נסרדישי: "אני עובד על אוטוביוגרפיה שתביך שרים ובכירים"

בראיון ל"גלובס" אומר נסרדישי כי הוא הציל ושיקם את רשות המסים מהמשבר שפקד אותה, דוחה את תווית הפקיד האפרורי ומסכם: "לא ראיתי אף אחד ממטר"

בראיון ל"גלובס" לרגל פרישתו מהתפקיד בגיל 67, נושא יהודה נסרדישי, מנהל רשות המסים היוצא, את נאום הפרידה האחרון שלו. לאחר כחצי מאה בשירות ציבורי, כולל כמעט 5 שנים בתפקיד מנהל הרשות, אורז העובד הוותיק ביותר במערכת את 20 כתבי המינוי המעידים בדממה על הדרך הארוכה שעשה ועוזב את הבית המקצועי היחיד שהכיר כל חייו.

"לא ראיתי אף אחד ממטר במהלך הקדנציה שלי. לא עשיתי חשבון לאף אחד. כשנפתחו תיקי חקירות נגד בכירים, אמרתי לחוקרים 'תחקרו עד הסוף'. נתתי גיבוי למערכת. אמרתי לרואי החשבון, עורכי הדין והטייקונים 'אני לא אחפש אצלכם עבודה. אני לא אבוא להיות שותף במשרד שלכם'. ידעתי שזה התפקיד האחרון שלי, ושאני רוצה לעשות אותו הכי טוב", אומר נסרדישי.

- יש לך הצעות עבודה? יש שמועות שאתה הולך לעבוד אצל אחד הטייקונים עכשיו.

"אם הייתי רודף אחרי הממון, לא הייתי נשאר 45 שנה ברשות המסים. היו לי כמה הזדמנויות וכמה פרשיות שאמרתי 'אני עוד לא מיציתי את עצמי כאן'.

"לא הלכתי לאירועים של טייקונים, לא לחתונות של הילדים של הבכירים במשק - התנזרתי מכל דבר. היום הם מתקשרים, שואלים 'אפשר כבר לדבר אתך?', ואני עונה 'כן, אני כבר לא חותם על כלום ברשות המסים'".

- איזה רשות אתה משאיר אחריך?

"אני הצלתי אותה בימיה הקשים. בניתי אותה. גולת הכותרת של הקדנציה שלי היא המינויים, מילוי השורות. אבל הייתה הרבה עשייה. אני איש עשייה, העבודה זה החיים שלי, והמס זורם בדמי. הרשות היום משוקמת".

אלא ששר האוצר יובל שטייניץ לא משוכנע שהרשות שוקמה. לאחרונה, על רקע המחלוקת סביב מינויו של מחליף לנסרדישי, השווה שטייניץ את מצב רשות המסים ל"ארגונים שהצריכו שיקום - כמו השב"כ לאחר רצח ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל או צה"ל לאחר מלחמת לבנון השנייה".

- ואיך נפלה עליך האמירה הזו של שטייניץ?

"זה לא נעם לי. לא לי אישית, אלא למערכת עצמה. אני חשוב שנעשו הרבה מאוד דברים ב-4.5 או 5 השנים האחרונות, שהם ראויים לציון".

אוטוביוגרפיה שתביך שרים

נסרדישי שפורש מהרשות אינו עוד אותו ילד-טוב-נתניה שנכנס אליה רגע אחרי השחרור לפני ארבעה וחצי עשורים. האריה הוותיק כבר הספיק לראות ולשמוע הכול ולעבור מטמורפוזה מוחלטת - מעובד מדינה קלאסי ומופנם, ללוחם מס שאינו מוכן שידרכו עליו ועל הרשות האהובה שלו.

מרגע שהתיישב לראשונה על הכיסא הגדול של מנהל רשות המסים באפריל 2007, נאלץ ללמוד את כללי המשחק מול הפוליטיקאים, הבכירים במשק, עורכי הדין ורואי החשבון שמייצגים אותם - וגם, לא פחות חשוב, מול התקשורת.

"חונכתי בתקופה שרשות המסים הייתה אנונימית וחסויה, ומעט מאוד יצאו לתקשורת. לאחר שמוניתי היה עיתונאי ש'הכניס' לי באיזה כתבה, וכששאלתי אותו 'למה עשית את זה?', הוא ענה: 'שנה שלמה אני מחפש אותך, ואתה לא מדבר אתי'. אז הבנתי. עליתי על הבמה ולמדתי את כללי המשחק גם בתקשורת".

- לא נתנו לך קרדיט כל הכהונה; הדביקו לך את תדמית פקיד המס האפרורי.

