"יש נתק מוחלט בין הנהלת רשות השידור לבין ועדי העובדים"

כך אמר ח"כ רוני בר-און במהלך דיון סוער בכנסת על הפיטורים ברשות השידור ■ מנהל קול ישראל הכחיש כי מדובר בפיטורים וטען: השימוע נועד להקשיב לעובד

ויכוח סוער התנהל היום (ב') בוועדה לביקורת המדינה בין הנהלת רשות השידור לבין חברי הכנסת ובראשם יו"ר הוועדה, ח"כ רוני בר-און. הוויכוח התרחש במהלך דיון על זימונים לפיטוריהם של כ-29 עיתונאים ברשות השידור.

בר-און הדגיש בדיון כי סיבת הפיטורים המתוכננים ברשות השידור לא נמסרה למפוטרים, וכי יש נתק מוחלט בין ההנהלה לבין ועדי העובדים. לדבריו, חילופי תפקידים המוניים ואי-חשיפתם בפני אגודת העיתונאים הם התנהלות לא ראויה ולא מנומסת מצד ההנהלה.

בדיון, שהתקיים בוועדה לבקשתו של ח"כ יצחק הרצוג, נדונה טענתו כי הכוונה לפטר עיתונאים מוערכים - ובהם מירית הושמנד, עורכת התוכנית הביקורתית "סדר יום" עם קרן נויבך ברשת ב' - מדיפה מריח של "סתימת פיות". לדבריו, "כשר רווחה סבלתי מהתוכנית, שעשתה לי חיים קשים, אבל יחד עם זאת היא מקדמת נושאים חברתיים ומניבה רייטינג גבוה ותשואה גבוהה בפרסומות לרשות השידור".

הרצוג טען כי זה נראה כאילו "הממשלה מנסה לסתום את פיה של המחאה החברתית".

דני זקן, יו"ר אגודת העיתונאים בירושלים, ציין בדיון כי "טענת הנהלת רשות השידור, כאילו המטרה היא למנוע מהעובדים הצעירים קביעות - היא המקוממת ביותר. לא נסכים שעיתונאים יהיו עובדי קבלן. גם עורכים וכתבים מוערכים ביותר הודחו מתפקידיהם ללא סיבה וללא כל תירוץ, וההנהלה חוששת מהידברות עם העובדים", אמר.

יו"ר רשות השידור, אמיר גילת, טען מנגד כי לא כל מהלך הוא פוליטי, ואמר כי באופן עקרוני הוא לא ייתן יד למינויים בפועל שלא על-ידי מכרזים.

מנכ"ל הרשות, יוני בן-מנחם, הסביר בדיון כי על-פי ההסכם הקיבוצי משנת 1974, כל עובד ברשות השידור נבדק במשך 3 השנים הראשונות באם הוא ראוי להיקלט כעובד קבוע.

גילת אמר גם כי הוא "רוצה להביע פליאה על כך שהכנסת עוסקת בצעדים מינהליים פנימיים כגון פיטורים ברשות השידור". בתגובה ענה בר-און כי "הערתך נרשמה, אנחנו נדון בה בכובד-ראש, ואני מבטיח להחזיר לך תשובה על מה שאנחנו חושבים עליה".

מיקי מירו, מנהל קול ישראל, הכחיש כי מדובר בפיטורים. "מדובר רק במכתב שימוע ולא בהחלטה על פיטורים", אמר מירו. "המטרה היא להקשיב לעובד, על כוס קפה, ולשמוע האם להמשיך או לסיים את עבודתו", הוסיף.