הערכה: "ישראל היום" ירד ל-15 אלף עותקים בתפוצה למנויים

עד להפסקת ההפצה החינמית הופצו כ-100 אלף עותקים לבתי המנויים ■ "ישראל היום": "התפוצה הביתית עומדת על עשרות אלפים"

כ-3 שבועות לאחר ש"ישראל היום" החליט לעבור מהפצה בחינם למנויים להפצה בתשלום, מעריכים בשוק התקשורת כי התפוצה למנויים ירדה מכ-80-100 אלף המופצים לבתים מדי יום לכ-10-15 אלף בלבד.

יחד עם זאת, יצוין כי חלפו רק מספר שבועות מאז הופסקה ההפצה החינמית, ומספר המנויים צפוי לעלות בהמשך. ב"ישראל היום" טוענים כי היקפי התפוצה של העיתון לא השתנו.

ב-23 באוקטובר עבר "ישראל היום" מהפכה כאשר הפסיק לשלוח עיתונים בחינם לבתי המנויים. החלוקה לעסקים כגון בתי-קפה ובשטחים ציבורים נמשכה. למנויי העיתון נמסרה הודעה כי מעתה עליהם לשלם 52 שקל למנוי חודשי מלא, או 26 שקל עבור מהדורת סוף השבוע של העיתון.

כשבועיים לאחר מכן התקבלה החלטה מערכתית להסיר את הפרסום מהעמוד הראשון של העיתון של מספר הגיליונות המודפסים. הנתון שפורסם עד לשינוי עמד על 275 אלף ביום חול ועל 350 אלף בסופי שבוע.

ידפיס ב"מעריב"?

ההערכות הן כי "ישראל היום" מפסיד מדי שנה כ-100 מיליון שקל. כך בין היתר על בסיס תצהיר של שלמה בן-צבי, שותפו לשעבר של בעלי העיתון, איש העסקים שלדון אדלסון, בבית המשפט בחודש שעבר.

בשבועות האחרונים מתקשרים עובדי מחלקת המנויים של "ישראל היום" למנויים בהצעה לשלם כסף עבור המשך קבלת העיתון לבתיהם. בין היתר מסבירים העובדים כי "המנוי על העיתון נשאר חינם, אך מעתה תצטרכו לשלם דמי משלוח".

יצוין כי נפגע נוסף משיטת החלוקה החדשה הוא עיתון "הארץ", אשר מדפיס את "ישראל היום" בבית הדפוס שנמצא בבעלותו וכן מפיץ אותו לבתים. ירידה שכזאת במספר המנויים מקטינה מאוד את הכנסותיו מהדפסה ובעיקר מהפצה, שמוערכות בעשרות מיליוני שקלים בשנה.

גורם בכיר בענף העריך כי הדפסתם (כולל עלויות נייר) של 275 אלף גיליונות יומיים ביום חול ו-350 אלף בסופי שבוע והפצת כ-100 אלף מהם לבתים הכניס ל"הארץ" כ-125 מיליון שקל בשנה. הרווח ל"הארץ" מוערך בכ-20-22 מיליון שקל בשנה.

באחרונה נודע כי "ישראל היום" בוחן העברת חלק ניכר מהדפסת העיתון לבית הדפוס של "מעריב". בעבר כבר בוצעה באופן נקודתי חלק מההדפסה של מוסף "ישראל היום" ב"מעריב". אם אכן יעבור "ישראל היום" להדפיס באופן קבע ב"מעריב", יהווה הדבר מכה קשה לרשת שוקן.

"אני לא מבין את התוכנית העסקית הזאת. למה שמישהו שיכול לקבל את 'ישראל היום' בחינם בכל פינת רחוב ירצה לשלם כסף בעבורו", אמר ל"גלובס" גורם בכיר בשוק התקשורת, "זה בכלל לא משנה שהם רוצים 'רק' 50 שקל לחודש, פה זה ישראל. מי שקיבל משהו בחינם עד כה, לא יסכים לשלם עליו בחיים. אני לא רואה הרבה אנשים שישלמו פתאום 600 שקל לשנה עבור משהו שמקבלים בחינם בכל פינה. זה פשוט לא עומד בקנה אחד עם ההיגיון".

מ"ישראל היום" נמסר בתגובה: "התפוצה הביתית עומדת על עשרות אלפים וגדלה כל יום במאות".

עוד נמסר כי היקפי התפוצה של העיתון לא השתנו, וכי ציון המספר המבוקר יחודש החל משבוע הבא וישמור על רמתו כפי שהייתה לפני שהוא ירד.

לגבי הדפוס נמסר כי "אין לנו ענין להתייחס לשמועות".