ח"כ שטרית: "ההסתדרות אשמה בתופעת עובדי הקבלן"

לשטרית יש היסטוריה של התנגשות עם ארגוני עובדים: כששימש בעבר כשר התחבורה ניסה לשבור את השביתה של עובדי מטרודן בבאר-שבע באמצעות מערך של הסעות

ח"כ מאיר שטרית (קדימה) תקף היום (ג') בחריפות את ההסתדרות הכללית בעניין סוגיית עובדי הקבלן, ואמר: "האשמה היחידה בתופעת עובדי הקבלן היא ההסתדרות. חוסר הגמישות התעסוקתית שנוצרה בעקבות כוחה של ההסתדרות הביאה מעסיקים לחפש שיטת העסקה המאפשרת להם יותר חופש. אם מעסיק היה יכול לפטר עובד שלא מבצע את המוטל עליו או מזלזל בעבודתו אזי לא היה תמריץ כה גדול לשיטת עובדי הקבלן. למעשה, ההסתדרות עצמה מעסיקה עובדי קבלן באמצעות חברות-הבת שלה, מה שמעלה סימני שאלה לגבי דרישתם".

שטרית, בדומה לרבים מחברי קדימה, נחשב לקפיטליסט מאוד בגישה שלו ולמי שהתנגח לא אחת בעבר עם ארגוני עובדים. כך, כששימש כשר התחבורה, הפעיל מערך של אוטובוסים פרטיים כדי לשבור את השביתה של עובדי מטרודן בבאר-שבע, עד שבית הדין לעבודה אסר על המהלך הזה.

לדברי שטרית, הפתרון לבעיית עובדי הקבלן היא הגברת האכיפה על חוקי העבודה מצד הממשלה. בנוסף, שטרית מציע לשנות את חוק חברות כוח-אדם, כך שיחייב קליטה (או פיטורים) של העובדים כעובדים מן המניין רק לאחר שנתיים-שלוש, במקום 9 חודשים כיום. "זה יצר תופעה של יחסי עבודה עקומים במסגרתם עובדים מפוטרים ומועסקים מחדש בתום תקופה קצרה. זהו חוק שנועד להגן על העובדים אך במבחן התוצאה דופק אותם", אמר שטרית.

בפועל, רובם המוחלט של עובדי הקבלן במשק מועסקים על-ידי קבלני שירותים ולא חברות כוח אדם, כך שהחוק הזה כלל לא חל עליהם. כדי למנוע פיטורים בשיטת "הדלת המסתובבת", כך לפי מומחים שונים בשוק העבודה, מוטב לחייב את המעסיקים לשלם לעובדים תנאים פנסיוניים ואחרים כבר מהיום הראשון, כנהוג במדינות רבות באירופה.

שטרית מציע להסתדרות להקים בעצמה מערך אכיפה אלטרנטיבי לזה של הממשלה, ויש לו מקור מימון מפתיע לדבר: "במקום להשבית את המשק על ההסתדרות לקחת את דמי המס שהיא גובה מאותם עובדי קבלן (דמי טיפול ארגוני בגובה 0.85% משכרם ש.נ), שמגיעים לכדי 15-20 מיליון שקל בשנה, וליצור פיקוח אלטרנטיבי על התנאים של העובדים. אפשר וצריך לצמצם בצורה ניכרת את שיטת עובדי הקבלן".