עודד קוטלר: "לגיטימי השילוב בין סוגה עלית ומסחריות בתיאטרון"

השחקן-במאי עודד קוטלר הציג לאחרונה את התוכנית האמנותית הראשונה שלו כמנהל האמנותי החדש של אנסמבל תיאטרון הרצליה ■ קוטלר הצליח בחודש אחד בלבד לבנות את הרפרטואר לעונות 2012-2013

"אני מאמין בגוונים שונים של עשייה תיאטרלית. זה לא שחור ולבן, ולא חייבים להכריח צופים לבחור בין סוגה עלית ומסחריות נטו. שילוב בין השניים בהחלט אפשרי, ולראיה תיאטראות כמו החאן או גשר המאופיינים בקו אמנותי ייחודי ועדיין מביאים קהל רב לאולמות. זה החזון האמנותי שלי לאנסמבל תיאטרון הרצליה. אני לא רוצה להעלות הפקות שדומות להן ניתן לראות במוסדות כמו הקאמרי ובית לסין, ומצד שני חשוב לי שקהל ירגיש מחובר להתרחשויות על הבמה. אם אין דיאלוג בין במה וקהל כל עמלנו לשווא", טוען השחקן-במאי עודד קוטלר שהציג לאחרונה את התוכנית האמנותית הראשונה שלו כמנהל האמנותי החדש של אנסמבל תיאטרון הרצליה.

כזכור, קוטלר בן ה 74 מונה לתפקיד בעקבות פרישתה בטריקת דלת של אופירה הניג, שסכסוך פרץ בינה ובין הנהלת האנסמבל ועיריית הרצליה אחרי שהפקות רבות שהעלתה לא משכו קהל בלשון המעטה. לרשות קוטלר, שהרזומה המקצועי המפואר שלו כולל בין השאר ניהול אמנותי של תיאטראות הקאמרי וחיפה, עמד חודש בלבד לבניית הרפרטואר לעונות 2012-2013 והוא עמד במשימה.

"הקהל ישראלי מתחבר למוכר לו מחיי היומיום"

"התאים לי, בשלב זה בקריירה שלי, להירתם לטובת תיאטרון קטן יחסית אך בעל פוטנציאל מרתק ורבגוני", מוסיף קוטלר, "הייתי מודע היטב לנאמנות הרבה שרכשו השחקנים לאופירה, והדבר הראשון שהבהרתי כאשר נכנסתי לתפקיד הוא שמי שמעוניין להישאר יבורך. חלקם עשו זאת, אחרים עשו בחירות אחרות. כמו כן היה חשוב לי לבנות רפרטואר על טהרת מחזאות מקור. עובדתית קהל ישראלי מתחבר יותר לסיפורים המוכרים לו מהווי חייו היומיומי, מה גם שהמציאות הישראלית גדושה בקונפליקטים שהם קרקע פורייה למחזאים. רציתי לשלב בין יוצרים מוכרים כמו יהושע סובול, מוטי לרנר ונולה צ'לטון לכוחות מוכרים פחות כמו עודד ליפשיץ, בעיני מחזאי צעיר ומבריק שעוד ידובר בו רבות ודוד לוין, אחיו הגדול של חנוך לוין ז"ל, שיפתח את העונה החדשה וזו תהיה העלאה ראשונה למחזה פרי עטו בתיאטרון רפרטוארי בארץ".

- מה לגבי המשך קריירת המשחק שלך?

"אם יהיה תפקיד שלא אוכל לסרב לו, ולוח הזמנים יאפשר לי, יתכן ואענה בחיוב. כמו כן אמשיך בפיתוח כמה פרויקטים בתחום הקולנוע והטלוויזיה אבל האנסמבל הוא כרגע בראש סולם העדיפויות שלי, ובעיקר כבמאי אני רואה עצמי מחויב לו בלעדית".

עונת 2012-2013 של אנסמבל תיאטרון הרצליה יוצאת בימים אלה לדרך בתקציב של 5.5 מיליון שקל. בימים אלה החלו החזרות למחזה "אברם" מאת דוד לוין בבימויו של קוטלר, שעלילתו מתרחשת על רקע דמויות השוליים בתחנה המרכזית הישנה של תל אביב. בין המשתתפים גבי עמרני, דב גליקמן, אורנה כץ, יואב הייט, נעמי פרומוביץ-פנקס, איצ'ו אביטל ועוד. הצגה ראשונה תתקיים ב 21 בינואר 2012. באפריל יועלה, בקו פרודוקציה עם התיאטרון הקאמרי, מחזהו החדש של יהושע סובול "הילכו שניים יחדיו" שגם אותו יביים קוטלר.

גיל פרנק ורמי ברוך יגלמו את זאב ז'בוטינסקי ודוד בן גוריון, הנפגשים בלונדון בשנת 1934 בניסיון לגשר על הפערים האידיאולוגים ביניהם. ביולי 2012 יועלה עיבוד חדש למחזה "חבלי משיח" מאת מוטי לרנר, 25 שנים אחרי שהועלה לראשונה, על משפחת מתנחלים המוכנה להקריב הכול למען קדושת הארץ. סיני פתר יביים. לעתיד הרחוק יותר מתוכננות הפקות למחזה "קיגלר" מאת עודד ליפשיץ ובבימויו, עיבוד של הבמאית נולה צ'לטון בשם "פימה" לספרו של עמוס עוז "המצב השלישי", בכורה ישראלית שתרגם ויביים בן בר-שביט למחזה "פרוסט/ניקסון" ועוד.

טריוויה: מסתפק במועט? דניאל אלטר, מנכ"ל אנסמבל תיאטרון הרצליה, הודיע בימים אלה על כוונתו להעלות את מספר מנויי התיאטרון מ- 200 ל- 2000. בתקופת כהונתו של עודד קוטלר כמנהל האמנותי של התיאטרון הקאמרי עמד מפעל המנויים על כ 30 אלף איש.