שר הדתות ביטל את סמכות הנישואים של רבני "צהר"

יעקב מרגי מש"ס שלל את סמכויות הרבנים במיזם "צהר" ואילץ בכך את הארגון להפסיק את פעילותו ■ "צהר" פעל לחתן זוגות עפ"י ההלכה בטקס ליברלי, הליך שלא היה מקובל על השר

הצהר נסגר: ארגון רבני "צהר" הודיע על סגירת מיזם הנישואים שלו, במסגרתו התחתנו עד היום אלפי זוגות מדי שנה בטקסים אורתודוקסיים שהוכרו על-ידי המדינה. לדברי רבני הארגון, ההחלטה להפסיק את פעילותו נובעת מעימות חריף עם שר הדתות, יעקב מרגי מש"ס, ששלל את סמכויות הרבנים שפעלו בארגון.

"לידיעת הציבור: שר הדתות, מר יעקב מרגי, החליט לפסול את הרבנים מתנדבי 'צהר' והפסיק ל'צהר' את מתן תעודות הנישואים", נכתב בהודעה רשמית באתר "צהר". "עקב כך איננו יכולים יותר לעמוד לרשות הזוגות המעוניינים להתחתן כיהודים דרך 'צהר'. פנייה ישירה שלכם לשר הדתות תסייע בשינוי החלטתו". בהמשך מופיעים גם מספרי הטלפון של לשכת שר הדתות, אליה מוזמן הציבור להפנות את בקשותיו.

לא ברור אם יש קשר בין הדברים, אך הבוקר (ג') כבר נפתחה עצומה במטרה לאפשר חתונה וגירושים אזרחיים ורפורמים במדינת ישראל.

זוגות שטרם נפגשו עם רב של "צהר" - יאלצו למצוא רב אחר

מנכ"ל ארגון "צהר", הרב ד"ר משה בארי, אמר כי הארגון מתחייב לדאוג להנפקת תעודות נישואים למאות הזוגות שכבר התחתנו דרך הארגון אך לא קיבלו את המסמכים הרשמיים, וזאת על אף שהמשרד לשירותי דת מסרב לפי שעה לספק את התעודות. לדבריו, גם זוגות שנרשמו לנישואים אבל טרם התחתנו יזכו בטיפול דומה.

"מעורבים פה דברים כל-כך מלוכלכים שקשה לתאר", הוסיף הרב בארי. "בשביל בצע-כסף ובשביל להילחם בציונות, משרד הדתות מוכן לשלוח יהודים להתחתן בקפריסין במקום על-פי ההלכה".

באשר לזוגות שנרשמו באתר האינטרנט של הארגון אבל עדיין לא נפגשו עם רב מטעמו - הם ייאלצו, לדברי הרב בארי, למצוא דרך אחרת להתחתן. "היום עשיתי שיחות טלפון לזוגות שכבר נרשמו, ואנחנו נאלצים לבטל איתם. רובם אמרו לי ‘לא נורא, ניסע להתחתן בקפריסין". לדבריו, מבחינת הזוגות חתונה אורתודוקסית שלא דרך "צהר" היא לא אופציה.

פרויקט הנישואים של "צהר" צבר תהודה ומוניטין רבים בציבור הישראלי. בארגון פעלו להשיא זוגות שאינם מקיימים אורח חיים מסורתי על-פי ההלכה, בדרך אלטרנטיבית, שהוגדרה ליברלית יותר ביחס לחתונות האורתודוקסיות הנהוגות בציבור הדתי.

פעילות רבני "צהר" נעשתה ללא תמורה כספית, משום שהם ראו את עצמם כשליחיה הידידותיים של הרבנות הראשית לישראל, אך במשרד הדתות חששו ככל הנראה מהתחזקות הארגון, והחליטו לשלול מ"צהר" את האפשרות לרשום זוגות לנישואים ולהנפיק להם תעודות נישואים.

משרד הדתות: "צהר" החליט לנהל מסע תקשורתי נגד השר

במשרד לשירותי דת אומרים בתגובה: "איננו מתעסקים במי הם הרבנים אשר מאושרים לערוך חופות ומי לא, כיוון שנושא זה מצוי בתחום סמכותה הבלעדי של מועצת הרבנות הראשית".

לדבריהם, "השר מרגי לא מונע מהרבנות שוהם לקבל תעודות נישואים, אלה ההפך הוא הנכון: הרבנות שוהם מקבלת תעודות נישואים מעבר לצורך האמיתי. כידוע, תקנות החוק קובעות חד-משמעית כי ניתן לפתוח תיק רק כאשר אחד מבני-הזוג מתגורר באותה עיר בה נפתח התיק".

עוד נמסר כי "השר מרגי נפגש עם הרב דוד סתיו מספר פעמים יחד עם המנכ"ל בארי, והועלתה הצעה כי השר ינחה את כלל המועצות הדתיות בארץ לקבל את רבני 'צהר' המאושרים על-ידי הרבנות הראשית, ובכך יבואו על סיפוקם, אולם לצערינו חזרו בהם אנשי 'צהר' מהצעת השר והצהירו כי ינהלו מאבק תקשורתי נגד השר ומשרדו".