"מה זה משנה מה אמרו עליי במהלך הכהונה? בשורה התחתונה, הקדנציה שלי נגמרה באפריל, וביקשו ממני להישאר עוד. אם אני כל-כך גרוע, למה שיבקשו ממני?".

לכל מי שעשה לו עוול במהלך כהונתו, הוא מציע להתכונן לנקמה. "אני עובד על אוטוביוגרפיה שהרבה שרים וגורמים אחרים לא יאהבו לקרוא אותה. הם יובכו ממה שיש לי לומר", הוא מגלה.

הקדנציה של נסרדישי הייתה מהסוערות שידעה רשות המסים אי-פעם, ובדרך איש לא עשה לו הנחות. רגע אחרי שמונה הוא נאלץ להתמודד עם השבר ברשות, עם המשבר הכלכלי העולמי שפרץ ב-2008, מהפכת התקינה הבינלאומית (ה-IFRS), המלחמה בדרום (מבצע "עופרת יצוקה") ועוד.

- מה הדבר הכי חשוב שעשית כאן?

"זה יותר מדבר אחד. המערכת חטפה מאוד קשה ב-2 בינואר 2007, לאחר שהתפוצצה פרשת רשות המסים. למעשה נשארתי לבד. סמנכ"ל מינהל, סמנכ"ל חקירות, מנהל במינהל הכנסות המדינה - כולם נעצרו, ואני ראיתי הכול. המערכת הזאת התמוטטה. טיפלתי בעצורים בפרשה, השגתי להם עורכי דין, עזרתי במימון, בהלוואות, והייתי בקשר יומי איתם. דבר ראשון שעשיתי היה לשקם את ההנהלה המצומצמת.

"בסך-הכול מיניתי 100 בכירים ב-5 השנים האחרונות. זו גולת-הכותרת של הקדנציה שלי. מילוי השורות. השתתפתי בכל המכרזים. אישית, זה עלה לי בימים ארוכים של עבודה. אמרתי שאני רוצה להטביע את חותמי. היום השדרה הניהולית מוכשרת".

- דווקא היו הרבה פרישות של בכירים ברשות בשנים האחרונות - בהם היועץ המשפטי לשעבר, עו"ד משה מזרחי, ובועז סופר, לשעבר סמנכ"ל בכיר לתכנון וכלכלה ברשות.

"בעיניי מפקח שעובד 5-6 שנים בביקורת ומיצה את עצמו, אז זה לא נורא אם הוא יפרוש. יש סירקולציה של אנשים. למה אתם לא מדברים על משרד האוצר? באים ראשי אגפים ל-3.5 שנים, עושים 'ויש' והולכים החוצה. אז למה את השאלות לא שואלים שם?".

- כי אנחנו שואלים אותך.

חוץ ממילוי השורות, נסרדישי גאה במיוחד בהתמודדות רשות המסים עם משבר 2008 והבאת המשקיעים לישראל. "כשפרץ המשבר קראתי בעיתונות שאני אפור, וציפה לי גירעון של 30 מיליארד שקל ב-2008. הגבייה שלי באותה שנה הייתה רק 7 מיליארד שקל מתחת ליעד. הבאתי משקיעי חוץ, נתתי להם פטורים, אמרתי בואו תקנו את האג"ח הקונצרני ועוד. דאגנו גם לשיקום הקונצרנים הגדולים. הצלנו 40 חברות במשק. עברנו את 2008 בשלום, ושגשגנו בשנים שלאחריה".

שכן של תשובה

שר האוצר יובל שטייניץ חתם בימים אלה על תקנות מיסוי רווחי נפט, הקובעות חובת תשלום מקדמות בשל היטל אשר חובה לשלמו מכוח חוק מיסוי רווחי נפט, אשר יישם את המלצות דוח ועדת ששינסקי.

- לחצו עליך כשהיית בוועדת ששינסקי?

"לא. אף אחד לא לחץ עליי. תשובה גר 800 מטר מהבית שלי ומעולם לא דיבר אתי על זה. הוא יודע מי אני. כשהיה טייח ואני הייתי פקיד שומה נתניה, הוא היה יורד מהסולם ובא אליי, והייתי נותן לו אישור של ניכוי במקור. אנחנו מכירים טוב. לחצים לא היו, אבל כן רצו לפגוש אותי ביחידות, ואמרתי 'המקום היחידי שתיפגשו אתי הוא בוועדת ששינסקי'".

