דירוג הקניונים של "גלובס" ל-2011: מלחה בראש

הדירוג מסמן את כוחו של הדואופול מליסרון-עזריאלי: הכניסו יחד 8 קניונים לדירוג ■ ריכוז פדיונות העסקים בקניונים המדורגים צפוי לעמוד השנה על כ-9 מיליארד שקל

דירוג הקניונים של "גלובס" מתפרסם זו השנה הרביעית ברציפות, והשנה הוא נעשה על רקע התהוותו של דואופול מליסרון-עזריאלי בשוק הקניונים בישראל, ועל רקע המחאה החברתית שפרצה בסערה לישראל.

קבוצת מליסרון השלימה את רכישת בריטיש ישראל ובקרוב היא תסיים את המיזוג בין החברות, מיזוג שמציב אותה כקבוצת הקניונים החזקה בישראל. גם קבוצת עזריאלי לא נחה על זרי הדפנה וביצעה מספר פעולות לחיזוק מעמדה האיתן. הקבוצה חנכה בשנה החולפת את קניון עכו ואת קניון קריית-אתא, רכשה מגרש להקמת קניון ברמלה, מקדמת קניון בראשון-לציון ואף חתמה על חוזה לרכישת קניון עיר ימים בנתניה, רכישה שטעונה עדיין את אישור הממונה על ההגבלים.

קניון מלחה של קבוצת עזריאלי שב וכובש את המקום הראשון בדירוג הקניונים השנתי של "גלובס", אך הקבוצה מצליחה להכניס לדירוג 3 קניונים בלבד, בעוד שניים מתוכם - קניון עזריאלי וקניון איילון - רושמים היחלשות.

קבוצת מליסרון-בריטיש מצליחה להכניס לדירוג 5 קניונים ואף לרשום התחזקות במעמדו של קניון הדגל של הקבוצה - קניון רמת-אביב, שכובש את המקום השני בדירוג.

השנה הקרובה עומדת בסימן כניסת המותגים הבינלאומיים אמריקן איגל ו-Forever21, שעתידה להשפיע הן על הרשתות והן על הקניונים בישראל.

מבדיקת "גלובס" עולה כי המחאה החברתית לא התגלגלה לפתחם של הקניונים שחלקם אף שיפרו את הכנסותיהם משכירות ודמי ניהול, ועתידים לרשום בסוף השנה גידול בשורת הרווח.

1. קניון מלחה: כובש שוב את הפסגה

הקניון של ירושלים מתמודד בהצלחה עם התחרות ההולכת וגוברת בעיקר מצד קניון ממילא ומרכז העיר ירושלים

אחרי שאיבד אשתקד את הבכורה לטובת קניון עזריאלי, קניון מלחה שב וכובש את דירוג המותגים של "גלובס".

הקניון של ירושלים, שהניב ב-2010 לקבוצת עזריאלי רווח תפעולי של 116 מיליון שקל, שומר על יציבות והוא הפופולרי ביותר בקרב רשתות השיווק בישראל.

אחרי שנים רבות שבהן קניון מלחה היה הקניון היחיד בעיר הבירה, הוא התמודד בשנה החולפת עם התחזקותו של קניון ממילא ובחודשים האחרונים מתמודד גם עם פתיחתו של קניון רמות בירושלים.

למרות זאת, פדיונות העסקים בקניון לא נפגעו.

יחד עם זאת, ניכרת גם התחזקות משמעותית של מרכז העיר ירושלים עם סיום עבודות הרכבת הקלה וכן, עם פתיחת קומפלקס ענק של המשביר לצרכן בכיכר ציון בעיר. הקומפלקס של המשביר הוא גם דריסת הרגל של המתחרה הגדולה של קבוצת עזריאלי בעיר הבירה - קבוצת מליסרון-בריטיש המחזיקה בנכס.

השנה החולפת התאפיינה בחילופי עסקים מועטים בקניון. רשת מקדונלד'ס החליפה מסעדת שווארמה, הסושיה "אושי אושי" החליפה את ג'וסלנד ורשת הנעליים פפאיה החליפה חנות נעליים מקומית.

במהלך השנה החולפת ייכנס לקניון מותג האופנה אמריקן איגל עם חנות בשטח של 700 מ"ר, דבר שיחייב את הקניון בפינוי עסקים אחרים לטובת העניין.

רשת אמריקן איגל עתידה לחזק את הקניון מול המתחרים הירושלמים ולא מן הנמנע, כי הקניון יפנה בעתיד חנויות גם לטובת מותג האופנה הבינלאומי Forever 21.

