מפעילי הסלולר נערכים לצמצום תוכניות "חיוב-זיכוי"

עד כה היינו משלמים מחיר גבוה על המכשיר, ובתמורה מקבלים הקלות בזמן אוויר במסגרת תוכניות "חיוב-זיכוי" ■ בקרוב: המכשירים יימכרו במחיר נמוך יותר - עם אותן ההקלות בזמן אוויר

האם הצרכנים בישראל ניצבים בפני שינוי מהותי בשוק הסלולר? ל"גלובס" נודע כי 3 חברות הסלולר הגדולות נערכות להפסקת סבסוד מכשירי הסלולר על-ידי הצרכנים ולביטול תוכניות "חיוב-זיכוי", שבמסגרתן משלם הלקוח מחיר גבוה על המכשיר - ובתמורה מקבל הקלות בזמן האוויר. מבדיקת "גלובס" עולה כי 3 החברות כבר החלו לעבוד על תוכניות שיווק חדשות.

באחרונה החלו פלאפון, פרטנר וסלקום להיערך לצמצום במבנה תוכניות "חיוב-זיכוי" ולמעבר למסלולים חדשים, שבמסגרתם יימכרו מכשירים במחירים נמוכים יותר, והצרכן יקבל הטבות על השירותים שהוא צורך, שלא דרך התשלום על המכשיר.

בגלל ניתוק הזיקה

המהלך נעוץ בשתי תופעות שקרו בשנה האחרונה בשוק: החלטת משרד התקשורת על ניתוק הזיקה של המכשיר מהמסלול שרוכש הצרכן אצל המפעיל (כך שהצרכן יכול לרכוש את המכשיר באופן עצמאי); והרישום החשבונאי של המפעילים, המוביל לכך שהם סובלים מירידה בתזרים המזומנים כתוצאה מקיטון בהון החוזר. נוסף לכך, הם מעמיסים על עצמם הוצאות מימון, משום שרכישת המכשיר נרשמת במלואה באופן מיידי, אך המפעיל משלם עליו מדי חודש במשך 36 חודשים.

בשנה האחרונה הבינו המפעילים כי ניתוק הזיקה בין המכשיר למסלול שמוצע לצרכן גורם לנזק כלכלי עבורם. כיום, כאשר לקוח רוכש מכשיר סלולרי דרך המפעיל, הוא משלם עבורו מחיר גבוה יותר ממחירו של מכשיר דומה בחנויות או ברשתות הפרטיות. אלא שבאמצעות תוכניות "חיוב-זיכוי" שמציעים המפעילים, הלקוח רוכש את המכשיר כביכול בחינם ואף מקבל הטבות בזמן האוויר.

הפערים בין מחירי המכשירים שמוכרים המפעילים לבין המחירים בחנויות מגיעים לעשרות אחוזים, ובאחרונה החל הציבור להבין שכדאי לו לרכוש מכשיר באופן פרטי ורק אז לפנות למפעיל. זאת מאחר שלפי הנחיית משרד התקשורת, המפעילים מחויבים להעניק לכל לקוח את אותן ההטבות שהם מעניקים ללקוחות שרכשו מכשיר דרכם.

התוצאה היא שלקוח חדש שמגיע עם מכשיר פרטי מקבל זיכוי גבוה יותר. מדובר בהוצאות גדלות והולכות עבור המפעילים, מאחר שביטול קנסות היציאה גרם למעבר בין חברות הסלולר, ולקוחות רבים דורשים לקבל הטבות, גם כאשר לא רכשו את המכשיר דרך המפעיל החדש.

מתכוננות לתחרות

בחברות הסלולר גם מבינים כי על רקע העובדה שהשוק רווי במכשירים שניתנים לרכישה באופן פרטי, וכן במסגרת התחרות הצפויה בשוק, חלק מהשחקנים החדשים יציעו לצרכנים מסלולים פשוטים שלא יכללו תוכניות "חיוב-זיכוי", או שיכללו תוכניות כאלה בצורה מוגבלת. בעקבות זאת ייאלצו החברות הגדולות להציע מסלולים דומים.

היתרון יהיה של הצרכנים: הם יוכלו להבין על מה הם משלמים וכמה הם משלמים בסוף כל חודש. עם זאת, סביר שייקח להם זמן להיגמל מתוכניות ה"חיוב-זיכוי", שלמראית-עין נחשבות כאילו הלקוח אינו משלם על המכשיר.

צמצום תוכניות אלה אף יוביל לכך שמחירי המכשירים יירדו, וכך גם המפעילים ימכרו אותם במחיר נמוך יותר. את ההטבות יצטרכו המפעילים להעניק בצורה אחרת, במסגרת זמן האוויר או השירותים שהם מספקים.

חברות הסלולר בלחץ
 חברות הסלולר בלחץ