בתמיכת נתניהו: "חוק לשון הרע" עבר בקריאה ראשונה בכנסת

(עדכון) - 42 ח"כים תמכו, ו-32 התנגדו ■ עפ"י ההצעה, יוכפל פי 6 הסכום המקסימלי לפיצויים בגין לשון הרע ללא הוכחת נזק, כך שיעמוד על 300 אלף שקל

הצעת החוק הקובעת הגדלת פיצויים בגין הוצאת דיבה עברה הלילה (ב') בקריאה ראשונה במליאת הכנסת, ברוב של 42 תומכים מול 31 מתנגדים. הסערה בכנסת סביב הצעת החוק השנויה במחלוקת נמשכה שעות ארוכות.

על-פי ההצעה שיזמו חברי הכנסת יריב לוין (ליכוד) ומאיר שטרית (קדימה), יוכפל פי שישה הסכום המקסימלי לפיצויים בגין לשון הרע ללא הוכחת נזק, כך שיעמוד על 300 אלף שקל. עדיין לא ברור האם ההצעה תחול רק על גופי תקשורת או שגם תכלול אנשים פרטיים.

הממשלה הביעה את תמיכתה בהצעת החוק. לאחר שבשבוע שעבר הביעו בסיעת העצמאות התנגדות נחרצת, החליטו הערב בסיעה לתמוך בהצעה. 4 שרי המפלגה תמכו, ואילו ח"כ עינת וילף נעדרה מהדיון.

נתניהו: נמשיך להיות דמוקרטיה למופת

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס היום להצעה בפתח ישיבת סיעת הליכוד. נתניהו לא רמז אם ההצעה תאושר היום או לא, אלא ניסה בדבריו לסתור את הטענות כי היא בעצם סוג של סתימת פיות.

"התחנכתי על תורתם של ז'בוטינסקי ובגין. כל עוד אני ראש ממשלה, ישראל תמשיך להיות דמוקרטיה למופת", אמר נתניהו. "איש לא יאמר לאיש מה לחשוב, מה לחקור, מה לשדר. זו לא הדרך של הליכוד ולא שלי. אך חופש הביטוי חייב להיות לכל חלקי העם, מתן ביטוי לאלה שעד היום לא נשמע קולם - זה חלק בלתי נפרד מהדמוקרטיה. אני אחראי לכך שהשינויים יעשו בהתאם לרוח הליברלית, במתינות, באחריות, תוך מתן כבוד לאחר".

"בפעמים שחשבתי שמתגבשת יוזמת חקיקה שעלולה לפגוע בדמוקרטיה, גנזתי אותה לאלתר", אמר נתניהו. "נמשיך להנהיג את העם בדרך אחראית. נשמור על חופש הביטוי ועל המיעוט ונאפשר פיתחון פה לכל חלקי העם".

הדעות חלוקות

גם בליכוד היו שרים שהעדיפו להיעדר מההצבעה. יו"ר הכנסת, ראובן (רובי) ריבלין, התנגד לחוק. לדברי ריבלין, "התקשורת הרוויחה את היוזמה ביושר, אבל הצעת החוק איננה מידתית. ההצעה פוגעת בחופש הדיבור ועלולה להמיט אסון על שוק העיתונות. היא תגרום לסגירתם של כלי תקשורת קטנים אך חשובים מאין כמותם לשיח הציבורי בישראל, והיא תסרס את היכולת של האחרים מלמלא את תפקידם החשוב בדמוקרטיה. בהצעת החוק הזו הכמות יורדת למהות, זהו מהלך ששופך את התינוק עם המים".

בקדימה הדעות חלוקות: בעוד אחד מחברי הסיעה הוא יוזם החוק, רבים מהם הודיעו על התנגדות, ובהם יו"ר התנועה, ח"כ ציפי לבני, אולם הסיעה העניקה חופש הצבעה לחבריה.

במפלגת העבודה התנגדו להצעת החוק.

אחד מחברי הכנסת החתומים על ההצעה, ח"כ זבולון אורלב (הבית היהודי), החליט להתנגד להצעת החוק, אם לא תעבור שינויים משמעותיים שיקבעו כי ההצעה תחול רק על כלי התקשורת.

לבני: מחלישים את התקשורת

ההצעה מעוררת בכנסת מהומה בימים האחרונים. בכנס שקיימה קדימה היום בנושא "החקיקה האנטי-דמוקרטית בכנסת", הגדיר השופט בדימוס אליהו מצא, שכיהן כמשנה לנשיא בית המשפט העליון, את הצעת החוק כ"הצעת חוק דורסנית כלפי התקשורת וגם כלפי אנשים אחרים". לדבריו, "כפי שמנסים לפגוע בעצמאות בית המשפט העליון - כך החוק הזה מנסה להגן על בעלי יבלות מלדרוך על היבלות שלהם".

ציפי לבני הביעה בכנס תרעומת על תמיכתו של נתניהו בהצעה. "נתניהו, שסיים את כהונתו הקודמת במילים 'הם מפחדים' ואז הם לא פחדו, אז הם ביקרו קשות, ועכשיו יש פה מהלך מכוון לפגוע באותם גורמים שהם הבלמים והאיזונים והמבקרים של השלטון, כל שלטון".

לדברי לבני, "בשלב הראשון זה מחליש את בתי המשפט, מחליש את התקשורת, מחליש את ארגוני זכויות אדם. ואז בכלל נוכל להביא לכנסת איזו הצעת חוק שנרצה, כי בג"ץ יהיה במילא מטעמנו, התקשורת לא תעיז לפתוח את פיה כי השתלטנו עליה. על רשות השידור היום השתלט משרד ראש הממשלה, יש עיתונים עם אינטרסים פוליטיים. ואז בכלל הבית הזה יעביר מה שירצה", אמרה בכנס.

דובר קדימה מסר: "סיעת קדימה קיבלה בהצבעה את הצעת ראש קדימה, ציפי לבני, כי סיעת קדימה תצביע נגד הצעת החוק איסור לשון הרע. בדיון נקבע עוד כי ח"כ שטרית, שהצעתו אוחדה עם הצעת החוק של ח"כ יריב לוין, יוכל להעלות את ההצעה מעל דוכן הכנסת ויבהיר כי אם לא יחולו בה שינויים מהותיים לקראת הקריאות הבאות - יתנגד לה גם בעצמו ויסיר את הצעתו".

פיצוי על סטטוס בפייסבוק

ח"כ כרמל שאמה-הכהן אמר היום ביחס לחוק לשון הרע: "יש להגביל את הפיצוי בגין סטטוס בפייסבוק ל-10 שקלים בגין כל חבר רשום באותו העמוד. כחבר ועדת החוקה אתמוך היום במליאה בחוק, אך בדיון בוועדה אדאג להכניס את השינוי".

השינויים המוצעים בחוק לשון הרע
 השינויים המוצעים בחוק לשון הרע