"ניו-יורק טיימס": ממשלת אחדות ביוון - פפנדריאו מתפטר

ההסכם על ממשלת אחדות ביוון למעשה משחרר את הפלונטר הפוליטי אליו נקלעה המדינה, בתקופה בה הפרלמנט אמור לקבל החלטות קשות על המשך קיצוצים כואבים בתקציב

ראש ממשלת יוון גיראורגוס פפנדריאו הגיע להסכם עם יריביו הפוליטיים על הקמת ממשלת אחדות אשר בראשה יעמוד ראש ממשלה אחר, כלומר פפנדריאו מתפטר מתפקידו. כך מדווח היום (ב') העיתון "ניו יורק טיימס".

ההסכם על ממשלת אחדות ביוון למעשה משחרר את הפלונטר הפוליטי אליו נקלעה המדינה, בתקופה בה הפרלמנט אמור לקבל החלטות קשות על המשך קיצוצים כואבים בתקציב. זאת, על מנת שיוון תקבל את הסיוע הנדרש לה מהאיחוד האירופי ומקרן המטבע הבינלאומית, כדי להימנע מפשיטת רגל.

ההסכם הפוליטי ביוון מגיע לאחר שפפנדריאו צלח הצבעת אי-אמון בליל שבת, מה שמנע הליכה לבחירות מוקדמות ביוון, דבר שהיה עלול להגביר את חוסר הוודאות בטווח הקצר בנוגע לתוכנית הכוללת לפתרון המשבר באירופה. נראה כי הפתרון הפוליטי ביוון הגיע מהר עבור מנהיגי אירופה, שרק בשבוע שעבר הפעילו על פפנדריאו מכבש לחצים להימנע ממשאל עם על תוכנית הסיוע, משאל שהיה יכול להפיל אותה.

במסגרת התוכנית האירופית תבוצע "תספורת" של 50% למחזיקי האג"ח של יוון והמדינה עמוסת החובות תקבל סיוע של 130 מיליארד אירו. ליוון יש מספיק כסף כדי לממן את פעילותה עד ה-15 בדצמבר, אולם מה-19 בדצמבר ועד סוף השנה היא צריכה להחזיר חובות לבעלי אג"ח בהיקף של כ-3 מיליארד אירו. לשם כך, המדינה זקוקה לסיוע מיידי של 8 מיליארד אירו, אותו היא אמורה לקבל מקרן המטבע והאיחוד האירופי במסגרת התשלום האחרון של תוכנית הסיוע הקודמת. אירופה והקרן המטבע הקפיאו העברת תשלום זה בעקבות ההחלטה לקיים משאל עם, אולם ההסכם הפוליטי החדש סולל את הדרך ליוון לקבלת סיוע מיידי זה.

הפרלמנט היווני צריך להעביר בקרוב צעדי צנע חדשים, שיכללו פיטורי עובדים במגזר הציבורי, מה שיקומם את הרחוב היווני ויהיה מבחן קשה עבור הממשלה החדשה. פפנדריאו, שעמד בראש המפלגה הסוציאליסטית השלטת, לא היה יכול להעביר לבדו את הצעדים החדשים על רקע הביקורת נגדו - כולל מתוך מפלגתו.

עוד דווח היום ב"טיימס" כי הצעד הבא לאחר הקמת ממשלת אחדות ואישור תוכנית הסיוע יהיה הכנה לבחירות כלליות ביוון, כאשר בהודעה רשמית שיצאה מלשכת שר האוצר היווני הבוקר נמסר כי המפלגה הסוציאליסטית ומפלגת הדמוקרטיה החדשה נפגשו אמש כדי לדון בלוחות הזמנים; ככל הנראה, המפלגות מסמנות את ה-19 בפברואר 2012 כתאריך לבחירות.