ניסים בובליל: "מחירי הדירות עלו בכלל ב-6% - לא ירדו"

ניסים בובליל, נשיא התאחדת הקבלנים: "האוצר חושב שייעשה קסם ומצוקת הדיור תיעלם"■ "מצוקת הדיור תיפתר רק על ידי בנייה מאסיבית"

"השמאי הממשלתי עשה הערכה שמחירי הדירות ירדו ב-1.2%, אבל אף אחד לא יתייצב מאחורי הנתון הזה. אני עומד מאחורי הנתונים שלפיהם מחירי הדירות עלו ב-6% מאז תחילת השנה. יש לנו בעיה עם נתוני האוצר כי הוא אומר תמיד שמחירי הדירות ירדו בלי קשר לנתונים האמיתיים והוא אומר שיש ירידה של 6% מתחילת שנה, בגלל שלאוצר יש משאלת לב שהמחירים יירדו ושייעשה הוקוס פוקוס ומצוקת הדיור תיעלם". כך אמר ניסים בובליל, נשיא התאחדת הקבלנים, בכנס השנתי של לשכת שמאי המקרקעין, שנערך באילת.

בובליל הוסיף: "אנחנו חושבים שמצוקת הדיור תיפתר רק על ידי בנייה מאסיבית וניתן לעשות זאת. אם רוצים שהמחירים יירדו, הממשלה צריכה לטפל בזה בפן המיסוי, ובנושא העובדים, הס מלהזכיר, צריך להבין שאין עובדים בישראל לבצע את העבודות הלאומיות".

"יש לי ידידה שמכרה דירה באוקטובר 2008 ובאה להתייעץ איתי אם לרכוש דירה או לא ואמרתי לה שדירה זה לא עסק, וכפי שהיא קונה שמלה לפי הצורך אז שתקנה דירה אם היא צריכה", אמר.

בובליל ציין כי "אם לא ייעשו דברים אמתיים ויאפשרו לקבלנים וליזמים בישראל לבנות בהיקפים של מעל 55 אלף יחידות דיור בשנה, זה לא ייפתר. הרי שכחנו שאנחנו מדינה לא כל כך קטנה והריבוי הטבעי שלנו הוא כ-2% בשנה. אנחנו מדינה שצומחת בצורה דרמטית. מישהו צריך לחשוב מה יהיה פה עוד 10 עד 20 שנה".

חנן מור, מנכ"ל ובעלים של חברת הנדל"ן חנן מור, אמר בכנס: "אם תפתחו עיתונים בספטמבר ואוקטובר בשנה הבאה תראו שקצב מכירת הדירות עלה מאוד. אין ספק שהמחאה החברתית נכשלה כשלון צרוב בכל מה שקשור בנושא הנדל"ן. אם יש ירידת מחירים של 1.2% בלבד כתוצאה ממחאה שלא נראתה כמוה, אז כנראה שזה לא עשה את המבוקש".

מור הוסיף: "היום אם אתה יזם ואיש עסקים, לא נעים לך לחיות בבית יקר ולנסוע באוטו יקר, אבל שוכחים פה שמי שמחזיק את המדינה הזו הם אנשי העסקים, כי שליש מהמדינה(הכוונה לחרדים) לא עובד בכלל ומשתכר מאיתנו. שוכחים במי פוגעים. אנחנו בגישה שאנשי העסקים מחזיקים את המדינה הזו ומשלמים מיסים כמו שצריך. אנשים, שבמקום להתעסק בכסף, מתעסקים לי ברגולציה פתאום והחיים נהיים כאלה שאתה לא יכול לייצר עסקים והמציאות הזו הולכת לטפוח על פניהם של כולם. יש פה מציאות שלצערי הרב לא תשתנה, אלא רק תחמיר".

מור מתח ביקורת על שר הפנים, אלי ישי: "איפה מנהל התכנון ואיפה היה ממלא תפקיד מנהל מינהל התכנון? אז אני שומע ששר הפנים יתפטר כי לא היה תכנון, אבל איפה היית, שר הפנים, 10 שנים, כשיש ציבור שמשלמים לו לשכור דירה (הכוונה לחרדים)? לצערי אני רואה פה קטסטרופה. אין פה מנהיג שיטפל בנדל"ן מא' עד ת', אנחנו תלויים במשפטנים. בגלל המשבר באירופה הולכת להיות תקופה מאוד קשה כלכלית בשנתיים הקרובות והדרך היחידה שתחזיק אותנו היא שיהיו עסקים בנדל"ן. אבל למרות המשבר באירופה, המחירים לא יירדו, נהפוך הוא".

סגן הממונה באגף התקציבים באוצר ואחראי על תחום הדיור באוצר, ראובן קוגן: "הממשלה הזו וגם זו שלפניה, הכירה בכך ששוק הנדל"ן הוא מאוד משמעותי ושהוא נמצא במשבר. זה עבר דרך כל השרשרת, מהתכנון, דרך השיווק ועד הוצאת המכרזים. שר בינוי והשיכון שם את זה כדגל לאורך כל הקדנציה שלו, תוך קיצור משך זמן הבנייה ותמריצים כלכליים. דווקא הנתונים האחרונים של השמאי הממשלתי וגם של הלמ"ס, הם סימן לכך שאחרי כמעט שנתיים של פעילות הממשלה בתחום יש ניצנים של תוצאות גם בצד ההיצע. לגבי צד הביקוש, גם ב-2005 ו-2006 היה מחסור בהיצע ועובדה שמהחירים ירדו ריאלית".

"אנחנו נעשה צעדים לעידוד ההשכרה המוסדית והקונצרנית. אנחנו נראה את האור בקצה המנהרה", סיכם.