"סגירת ערוץ 10 תגרום לפגיעה קשה בענף הפרסום"

לדברי יו"ר איגוד חברות הפרסום, מודי כידון, סגירת ערוץ 10 תביא לעלייה דרמטית במחירי הספוטים בטלוויזיה ולכיווץ השוק - דבר שישפיע על מאות עובדים

איגוד חברות הפרסום מנסה לסייע לערוץ 10. במכתב ששלח היום (ב') יו"ר האיגוד, מודי כידון, ליו"ר ועדת הכלכלה, לראש הממשלה ולשר האוצר, הוא מנסה לצייר בפניהם את מפת התקשורת שתיווצר במקרה שערוץ 10 ייסגר, ואת ההשפעה שתהיה לכך על ענף הפרסום.

"סגירה של אחד משני ערוצי הברודקאסט המסחריים תביא בוודאות לפגיעה דרמטית בענף הפרסום", כותב כידון. "המשמעות תהיה צמצום מיידי לכדי מחצית של התחרות בענף הפרסום בטלוויזיה והורדה למחצית של היצע זמני הפרסום בטלוויזיה. הפגיעה בתחרות ובהיצע זמני הפרסום בטלוויזיה תביא במהירות לעלייה במחירי הפרסום ולכיווץ שוק הפרסום בטלוויזיה".

"די להביט בנתוני שוק הפרסום בטלוויזיה בכדי להבין את גודל הפגיעה הצפויה בענף הפרסום ואת ההשפעה השלילית הצפויה על מאות רבות של עובדים - ולבסוף גם על מחירי המוצרים לצרכן הסופי".

כידון מזכיר כי בשנת 2001, ערב תחילת פעילותו של ערוץ 10, עמד היקף שוק הפרסום בטלוויזיה בישראל על כמיליארד שקל. "מאז תחילת פעילותו של ערוץ 10 גברה הפעילות בשוק הפרסום בטלוויזיה בשיעורים ניכרים (הגבוהים משיעור צמיחת המשק), והשוק הגיע עד להיקף של כ-1.65 מיליארד שקל בשנת 2010. ברור שסגירה של אחד משני ערוצי הטלוויזיה המסחריים תצמצם בחזרה ובאופן חד את היקפי הפרסום בכלל ובטלוויזיה בפרט - צמצום שייפגע ישירות בענף משרדי הפרסום, המעסיק אלפי עובדים באופן ישיר, ונסמכים עליו עוד מאות רבות של מקומות עבודה בקרב ספקי משנה (חברות הפקה של פרסומות, מוזיקה לפרסומות וכן הלאה)".

לטענת כידון, פגיעה נוספת וחמורה לא פחות תתרחש בשל ביטול התחרות בשוק הפרסום בטלוויזיה עת יוותר ערוץ ברודקאסט מסחרי יחיד, דבר שיביא במהרה לעלייה חדה במחירי הפרסום.

"אם המחיר הממוצע עבור 30 שניות פרסום בערוץ ברודקאסט עמד בשנת 2001 על כ-2,600 דולר, הרי שהתחרות שסיפק ערוץ 10 (הגדלת היצע ותחרות על מחיר) הביאה לירידה דרמטית במחיר הפרסום, כך שבשנת 2010 המחיר עבור אותן 30 שניות הוא כ-750 דולר, ירידה של כ-70%!", מציין כידון. "סגירת ערוץ 10 תביא אם כן לצמצום בלתי נמנע בהיצע זמני הפרסום ולירידה דרסטית ברמת התחרות, ותחולל עלייה חדה במחירי הפרסום בטלוויזיה בישראל. לעלייה חדה זו במחירי הפרסום תהיה ככל הנראה השפעה מיידית על מחירי המוצרים לצרכן הסופי, שכן מטבע הדברים ייקור במחירי הפרסום יגולגל כמעט כולו על הצרכן הסופי".

בהתחשב בטענות אלה מבקש כידון מיו"ר ועדת הכלכלה, כרמל שאמה-הכהן, לתמוך בבקשת ערוץ 10 לדחות את מועד תשלום החוב למדינה ולהצטרף לעמדתה של הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו.