו לאחר שהגיע להסכם עם יריביו הפוליטיים על הקמת ממשלת אחדות אשר בראשה יעמוד ראש ממשלה אחר, כך דווח היום העיתון "ניו יורק טיימס". כעת ממתתינים לאישור של הפרלמנט על קבלת חבילת החילוץ של אירופה. (לסיפור המלא)

איטליה גם היא מהווה מקור לדאגה בקרב המשקיעים, העלייה בתשואות האג"ח של איטליה לעשר שנים לכ-6.6% גורמת להתגברות הקולות כנגד ראש ממשלת איטליה, סילביו ברלוסקוני. על פי דיווח "רויטרס" מהדקות האחרונות, ראש הממשלה סילביו ברלוסקוני עתיד להודיע עוד היום על התפטרותו. היום גם נודע שהפיקוח שהוטל על התנהלותה הכלכלית של איטליה על ידי קרן המטבע הבינלאומית בא בעקבות בקשה מהממשלה האיטלקית עצמה, וזאת לאחר שבדיווחים בכלי תקשורת בעולם נאמר שהפיקוח "נכפה" על איטליה. (לסיפור המלא).

בשווקים הגלובליים ממשיכה להירשם אווירה שלילית שניכרת למן פתיחת המסחר, כאשר המשקיעים הגיבו לכשלונה של ועידת ה-G-20, גם הודעת קנצלרית גרמניה מרקל על כך שעדיין לא נמצאה הנוסחה שבעזרתה ניתן יהיה למנף את קרן החילוץ האירופית מ-440 מיליארד אירו לכטריליון אירו, תפנית חיובית קיבלו השווקים עם הדיווח על התפטרות אפשרית של ברלוסקוני, ראש ממשלת איטליה.

מניות הגז ממשיכות לטפס

כיל ריכזה עניין בעקבות הדיווח לפיו המו"מ בין המדינה לבין כיל על מימון התוכנית להצלת ים המלח טרם הסתיים, אך בקבוצה נערכים ליום שאחרי, ובוחנים הקמת חברה שתנהל את העבודות. עניין הקמתה של חברה בת לצורך הקציר נבחן בימים אלה, עתידה לבנות את התשתית שתאפשר את מלאכת הקציר: היא תרכוש את הדוברות שיגרדו את המלח, תבנה את המסוע שעל גבו המלח יפונה לחלקו הצפוני של ים המלח, וכך תפעיל גם את הדוברות שיפעלו לשיקוע המלח באגן הצפוני.

חברת טבע פרסמה היום תשקיף מדף לקראת הנפקת אג"ח הצפויה להתבצע ככל הנראה בימים הקרובים. ענקית התרופות הישראלית מתכננת כנראה לגייס כ-4-5 מיליארד דולר במטרה להחזיר הלוואות גישור וקווי אשראי בהיקף כולל של 3.75 מיליארד דולר שלקחה כדי להשלים את רכישת ספלון. מנכ"ל טבע הוא שלמה ינאי.

השותפות ברישיונות "לוויתן" ממשיכות לרכז עניין בעקבות קידוח האקספלורציה הנערך ברישיון "חנה" שהעלה סימנים מובהקים להימצאות מאגר גז. עם הצלחת הקידוח ישלימו נובל אנרג'י ושותפתה קבוצת דלק רצף של שש תגליות רצופות בקידוחי ימיים לחופי ישראל שהחל ב-1999 עם תגלית "נועה", ונמשך עם מרי-B , "תמר" ו"דלית" (2008) ו"לוויתן" (2010). גם רציו שותפה ב"דולפין".

חברה לישראל המשיכה לבלוט לאחר שהוציאה לפועל את הקמת תחנת הכוח בפרו בהשקעה של 900 מיליון דולר. אינקיה, חברה נכדה של החברה לישראל, תספק חשמל לחברת החשמל של פרו באמצעות תחנת הכוח ההידרו-אלקטרית שתוקם, בעלת הספק של 510 מגה-וואט.

סרגון דיווחה היום כי הכנסות הרבעון השלישי זינקו ב-86% ל-116.1 מיליון דולר. זאת, לעומת 62.3 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד (רבעון שלישי של 2010). הכנסות הרבעון השלישי לשנת 2011 צמחו ב-5%, גם לעומת הרבעון הקודם (הרבעון השני של 2011), שהיה רבעון שיא, בו הסתכמו ההכנסות ב- 110.4 מיליון דולר.

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח][לפורטל הפיננסי]