נחתם הסכם עם ממשלת בולגריה להבאת עובדים זרים לענף הבנייה

משרד הפנים: הסכם דומה צפוי להיחתם בקרוב עם ממשלת רומניה ■ פועלי הבניין מבולגריה יגיעו ארצה בשבועות הקרובים, עד להשלמת המכסה של כ-8,000 עובדים זרים בענף הבנייה, כפי שקבעה הממשלה

עובדי בניין מקצועיים עתידים להגיע בשבועות הקרובים לישראל כדי להשתלב בענף הבנייה, כך נמסר היום מרשות האוכלוסין וההגירה במשרד הפנים. הבאתם של העובדים מבולגריה התאפשרה בעקבות הסכם שנחתם אמש בין המדינות. עוד נמסר היום ממשרד הפנים כי הסכם דומה צפוי להיחתם בקרוב עם ממשלת רומניה. על-פי ההסכם, הגעתם ארצה של פועלי הבניין המקצועיים מבולגריה תיעשה בשבועות הקרובים ותימשך עד להשלמת המכסה של כ-8,000 עובדים זרים בענף הבנייה, כפי שקבעה הממשלה.

ההסכם שנחתם עתיד לשים קץ למחסור החמור של עובדים באתרי הבנייה עליו מתלוננים הקבלנים כבר תקופה ארוכה. עובדי הבניין הבולגרים, ומאוחר יותר גם הרומנים, יחליפו את הסינים שעבדו באתרי הבנייה בשנים האחרונות אולם תוקף אישורי השהייה שלהם תם.

למרות שהקבלנים העדיפו להמשיך ולהעסיק עובדים סינים סירבה המדינה לאפשר הבאה נוספת של עובדים מהמעצמה הקומוניסטית וזאת משום טענות על דמי תיווך בלתי חוקיים שנגבו מהעובדים טרם הגעתם לארץ ועקב העובדה שממשלת סין סירבה לפיקוח בין לאומי על הבאת העובדים.

"ההסכם שנחתם אמש נועד לעשות סוף לתופעת גביית העמלות ודמי התיווך הבלתי חוקיים מעובדים זרים המגיעים ארצה. על-פי ההערכות, היקף העמלות, הבלתי חוקיות, ששילמו בשנים האחרונות פועלי בניין זרים על מנת להגיע ארצה נאמד בלמעלה מ-500 מיליון דולר", מסבירים במשרד הפנים.

במשרד הפנים סיפרו כי את המשלחת לבולגריה ליוו גם נציגים מהתאחדות הקבלנים שאישרו את המתווה שעליו חתמה הממשלה. במשרד הפנים תיארו גם את מתווה ההסכם שנחתם: "גיוס העובדים המקצועיים יבוצע על-ידי משרדי הממשלה המוסמכים במדינות המוצא, ללא מעורבות של גורמי תיווך פרטיים באותן מדינות וללא גביית דמי תיווך, מהעובד, מעל למותר בחוק הישראלי. בנוסף, על-פי ההסכם שנחתם אמש, במדינת המוצא יבוצע פרסום שקוף ופומבי של האפשרות להגיש מועמדות לעבודה בישראל וכן יפורסמו הדרישות המקצועיות ותנאי ההעסקה הבסיסיים הנדרשים לעבודה בבניין בארץ, כפי שימסרו על-ידי ממשלת ישראל, בתיאום עם התאחדות הקבלנים".

עוד הוסיפו ואמרו במשרד הפנים: "בכדי למנוע תופעה של סחר בבני אדם ותשלום עמלות בלתי חוקיות, הרשות המוסמכת במדינת המוצא תקים מאגר גדול של עובדים פוטנציאליים העומדים בתנאי ההכשרה שנדרשו על-ידי מדינת ישראל. בחירת העובדים מתוך המאגר תיעשה על-ידי רשות האוכלוסין וההגירה באופן רנדומאלי מתוך העובדים העומדים בדרישות שנקבעו".

כזכור, לאור מצוקת הידיים העובדות בענף הבנייה, בעיקר בעבודות הרטובות (עבודות השלד), הקפיאה ממשלת ישראל את מתווה ההפחתה שתוכנן לצמצם באופן הדרגתי את מספר העובדים הזרים בענף ולעודד במקביל את העובדים הישראלים להשתלב בענף זה. חשוב לציין שמתווה ההפחתה לא בוטל אלא נדחה והוא עתיד להיכנס לתוקף בשנים הקרובות.