2. קניון רמת-אביב: מחזק את הבידול היוקרתי שלו

מותגי יוקרה חדשים ופתיחתו הצפויה של סניף אמריקן איגל הראשון בישראל בקניון מאפשרים למליסרון לגבות פרמיה

אחרי שאשתקד נדחק למקום השלישי, קניון רמת-אביב כובש השנה את המקום השני בדירוג הקניונים. בשנה החולפת המשיכה קבוצת מליסרון לטפל בבידול הקניון, תהליך שעשה כותרות בעיקר על רקע יציאתה של רשת המשביר לצרכן לטובת כניסתן של אמריקן איגל ופוקס הום. מותג האופנה אמריקן איגל יפתח את החנות הראשונה בישראל בקניון, בינואר 2012, וזו עתידה לחזק את הקניון ולסייע לו בבידול מול המתחרים בעיר, במיוחד נוכח העובדה ש-H&M חנכו את החנות הראשונה שלהם בקניון עזריאלי.

פרט לכך, בשנה החולפת נפתחו בקניון מספר חנויות יוקרה בלעדיות וביניהן Carolina Herrera ,Armani Jeans ו-Paul & Shark. בקרוב תיפתח גם חנות למותג Mont Blanc.

מליסרון מצדה המשיכה להעלות את דמי השכירות בקניון וגם את דמי הניהול, עובדה שתסייע לה להגדיל את כמות המזומנים שהיא תשלשל לקופתה השנה מהקניון, לאחר שב-2010 היא שלשלה 113 מיליון שקל רווח תפעולי.

3. קניון עזריאלי: אבק הכוכבים של H&M התפזר

איבד את המקום הראשון בדירוג, אך יתכן ש-Forever 21, שצפויה להיפתח בקניון בקרוב, תחזיר את הניצוץ

שנה אחרי שאבק הכוכבים הציף את הקניון מפתיחת החנות הראשונה של רשת H&M בישראל, קניון השלום, המוכר יותר כקניון עזריאלי, מאבד את הבכורה כקניון המוביל בישראל ונדחק למקום השלישי.

למרות זאת, הקניון הצליח לשמור על רמת פדיון העסקים. בשנת 2010 שלשל הקניון לקופתה של הקבוצה 124.4 מיליון שקל רווח תפעולי.

בשנה החולפת היו מספר חילופי עסקים בקניון. מותגי היוקרה "קנת קול" ו"סטיב מאדן" החליפו את קרוקר; קדס קידס נכנס במקום טאג וומן; נאוטיקה החליפה את סולוג; כלי הבית דומו נכנסו בנעלי א.ל.מ, ולקניון נכנסה גם המסעדה האיטלקית טרנטינו. פרט לכך, קניון עזריאלי היה לקניון הראשון בישראל שהשיק השנה אפליקציה לאייפון שרשמה יותר מ-20 אלף הורדות. דרך האפליקציה מציע הקניון מבצעים ייחודיים למחזיקי אייפון עם ממשק לפייסבוק.

בסוף השנה הנוכחית ייכנס לקניון מותג האופנה הבינלאומי Forever 21 עם חנות דו-קומתית בגודל 1,800 מ"ר. כניסת Forever 21 תסייע לקניון בהתמודדות בתחרות המתגברת בעיר ובאזור וצפויה לחזק אותו.

4. מול הים: מחזק את מעמדו למרות התחרות

בשנה החולפת הושקעו 10 מיליון שקל בשיפוץ הקניון

הקניון הרווחי ביותר בישראל, קניון מול הים באילת, עולה שלב בדירוג למקום הרביעי.

הקניון יתמודד בשנה הקרובה עם המשך התפתחותם ופריחתם של מרכזי המסחר בעיר אילת, לרבות "פארק הקרח" שצפוי להיפתח בעיר.

למרות שהקניון כבר מזמן לא בלעדי, הוא מצליח לשמור על מובילות. בשנה החולפת הושקעו כ-10 מיליון שקל בשיפוץ הקניון.

בשנה החולפת נכנסו לקניון ללין, ספורט ורטהיימר, קרביץ, GANT, סטימצקי ו-SWEAR.

"ההתפתחות המסחרית באילת אינה עולה בקנה אחד עם מספר התושבים ומספר התיירים המגיעים לעיר אבל עדיין מול הים מאגד את תמהיל החנויות המוביל", אומר מנכ"ל הקניון, ישראל בטיטו.

5. הקריון: מלך הצפון נחלש

בקניון הצפוני לא מרגישים את פתיחת קניון קריית-אתא וקניון עכו של קבוצת עזריאלי

מלך קניוני הצפון, הממוקם בקריית-ביאליק, ממשיך להוביל את הקניונים באזור אך יורד שלב אחד בדירוג.

