שותפויות "תמר" במו"מ ליצוא גז נוזלי עם חב' קוריאנית

המיזם, בהיקף מיליארד דולרים, הינו להקמת תשתית הנזלה צפה שתאפשר לייצא גז טבעי מ"תמר" ■ הפרויקט הוצע בשבוע שעבר לגורמים ממשרדי החוץ והתשתיות

‎‎שותפות תמר קרובה לחתימה עם מספנות דייהו מדרום קוריאה על מיזם בהיקף מיליארדי דולרים להקמת תשתית הנזלה צפה, שתאפשר לייצא גז טבעי מתמר. ל"גלובס" נודע כי הפרויקט החדשני הוצג בשבוע שעבר לגורמים ממשרדי החוץ והתשתיות. על פי המידע שהוצג, ניתן יהיה להנזיל באמצעות המתקנים בין 2 ל-3 מיליון טון גז בשנה, כלומר כ-3 עד 4.5 מיליארד מ"ק של גז טבעי (‏BCM‏). ההסכם המתגבש עם החברה הקוריאנית הוא ל-15 שנה.

‏המיזם יהיה מבוסס על אונייה שתיבנה במיוחד עבור הפרויקט במספנות דייהו, הנחשבות המובילות בעולם בתחום. האונייה תעגון בסמוך למאגר תמר, מחוץ לגבולות המים הטריטוריאליים של ישראל, ותקלוט את הגז הנשאב מהבאר. הגז יקורר לטמפרטורה של מינוס 160 מעלות ויוזם למכליות מיוחדות שיובילו אותו לקוריאה. מחירו של גז טבעי נוזלי בקוריאה גבוה פי שניים-שלושה ממחיר הגז בישראל.

‏הקמת המתקן הצף מאפשר לשותפות תמר לקצר באופן משמעותי את משך האספקה של הגז. הקמת מתקן הנזלה יבשתי כרוכה בהליכי אישורים ממושכים וצפויה לעורר התנגדות רבה מצד התושבים ביישובים הסמוכים. יצוין כי שותפות תמר אינה מעורבת בתוכניות של השותפים בלוויתן להזרים את הגז למתקן יבשתי שיוקם בקפריסין.

‏השותפים בתמר הם נובל אנרג'י (36%), ישראמקו (28.7%), דלק קידוחים ואבנר (15.625%) ואלון-גז (4%).

‏מתקני הנזלה צפים (‏FLNG‏) נחשבים המילה האחרונה בתחום הגז הטבעי. בימים אלה מקימה חברת של רויאל-דאץ' מתקן הנזלה גדול מול חופי אוסטרליה. המתקן, שיהיה בהספק של 3.5 מיליון טון, יעלה כ-6 מיליארד דולר. על בסיס נתונים אלה ניתן להעריך כי עלות המתקן שיוקם עבור תמר תגיע לכ-5 מיליארד דולר. ‏‎‎