לסיכום יש לנסרדישי מסר חשוב לשטייניץ: "זו מערכת שהוא זקוק לה. היא מביאה את המזומנים לראש אגף תקציבים שיהיה מה לתקצב. תשקיע בעובדים, תכבד אותם, תהיה קרוב אליהם, תן להם את האמצעים הדרושים. תכניס פה כוח-אדם. ככל שתכניס פה אנשים ומשאבים - תקבל תשומה. לפעמים לא צריך להעלות מסים, אלא עצם העשייה פה, המוגברת שתהיה, תביא לך את הכסף".

- יש בעיית גבייה ברשות?

"בוודאי. יש לי עוד 8-9 מיליארד שקל שאני לא יכול לגבות אותם ממוסדות דת ומוסדות אחרים, שמחכים כאבן שאין לה הופכין".

- כוח-אדם יפתור את הבעיה?

"זו הנקודה הכי רגישה. הגשתי דרישות כוח-אדם לכל שר אוצר ומנכ"ל שנכנסו לתפקיד. הם לא דחו אותי, הם פשוט לא הגיבו. בכל שדרה ברשות המסים חסר כוח-אדם באופן משווע. מספר המפקחים ירד, מספר התיקים הוכפל".

- כמה עובדים צריך?

"הביקורת שלנו הגיעה ל-2.5% בלבד מהתיקים. אפילו לא מדגם מייצג! אני צריך מפקחים. ב-2008 הגשתי דרישה ל-700 עובדים. צריך לתת מספר תקנים כמו שנתנו לרופאים. צריך לאייש בכל השדרה, בפקידי השומה, כולל קבלת קהל, הכול!".

"יש ברשות אנשים שיכולים להחליף אותי"

נסרדישי היה אמור לפרוש כבר באפריל, אך כהונתו הוארכה 3 פעמים עד שאמר "די". ביולי המליצה ועדת איתור בראשות מי שהיה אז מנכ"ל האוצר, חיים שני, למנות לראש הרשות את עו"ד ורו"ח משה אשר, המשמש כבר יותר מ-5 שנים בתפקיד פקיד שומה למפעלים גדולים.

לאחר הריאיון נודע כי בג"ץ הורה למדינה לנמק תוך 21 יום מדוע שר האוצר, יובל שטייניץ, לא יביא לאישור הממשלה את המלצת ועדת האיתור שהוא עצמו מינה, למנות את רו"ח ועו"ד משה אשר למנהל רשות המסים.

- למה היה צריך כל-כך הרבה הארכות?

"חיים שני משך את זה כמו גומי, אז לא הורכבה הוועדה. באפריל הייתי צריך לפרוש, אחר-כך היה פסח. עברו עוד חודשיים-שלושה, אז שטייניץ פנה, ואני נעניתי לבקשתו. אבל כשראיתי שכל הארכה נוספת לא תזכה לאהדה בציבור, הסכמנו שאפרוש אחרי ראש השנה".

וכאן נתקלה הרשות בעוד בעיה. שטייניץ, כך נראה, מעוניין במינויו של משה טרי, לשעבר יו"ר רשות ניירות ערך, לתפקיד מנהל רשות המסים. לכן החליט השר - באופן חריג ויוצא דופן - לדחות את המלצת ועדת האיתור. אשר עתר לבג"ץ נגד ההחלטה שלא למנותו.

- אגב, לא הוזמנת להופיע בפני ועדת האיתור. איך אתה מסביר את זה?

"אני צריך להסביר? תשאל את מי שהיה יו"ר ועדת האיתור (חיים שני, א'ל"א ו-א'פ'), לא אותי. אני יכול להכריח אותו שיזמין אותי? אתם שואלים אותי אם היה רצוי שאני אופיע בפני הוועדה? כן. מי כמוני מכיר את המערכת הזאת, אבל לא הוזמנתי".

- במינויים האחרונים שומעים את המנטרה הזאת של שר האוצר, ש"חייבים להביא משהו מבחוץ לנהל את המערכת". אתה מסכים אתו?

"יש איזושהי תפיסת עולם שהיית בפנים, יצאת החוצה, ראית עולם אחר וחזרת. אני לא מאמין בזה. בתוך רשות המסים היום יש אנשים מוכשרים שמסוגלים תוך תקופה קצרה מאוד להחליף אותי. יש אנשים שנתנו פה 13 שנה ועשו שורה של תפקידים - מה אתה משדר להם? שסגן הוא התפקיד האחרון שלהם ברשות?

"אבל אני לא נכנס לזה, זה תחום של שר האוצר. מנהל רשות המסים הוא איש שהשר צריך לעבוד אתו, והוא צריך לעבוד עם מישהו שהוא מסתדר אתו".

- עם משה אשר הוא לא יכול לעבוד?

"את זה תשאלו אותו".