סביבת פעילות הקניון עברה שינויים. קבוצת עזריאלי ביצעה 3 מהלכים בצפון: היא רכשה את קניון חיפה וחנכה את קניון קריית-אתא וקניון עכו. בנוסף, רשת H&M נכנסה בצפון לגרנד קניון ותיכנס לקריון רק ברבעון הראשון של 2012.

"קניון חיפה מעולם לא השפיע עלינו ואנחנו לא מרגישים את פתיחתם של קניון קריית-אתא וקניון עכו, לא בפדיונות ולא בתנועת האנשים וזה חד-משמעי", מבהיר מנכ"ל הקניון, דודו שגיא.

בחודשים האחרונים הועברו ושופצו 45 חנויות בקניון, וזאת כהיערכות לכניסתם של אמריקן איגל ו-H&M, הצפויים לחזק את הצד הבינלאומי החסר בקניון.

6. קניון אבנת בפתח-תקווה: הפך לגדול באזור

38 עסקים שנכנסו לקומה המסחרית החדשה, חיזקו את מעמד הקניון מול המתחרים

הקניון הגדול בפתח-תקווה עשה השנה קפיצה גדולה בהתפתחותו ובהתאם קפץ בדירוג מהמקום השמיני למקום השישי.

במחצית השנה הנוכחית חנך הקניון קומה מסחרית חדשה שאפשרה את כניסתם של 38 עסקים חדשים לקניון והפכה אותו לקניון הגדול באזור.

לקומה החדשה נכנסו הרשתות H&M, זארה, ברשקה, פול אנד בר, אלדו, פוקס הום, קפה גרג, ספורט ורטהיימר, Payless Shoes, טופ שופ, טימברלנד, 7 קמיצ'י וכן, שורה של מעצבים ביניהם רונן חן וסיגל דקל. בתחילת 2012 תיכנס גם רשת אמריקן איגל לקניון ותוסיף למעמדו.

הרחבת הקניון תרמה לחיזוקו בעיקר מול קניון קריית-אונו, הנחשב למתחרה ישיר, אך גם לחיזוקו מול קניונים אחרים במרכז.

7. שבעת הכוכבים: התרחב וימשיך להתרחב

הקניון יורד מקום אחד בדירוג למרות הרחבה של 1,800 מ"ר

הקניון של הרצליה, קניון שבעת הכוכבים, יורד מקום אחד בדירוג. עם זאת, הוא ממשיך להיות הקניון המרכזי של העיר והוא משאיר מאחור את קניון ארנה שממוקם במרינה הרצליה.

בשנה החולפת קיים הקניון את הבטחתו להתרחבות והוסיף 1,800 מ"ר.

ההרחבה אפשרה, בין היתר, את כניסתה של רשת H&M, ברשקה ופול אנד בר.

בקניון מתוכננת כעת הרחבה נוספת של 1,200 מ"ר לטובת כניסת המותג הבינלאומי אמריקן איגל שצפוי לפתוח חנות בקניון ברבעון הראשון של 2012. בנוסף, ישתמש הקניון בשטח החגש לטובת פתיחת מכון כושר.

"הקניון בתנופה מדהימה. המתחרה הישיר שלי הוא קניון רמת-אביב. הוא הקניון הכי טוב בעיני וקניון שבעת הכוכבים מיד אחריו", אומר מנכ"ל הקניון, זיו שחורי.

8. קניון איילון: יפעל לכניסת המותגים הבינלאומיים

מתוכננת הרחבה של 8,000 מ"ר שאמורה לאכלס בעתיד את המותגים הבינלאומיים

קניון איילון נמצא בצומת דרכים. כשהמותגים הבינלאומיים שוטפים את הקניונים המתחרים, באיילון טרם סגרו את הקצוות לקראת הרחבת הקניון המתוכננת בהיקף של 8,000 מ"ר. את ההרחבה מתכננים לטובת כניסת אמריקן איגל, Forever21 ו-H&M. אם ההרחבה לא תצא לפועל, ייאלץ הקניון לבצע שינויים בתמהיל הקומה הראשונה כדי לפנות מקום לרשתות הבינלאומיות.

הקניון ממשיך לשמור על תפוסה מלאה ועל יציבות בהכנסות משכר דירה, למרות התגברות התחרות. הדבר משרת היטב את קבוצת עזריאלי אבל פחות את הסוחרים שמלינים על שכר הדירה הגבוה. עדות לכך היא היותו הקניון הרווחי ביותר של קבוצת עזריאלי (רווח למ"ר) והקניון השלישי הרווחי בישראל עם רווח תפעולי שנתי של 84.3 מיליון שקל.

