זה הזמן להיכנס לפאניקה? צניחה במכירות דירות בספטמבר

נתוני הלמ"ס: מכירות הדירות החדשות ברמה ארצית נפלו ב-10% בספטמבר לשפל של שנים, ההיצע זינק ב-21% מתחילת השנה ■ הביקושים בספטמבר נפלו ב-18% לשפל שלא נראה מאז אוקטובר 2006 ■ היכן נרשמו דווקא עליות במכירות?

שפל של שנים בביקושים ובמכירות דירות חדשות בישראל: נתונים שפרסמה היום (ג') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מצביעים על ירידה של 18% בביקושים לדירות חדשות בחודש ספטמבר (לעומת אוגוסט), לרמה של 2,195 דירות. כך, בספטמבר 2011 נרשמו הביקושים החלשים ביותר לדירות מאז אוקטובר 2006.

לשם ההשוואה, הביקושים לדירות חדשות בספטמבר היו קטנים ב-30% לעומת ספטמבר אשתקד. מתחילת השנה נפלו הביקושים לדירות חדשות ב-46%. בספטמבר, נציין, חל ראש השנה (ש"נפל" השנה בעיקר בסוף שבוע), אולם חג הסוכות חל השנה בחודש אוקטובר.

ספטמבר היה חלש גם במכירות דירות חדשות; רק 1,052 דירות חדשות נמכרו בחודש שעבר - שפל של שנים. מדובר בירידה של 9.8% לעומת אוגוסט ובסך הכל ירידה של 45% מתחילת השנה. בהשוואה לספטמבר אשתקד מדובר בירידה של 35%.

גם תמונה רב-חודשית מצביעה על התקררות רבתי בשוק הנדל"ן: בחודשים ינואר-ספטמבר נרשמה ירידה של 12% במכירות דירות חדשות בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2010.

הירידה החדה ביותר במכירות הדירות החדשות בספטמבר הייתה באזור ירושלים, שם נרשמה נפילה של 51% ל-78 דירות בלבד בספטמבר (לעומת אוגוסט). בת"א נרשמה ירידה של 43% ל-129 דירות ובאזור המרכז כולו ירידה של 9% ל-496 דירות. לעומת זאת, בחיפה נרשמה עלייה של 28% במכירות דירות (148 יח"ד) ובאזור הצפון כולו עלייה של 18%.

הירידה החדה בביקושים ובמכירות הדירות נובעת לא רק מהמחירים הגבוהים אליהם הגיעו הדירות, אלא בעיקר מהגבלות המשכנתא בריבית משתנה שהחיל בנק ישראל החל מיולי. מהצד השני של המשוואה, התחלות הבנייה בשיא של עשרות ונרשמה עלייה עקבית בגמר הבנייה. כעת, נתוני הלמ"ס מראים כי היצע הדירות ממשיך גם הוא לעלות.

13,244 - זהו מלאי הדירות החדשות שנותרו למכירה בסוף ספטמבר, עלייה של 0.6% מחודש אוגוסט. ההיצע זינק ב-21% מתחילת השנה לשיא שלא נראה מזה שנים. בהתאם לקצב המכירות בחודש ספטמבר, היצע הדירות מספיק ל-7.9 חודשים - שיא שלא נראה מאז ספטמבר 2009. יתרה מזאת - מספר חודשי ההיצע על דירות חדשות בבנייה פרטית בלבד עלה ליותר מ-13.

"התחלות הבנייה הגיעו לשיא של עשור והקבלנים נותנים הצעות מחיר נמוכות יותר במכרזי המקרקעין; השיווקים יביאו לשוק נדל"ן שפוי יותר", אמר בתגובה שר השיכון אריאל אטיאס. "תוספת המלאי צפויה להשפיע על המשך התמתנות הביקושים וירידת מחירי הדירות".