נאמן: "זו טעות לקרוא כך ל'חוק גרוניס'; החוק לא מכוון אליו אישית"

שר המשפטים בדיון בהצעה דחופה לסדר על המחלוקת סביב הליך מינוי השופטים: "פתאום כולם נהיו בעד הספרדים. זו נשיאת שם הספרדים לשווא"

מליאת הכנסת דנה בהצעה דחופה לסדר בנושא "המחלוקת הציבורית סביב מערכת המשפט והליך מינוי שופטים לבית המשפט העליון", של חברי הכנסת שלי יחימוביץ' (העבודה), ציפי חוטובלי (הליכוד), מוחמד ברכה (חד"ש), חנין זועבי (בל"ד), אברהים צרצור (רע"מ-תע"ל), זהבה גלאון (מרצ), אורי אורבך (הבית היהודי), מיכאל בן-ארי (האיחוד הלאומי), עינת וילף (העצמאות) ונחמן שי (קדימה).

שר המשפטים, פרופ' יעקב נאמן, השיב להצעה ואמר כי "זו טעות לקרוא להצעת החוק 'חוק גרוניס'. החוק אינו מכוון אליו אישית. אתם טועים ומלבישים תגיות".

לדברי נאמן, "בעבר כיהנו נשיאים בעליון לתקופות קצרות מ-3 שנים. כיוון שראיתי דברים אלה, הצעתי לוועדת השרים לתמוך בהצעה. התקלה של 3 שנים היא לא במקומה, ואני מקווה שיורידו גם את ההגבלה לבתי המשפט האחרים כמו המחוזי. אין כל קשר בין ביטול במגבלה של 3 שנים לבין בחירה כזו או אחרת. הגוף הממנה ישקול לגופו של עניין ולא לפי מגבלה שהוכחה בעבר כבלתי מתאימה".

השר נאמן התייחס גם להצעת החוק לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, ואמר כי "ההצעה כפי שהוצעה, לא יכולתי לקבלה, ושמחתי לראות היום שנכתב שלא תקבע כי ראש הלשכה יהיה באופן אוטומטי הנציג, כי זה נוגד את חוק יסוד: השפיטה, ולכן צריך דיון. אין כל קשר בין הגשת ההצעה לבחירת הנציגים.

"ב-16 בספטמבר השנה ישבתי בוועדה לבחירת שופטים, ואף אחד לא ביקש לדחות את הישיבה הבאה כי עומדים להחליף אותו. המצב בבית המשפט העליון הוא איום ונורא. מספר התיקים העומדים הוא גדול מנשוא, ואני צריך לדאוג לציבור שסובל מזה".

נאמן אמר כי "פתאום כולם נהיו בעד הספרדים. זו נשיאת שם הספרדים לשווא. גם אני ממוצא ספרדי. בושה וחרפה. הפכו את הנושא הזה לדגל בפריימריז. אני ממש מתבייש בזה. תפסיקו לשחק בסיסמאות משום שיש לכם פריימריז".

ח"כ שלי יחימוביץ' תקפה את השר באומרה כי הוא, בניגוד לחברי הכנסת, אינו נבחר ציבור. נאמן השיב לה: "אינני חבר בשום מפלגה ומוניתי על-ידי הכנסת".

עוד הוסיף נאמן כי "הצעת החוק הזו, שמשנה וקובעת כי לרוב בלשכת עורכי הדין יהיה ייצוג בוועדה לבחירת שופטים, אינה פסולה לדעתי. ההצעה מבקשת להשיג איזון על-ידי הבטחת ייצוג לקואליציה ולאופוזיציה. כיום נוצר עיוות דמוקרטי שבו ללשכת עורכי הדין יש רוב שאינה יכולה לממשו בוועדה. לשמחתי הגיעו לפשרה בנוסח שיחייב הסכמות, כך שלא ייבחרו נציגים לעומתיים אלא כאלה המייצגים רוב בלשכה".

"ההצעות ראויות ונכונות, ואין בהן פגיעה במערכת המשפט החשובה למדינת ישראל. כולנו צריכים לדאוג לכך שמערכת המשפט תהיה נקייה מכל גוון פוליטי", אמר נאמן.

עם זאת, נאמן ציין כי הוא התנגד להצעת חוק השימוע, שנציעה לערוך שימוע בוועדת החוקה למועמדים לשיפוט בעליון.