בשנה החולפת ידע הקניון תחלופות: TNT, קרוקר, קפה ג'ו ו"עיניים" יצאו מהקניון. נכנסו הודיס, עונות, רולדין, אימפרס-סווטש וקרולינה למקה, וייכנסו בקרוב גם "סבון של פעם" וקרטר במקום טאג וומן.

9-10. דיזנגוף סנטר: הימר על תחום הניו-מדיה

בדיזנגוף מדווחים על עלייה במכירות מחשבים, סלולר ומוצרי דיגיטל

בזמן שהמותגים הבינלאומיים נוהרים למתחרים - H&M וגאפ לעזריאלי, אמריקן איגל, ברשקה ומותגי היוקרה לקניון רמת-אביב - דיזנגוף סנטר חיפש בידול אחר.

"כולם הימרו על אופנה ואנחנו הימרנו על מחשבים ואני לא מצטער על זה. יש יציבות בפדיונות האופנה, למרות החשש שהיה לנו בגלל H&M ויש לנו עלייה רצינית ומתמדת בתחומי המחשבים, הסלולר, הדיגיטל והקוסמטיקה", אומר מנכ"ל ומבעלי הקניון, אלון פילץ.

לדבריו, "המרכז בתפוסה מלאה וקשה לנו למצוא מתחמים של מאות מ"ר שהאופנה אוהבת, אך אני מניח שתהיה תשובה לאמריקן איגל וברשקה. אני לא חושב שתהיה תשובה ל- H&M, אלא אם הם יחליטו לפתוח חנות קטנה יותר".

בשנה החולפת נכנסו לקניון הרשתות אמפוריום, בנטון, מ.א.ק, KPF מחשבים, XRAY, תכשיטי פנדורה, אלקטרה מחשבים, סאן ריידר, High Q מכון פסיכומטרי ובמקביל יצאו לא מעט עסקים כמו WOW קוסמטיקס וחנויות פרטיות.

10-9. קניון הזהב: חנך השנה 120 עסקים חדשים

אמריקן איגל צפוי להכנס ולחזק את הקניון אך H&M נשארת לפי שעה בחוץ

קניון הזהב בראשון-לציון מתחזק בדירוג הנוכחי. בשנה החולפת עבר הקניון שינוי משמעותי. הוא חנך אגף חדש שאפשר לו להוסיף 120 עסקים חדשים לקניון.

מותגים רבים שלא פעלו בו נכנסו אליו לראשונה ובהם זארה, טופ שופ, טומי הילפיגר, ברשקה, פול אנד בר ותכשיטי מילר.

מותג האופנה הבינלאומי אמריקן איגל, הוא הראשון מבין מותגי האופנה הבינלאומי החדשים, שייכנסו לקניון וזה עתיד לחזק אותו.

לפי שעה, המשא-ומתן להכנסת H&M עלה על שרטון וגם פתיחתה של חנות Forever21 לא עומדת כרגע על הפרק.

עם זאת, לקניון צפויים להיכנס בחודשים הקרובים גם המשביר לצרכן, מסעדת שגב אקספרס ו-Payless Shoes. ביוני 2012 ירשום הקניון התרחבות נוספת של 8,000 מ"ר.

11. קניון רחובות: נחלש למרות התרחבות

שתי הרחבות נוספות של הקניון הנמצאות בבנייה, צפויות להסתיים בקיץ 2012

קניון רחובות נמצא בתנופת התרחבות. בקיץ האחרון, לאחר פינוי מתחם התחנה המרכזית, חנך הקניון קומה חדשה.

אל המתחם החדש נכנסה שורה של 16 עסקים הכוללים את H&M, רשת ההנעלה פיילס, אמפוריום, דורין פרנקפורט, אודם, אופטיקה הלפרין, ביג טום, שיפודי צפורה, יאנגה, אימפרס, קולומביה ועוד.

שתי הרחבות נוספות של הקניון הנמצאות בבנייה, צפויות להסתיים בקיץ 2012.

בסיום שלב זה ייכנסו לקניון אמריקן איגל, טימברלנד, M.A.C, קנת קול, סוהו, טבע נאות, אדידס, אופיס דיפו, רזילי, קפה גרג ועוד.

בסוף התהליך ימנה הקניון 200 עסקים.

קניון רחובות נפל השנה שני שלבים, אך ייתכן כי עם השינויים הנוכחיים, מעמדו ישוב ויתחזק.

