הכסף זרוק על הרצפה

החרדה בבבורסה בת"א מאותתת לנו בפעם השלישית על מיצוי מלוא פוטנציאל הצניחה

עם התלקחות משבר החוב באוגוסט השנה, זינק "מדד הפחד" בוול סטריט (VIX) לערך חריג של 50%, הרמה הגבוהה בהיסטוריה להוציא את הימים שאחרי קריסת ליהמן ברדרס. החרדה לוותה אז בירידות שערים מתונות יחסית של 20% במדד S&P 500, וסימנה לנו באותם ימים שהמגמה השלילית קרובה לכדי מיצוי.

בשלושת החודשים שחלפו מאז, דעך הפחד בוול סטריט וחזר לגבולו העליון של תחום הנורמה, כשברקע מדדי המניות האמריקניים מתקנים חלק מהצניחה. החולשה במדדי המניות בת"א, לעומת זאת, מוסיפה לתת אותותיה כאשר רמת הפחד הגבוהה הגלומה באופציות על מדד ת"א 25 חורגת זו הפעם השלישית אל תחום הקיצון.

הפחד נמדד עפ"י סטיית התקן הגלומה במחיר האופציות על מדד המניות. רכישת אופציה מהווה ביטוח למקרה של תנודה חריפה בשוק המניות, וכשהפחד גואה וגדל החשש מצניחה אפשרית של המדדים, מתייקרת פרמיית הביטוח וכתוצאה מכך עולה סטיית התקן הגלומה.
מדד התנודתיות (VIX - Volatility Index), מלמד על מידת מוכנותם של המשקיעים לרכוש ביטוח בהתאם לעוצמת החשש מקריסה בשוק המניות.

מדד הפחד ככלי חיזוי

כבני אנוש, אנו נוטים מטבענו לגלות חשש ממשי לעתיד כספנו המושקע, רק לאחר ששוק המניות כבר צנח, ומצד שני לחוש אופוריה וביטחון יתר רק בעיצומה של תקופת עליות ממושכת. התגובה המאוחרת בתחושת הביטחון של המשקיעים מהווה את הבסיס לשימוש במדד הפחד ככלי לחיזוי המהלך העתידי בשוק המניות, במידה והוא מטפס לרמה חריגה.
הגרף הבא מציג את המתאם ההפוך החזק הקיים בין מדד ת"א 25 למדד ה-VIX ת"א 25, בפיגור קל של מדד הפחד אחרי נפילת שערי המניות:

פחד ת"א

אלדר גנזל
 אלדר גנזל

בתקופת רגיעה ועליות שערים משייט מדד הפחד בת"א מתחת ל-20%, ובעת משבר נקודתי נוגע ה-VIX ב-25%. היסטורית, זינוק של הפחד אל מעבר לרמה של 25% מתרחשת רק לאחר שמדדי המניות כבר השלימו צניחה של ממש בתגובה למאורע חריג, והחזרה לתחום הנורמה לא מאחרת לבוא, ברקע לעלייה בשערי המניות.

כשרמת הפחד חריגה, תמחור המניות מגלם אי ודאות גבוהה ביותר והשווי הכלכלי נדחק לשולי המשוואה. אז מה הביא את הפחד בת"א לחרוג שלוש פעמים לתחום הקיצון, בזמן שבוול סטריט חוזר המדד לערכים נורמאליים? סביר להניח שחשש גיאופוליטי מתמשך, סוגיית הגרעין האיראני, הסדרי חובות הטייקונים וגל פדיונות העתק מקרנות הנאמנות. כל אלה מוסיפים שמן מקומי למדורה האירופית שפוגעת לאחרונה בסנטימנט המשקיעים בתבל.

הפחד הוא רב, כפי שנראה בת"א רק במשבר הסאב פריים, והוא זה שמביא את המשקיעים למכירת מניות גורפת ללא קשר לתמחור החסר הגלום בשעריהן. כפי שארע במקרים קודמים, מפלס החרדה הגבוה לא ישרוד זמן רב והוא ישוב לתחום הנורמה, במהלך שילווה את בלימת ירידות השערים וחזרה למתווה עולה. הפאניקה תשכך והסוחרים ישובו לתמחר כלכלית את שווי המניות בהתאם לדיווחי החברות וציפיות הצמיחה. מדד הפחד שוב מאותת לנו על הזדמנות שצריך לנצל.

אלדר גנזל הוא מנכ"ל אסטרטג בית השקעות. eldar@astrateginvest.co.il

* האמור אינו מהווה המלצה לרכישה, החזקה או מכירה של נכסים פיננסיים כלשהם, והעושה זאת פועל על דעתו בלבד