למחוק את ה-f המפורש

למרות צמיחתה למעמד אימפריה, פייסבוק עדיין לא מחוקקת חוקים, לפחות לא בישראל

הכול התחיל כשי' חזר הביתה לפני כשבועיים ובפיו הבשורה "נפתחה מערכת הבחירות למועצת התלמידים. התלמידים המעוניינים להיבחר יכינו מצע ויציגו עצמם בפני הבוחרים". י', תלמיד כיתה ד', בעל ניסיון עשיר במועצת התלמידים הבית-ספרית, החליט להעמיד את עצמו גם השנה כמועמד לבחירות. הוא ישב ימים מספר, ניסח מצע והכין פלקט בחירות, כפי שנדרשו המתמודדים.

עיון קצר בפלקט הבחירות של י' מלמד על כך שהוא לקח את העניינים ברצינות. "בזמן שאחרים מדברים - אני עושה", אמרה כותרת אחת, אחרת הוסיפה "הרכב מנצח לא מחליפים", תזכורת לניסיונו העשיר. כמקובל בימים אלה, הוסיף י' בתחתית הפלקט את התוספת המתבקשת: "חפשו אותי גם ב-f". וכאן התחילו הצרות.

ביום הבחירות גילתה המחנכת של י' את ההזמנה שעל הפלקט. האות המפורשת - f - מופיעה עליו, והלוא השימוש בפייסבוק לילדים עד גיל 13 הוא נגד החוק במדינת ישראל. המחנכת ניגשה אל י' והסבירה לו את חומרת הפלקט. היא הציעה לו למחוק את ה-f המפורש ולהציג את הפלקט ללא אזכורים שעוברים על החוק.

ואולם המועמד י' סירב בכל תוקף להתפשר והודיע כי הוא מסיר את מועמדותו. הוא ישב בצד במחאה שקטה, בעוד תלמידים אחרים הציגו את עצמם ואת מצעם לעיון הבוחרים.

למחרת שוחחתי עם המחנכת בטלפון. זוהי מורה מהסוג שכולנו מאחלים לילדינו - ותיקה, מסורה, אהובה על הילדים, מקצועית ומאוד אכפתניקית. לכן גם כאב לה כשי' לא השתתף בבחירות כפי שתכנן.

למרבה השמחה היו לי בשורות בשבילה - השמועה שעוברת בבתי-הספר היסודיים בארץ, לפיה השימוש בפייסבוק מתחת לגיל 13 נוגד את החוק, אינה נכונה. היא נובעת מחוסר הבנה של גורמים מקצועיים, שאפילו כתבו חוזרים רשמיים להורים. בחוזרים נכתב כי ילד מתחת לגיל 13 שנרשם לפייסבוק עובר על חוק העונשין ועלול להיענש בהתאם.

לא מכבר הבאתי בטור הזה את הניתוח של עורכי דין מנוסים שבדקו את הנושא, אך אחזור על הדברים בקצרה: חברת פייסבוק מונעת את רישומם של ילדים צעירים כחברים באתר. זוהי מדיניות החברה, ולמרות צמיחתה למעמד של אימפריה כלל-עולמית, היא עדיין לא מחוקקת חוקים. לפחות לא במדינת ישראל.

ילד צעיר שנרשם לפייסבוק ומזייף את גילו עלול להיענש בהרחקה מהרשת החברתית, אבל הוא אינו עובר על החוק הישראלי וגם אינו צפוי להיענש, לא על-ידי משטרת ישראל וגם לא על-ידי שופט תורן.

המחנכת שמחה לשמוע. אם כך, בהיעדר מניעה חוקית, חשוב היה לה שהילד יממש את זכותו הדמוקרטית להציג מועמדות. י' קיבל הזדמנות נוספת לשכנע את הבוחרים, והפעם גם הורשה להשתמש בפלקט הבחירות שלו. האות f לא נמחקה.

ביום הבחירות התקשר אלינו י' בהתרגשות. "יש לי בעיה קשה. נבחרתי גם למועצת התלמידים וגם לוועדת הספורט. תוך יומיים אני חייב לתת תשובה על מה מהם אני מוותר".

אנליסטים צופים שי' יעדיף ללכת למועצה, שם הוא מעריך שיוכל להשפיע יותר. נאחל לו הצלחה. חפשו אותו, למרות הכול, בפייסבוק.

יזהר שי הוא שותף כללי בקיינן פרטנרס ומנהל פעילות הקרן בישראל.