"תספורת של 50 מיליארד שקל לבעלי קרקעות חקלאיות"

זאת בעקבות הוראה שנכללת ברפורמה בחוק התכנון והבנייה, לפיה בהליכי בירור של היטל השבחה ובמסגרת תביעות פיצויים בגין תוכניות בנייה לא יובא בחשבון פוטנציאל הפשרת הקרקעות החקלאיות לבנייה

נזק של כ-50 מיליארד שקל ייגרם לבעלי אדמות חקלאיות פרטיות ברחבי הארץ בעקבות הצעה שנכללת ברפורמה בחוק התכנון והבנייה, לפיה בהליכי בירור של היטל השבחה ובמסגרת תביעות פיצויים בגין תוכניות בנייה לא יובא בחשבון פוטנציאל הפשרת הקרקעות החקלאיות לבנייה. כך טוענת לשכת שמאי המקרקעין.

‏לפי אחד הסעיפים ברפורמה בחוק התכנון והבנייה, שהדיונים בסעיפיה השונים נמשכים בוועדת הכנסת המשותפת (פנים-כלכלה), מבקשת המדינה שמרכיב פוטנציאל שינוי הייעוד של הקרקע החקלאית לייעוד שמאפשר בנייה למגורים, לא יובא בחשבון במסגרת הליכי בירור של היטל השבחה או תביעות פיצויים בגין אישור תוכניות בנייה (תביעות לפי סעיף 197 לחוק התכונן והבנייה).

‏‏יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אוהד דנוס, אמר ל"גלובס: "אם הוראות החוק יאושרו כמו שהן, הרי שמדובר ב'תספורת' לבעלי הקרקעות החקלאיות הפרטיות במדינת ישראל של כ-50 מיליארד שקל. כיום נסחרות קרקעות חקלאיות בטווח מחירים של 200 עד 1,000 שקל למ"ר. המדינה מציעה לנכות את מרכיב פוטנציאל הפשרת הקרקע החקלאית לבנייה דרך הוראות הרפורמה בחוק התכנון והבנייה. המשמעות היא שבחישוב היטל השבחה של קרקעות חקלאיות שווי הקרקע לא יהיה 400 שקל למ"ר בממוצע, אלא יופחת ל-120 שקל למ"ר".‏‏‏

לשכת שמאי המקרקעין הסבירה לוועדת הכנסת המשותפת (פנים-כלכלה) שיישום הצעה זו תביא לירידה דרמטית במחירי הקרקעות החקלאיות ולהפחתת ערך של כ-50 מיליארד שקל בכלל השטחים החקלאיים בבעלות פרטית ברחבי המדינה. הוועדה המשותפת (פנים-כלכלה) תשקול את הדרך לטיפול בסוגיה ותעביר סעיף זה להתדיינות בין הוועדה לממשלה.

‏‏‏יצויין שבדיון של הוועדה המשותפת אתמול הציעה עמותת אדם טבע ודין להעלות את שיעור ההיטל בגין הפשרה ושינוי ייעוד של קרקעות חקלאיות מ-50% ל-75% מתוך כוונה לשמור על השטחים הפתוחים.

‏‏דנוס ציין כי הוא שמח על כך שהוועדה המשותפת "הבינה שנושא פוטנציאל שינוי הייעוד בקרקע חקלאית ושוויה איננו נושא שניתן לפתור בשניים שלושה סעיפים בחוק התכנון החדש. מדובר בבעיה סבוכה, שאני שמח שיו"ר הוועדה המשותפת, ח"כ אמנון כהן, הבין שיש להקדיש לה תשומת לב מיוחדת. יש פה דיון אמיתי ומהותי שעדיין רחוק מלהסתיים ואני חושב שעל הציבור לעקוב בדריכות אחר ההחלטות בעניין".