12. גרנד קניון חיפה: בידול אזורי בזכות H&M

פתיחת כביש המנהרות בסוף 2010 היטיבה עם הקניון

הגרנד קניון שומר על המקום ה-12 בדירוג הקניונים. פינוי חנויות פרטיות בקניון לטובת פתיחת הסניף הראשון של רשת H&M בצפון, הוכיחה את עצמה וסייעה לקניון לבדל את עצמו מיתר קניוני חיפה וסביבתה.

בקניון פועלות 80 חנויות אופנה ו-36 נקודות מכירה לנעליים. הקניון ייחודי בעסקים הנלווים הכוללים את "לונה גרנד" (פארק שעשועים מקורה) וסניף של רשת הולמס פלייס, המשתרעים יחד על שטח של 10,000 מ"ר.

"אנחנו מובילים באופנה. העוגנים מושכים למטה את ממוצע ההכנסה משכירות אבל מעניקים איתנות פיננסית לקניון", אומר מנכ"ל הקניון, ישראל סביון.

לדבריו, "פתיחת כביש המנהרות בסוף 2010, הפכה הפך את הקניון לטבור האזור. והגבירה את תנועת הלקוחות לקניון".

בקרוב ייכנסו לחניון גם פוקס הום, וגולת הכתר היא כניסתו הצפויה של אמריקן איגל בחודש מארס 2012.

כך בוצע הדירוג

דירוג הקניונים של "גלובס" מתבסס על משאל שנערך בקרב 47 גורמים מובילים בשוק הקמעונאות בארץ, בהם 36 גורמים קמעונאיים המייצגים יחד 53 רשתות קמעונאיות מתחומים שונים ו-11 גורמים מקצועיים מובילים בתחום הקניונים בארץ.

הנשאלים נתבקשו לדרג את 10 הקניונים המובילים בישראל, כאשר הרשתות הקמעונאיות נתבקשו לבצע את הדירוג בהתייחס לפרמטרים כמו פדיון למ"ר, דמי שכירות, תנועת אנשים בקניון, ניהול ופרמטרים נוספים המגדירים לדעתם קניון מוביל.

הרשתות נתבקשו לדרג גם קניונים שהן אינן פעילות בהם, ואילו הגורמים המקצועיים נתבקשו להימנע מדירוג קניונים שבניהולם או שיש להם מגע עסקי כלשהו איתם.

לאחר קבלת הנתונים, ניתן לכל מדורג משקל בהתאם למקומו ברשימה. בנוסף, נעשה שימוש בכלי בקרה כדי למנוע הטיה שעלולה הייתה לנבוע מהשתתפות כפולה (שני נציגים) של קבוצות מליסרון ועזריאלי במשאל.

בדירוג השתתפו קבוצות הרשתות והרשתות הקמעונאיות הבאות: קבוצת פוקס, קסטרו, קבוצת גולף, קבוצת המשביר (המשביר לצרכן, ניו-פארם), קבוצת בריל, קדס קידס, קבוצת זארה, קרייזי ליין, רנואר, קבוצת הוניגמן, סליו, ריטייל ישראל, קבוצת אלביט קמעונאות, אפרודיטה, ZIP, גולברי, קבוצת הודיס, יופ, גריפ, WEAR.S, סבנטין, אופטיקנה, נעלי גזית, מגנוליה, סטימצקי, סופר-פארם, אפריל, ארומה ישראל, ארומה תל-אביב, קפה קפה, קפה ג'ו, קפה גרג, רולדין וקפה הלל.

כמו כן השתתפו בדירוג מנכ"ל מליסרון, משה רוזנבלום; מנכ"ל קניוני ישראל, יוסי צבי; מנכ"ל קניוני עזריאלי, פאר נדיר; מנכ"ל מרכז עזריאלי, ארנון תורן, מנכ"ל קניון גן העיר ויו"ר ועידת הקניונים, דדי ריזל; המשנה למנכ"ל גזית גלוב ישראל, ירון אשל; מנכ"ל קניון שבעת הכוכבים, זיו שחורי; מנכ"ל דיזנגוף סנטר, אלון פילץ, מנכ"ל קניון מול הים, ישראל בטיטו, מנכ"ל קניון הזהב, יעקב לוסטינג ומנכ"ל יובלים, אלברט עמית.

הפדיון השנתי של חנויות הקניון, כמפורט בכתבה, מתבסס על פדיונות ינואר-ספטמבר 2011, כולל מע"מ, לא כולל פדיונות של סופרמרקטים.

דירוג הקניונים השנתי של גלובס
 דירוג הקניונים השנתי של גלובס