יום מסחר תנודתי בבורסה ננעל בירידות; דלק עלתה ב-2.6%

דיווח באירופה: קשיים בחילוץ בנק דקסיה הצרפתי-בלגי; תשואות האג"ח מזנקות ■ פרטנר ואל-על פרסמו דוחות חלשים ■ קבוצת דלק במגעים לרכישת כהן פיתוח ■ מחר פקיעת אופציות המעו"ף לנובמבר

המסחר בבורסה נחתם היום (ד') במגמה שלילית בתום מסחר תנודתי ברקע דיווחים מאירופה על קשיים בחילוץ בנק דקסיה הצרפתי-בלגי, וברקע חוזים עתידיים שליליים בוול סטריט. התשואות על אגרות חוב מובילות באירופה מזנקות, עובדה המעלה חששות בהקשר ליכולת הממשלות להתמודד עם הר החובות ביבשת.

המשקיעים בבורסה באחד העם הגיבו היום לשטף הדוחות הכספיים, לנתוני המאקרו בארה"ב וכן להודעת קרן המטבע הבינלאומית אתמול שהפיחה תקווה בנוגע בשל כוונתה לספק קווי אשראי לכלכלות שעתידות לסבול מהתפשטות משבר החוב באירופה. מחר, נזכיר, יפקעו אופציות המעו"ף לחודש נובמבר.

מפרוטוקולים של הריבית שפרסמה אתמול ועדת השוק הפתוח של הפד עולה כי תוכנית הקלה כמותית שלישית אינה על הפרק. למרות תחזיות הצמיחה האופטימיות שפורסמו בסוף השבוע לפיהן הועלו התחזיות לרבעון הרביעי, אומדן הצמיחה ברבעון השלישי עודכן כלפי מטה. בסין פורסמו היום נתוני ייצור חלשים לחודש אוקטובר ובעקבות זאת עולים חששות כי אם סין תגלה סימני חולשה יהיה קשה לראות את כיוון הצמיחה של הכלכלה הגלובלית.

בנוסף מטרידה את המשקיעים העובדה כי "ועדת העל" שמינה אובמה והייתה אמורה לגבש תוכנית לקיצוץ של 1.2 טריליון דולר בתקציב האמריקני הודתה בכשלונה. הערכות בארה"ב כי לא יהיה קיצוץ בתקציב עד הבחירות הבאות והמשמעות של כישלון זה היא למעשה פונציחאל של פגיעה בצמיחה האמריקנית.

רון אייכל, כלכלן ואסטרטג ראשי בבית ההשקעות מיטב, מציין היום כי ההתפתחויות הגיאו-פוליטיות ומשבר החובות המעיב על כלכלות אירופה מעודד הורדת ריבית בעוד שהאינדיקטורים האחרים תומכים באי-שינוי גובה הריבית, בעיקר לאור העובדה כי הריבית הריאלית במשק היא נמוכה מאוד. לכן, על רקע הסערה העולמית, מעריך אייכל כי הוועדה המוניטרית תבחר ביום שני שבוע הבא להפחית ב-0.25% את הריבית לחודש דצמבר לרמה של 2.75%.

בנק ישראל פרסם היום כי המדד המשולב למצב המשק בחודש אוקטובר עלה ב-0.1%, כאשר נתוני המדד בחודשים האחרונים מצביעים על המשך התרחבות הפעילות במשק, אך בקצב מתון יחסית לזה שנרשם במחצית הראשונה של השנה. העלייה במדד החודש משקפת עליות במדד הייצור התעשייתי ובמדד הפדיון, שקוזזו על ידי ירידות במדדי יצוא השירותים ויבוא הסחורות.

דוחות גרועים לאל-על ופרטנר

פרטנר דיווחה היום על תוצאותיה לרבעון השלישי, כשהיא מציגה הכנסות של 1.75 מיליארד שקל, עלייה של 6% בהשוואה להכנסות ברבעון המקביל אשתקד. השורה התחתונה של פרטנר לא מעודדת, כאמור, כאשר הציגה צניחה של 44% ברווח הנקי ל-172 מיליון שקל. ה-EBITDA של החברה הסתכם ב-529 מיליון דולר, ירידה של 17% ביחס לרבעון המקביל.

פרטנר במוקד היום גם בעקבות הדיווח כי בעל השליטה בחברה, אילן בן דב, פועל במספר חזיתות בכדי להגדיל את הנזילות. מלבד צמצום הוצאות בחברות שבשליטתו וחלוקת דיבידנד בפרטנר, הוא מנהל מו"מ עם חברת לידר להשקעה בסקיילקס, העוסקת בייבוא טלפונים של חברת סאמסונג מקוריאה לישראל (מפיצה בלעדית). העסקה תבוצע באמצעות גרינסטון תעשיות תמורת 200 מיליון שקל.‏

גם אל על דיווחה, כשהיא רושמת רווח של 21 מיליון דולר. בשורת ההכנסות, רשמה החברה עלייה של 6%, בסך הכל הסתכמו ההכנסות ב-602 מיליון דולר ברבעון השלישי לעומת 566 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

קבוצת דלק ריכזה עניין לאור המגעים לרכישת השליטה בכהן פיתוח , השותפה עם דלק בשותפות אבנר ונסחרת לפי שווי של 350 מיליון שקל.

שנתיים לאחר הסדר החוב בחברת הספנות צים , שכלל הזרמה של 550 מיליון דולר מצד החברה לישראל , נחלצת בעלת השליטה בחברת הספנות פעם נוספת לעזרתה. ל"גלובס" נודע כי בעקבות תוצאות גרועות במיוחד שצפויה צים לפרסם בסוף החודש, עומדת החברה לישראל להפעיל את רשת הביטחון שהבטיחה למחזיקי האג"ח של צים, ולהזרים לה כ-50 מיליון דולר.

שופרסל ודיסקונט השקעות המשיכו למקד עניין בעקבות הדיווח שפורסם לראשונה ב"גלובס" כי העסקה שבה אמורים קבוצת ברונפמן-פישר ואיש העסקים ליאו נואי לרכוש מנוחי דנקנר את השליטה ברשת שופרסל בוטלה. בעקבות פניית "גלובס" אישרה קבוצת אי.די.בי שבשליטת דנקנר את דבר הביטול. מניית דיסקונט השקעות הגיבה אתמול בירידה.

אלעד קנדה הצטרפה למדווחות לרבעון השלישי: ההכנסות גדלו ב-29% והסתכמו ב-30.6 מיליון דולר קנדי לעומת כ-23.7 מיליון דולר קנדי ברבעון המקביל. הרווח הנקי הסתכם בכ-8.3 מיליון דולר קנדי.

תפרון סיכמה רבעון שלישי עם מכירות של 30.1 מיליון דולר, והפסד רבעוני של 0.5 מיליון דולר - בהשוואה להפסד של כ-3.1 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.

כלל תעשיות ריכזה עניין לאחר שחברת אנדרומדה של כלל ביוטכנולוגיה דיווחה אתמול על הצלחה בשלב III בניסוי רפואי לתרופת ה-DiaPep277, המיועדת לטיפול בסוכרת נעורים.

[לפורטל הפיננסי][לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]