מי היה מאמין: בעלי שליטה מתפטרים או עובדים בחינם

מתארכת רשימת בעלי החברות שאינם מצליחים לאשר את שכרם באסיפה הכללית ■ צמד בעלי השליטה בחברת מטי טכנולוגיות הולכים הביתה ומצטרפים לבעלי החברות טסקום, אאורה, שלדות, פרידנזון וכמיפל שעזבו את תפקידם

כניסתו לתוקף של תיקון 16 לחוק החברות, אולי לא תשפיע על שיעור האבטלה במשק, אולם היא כבר משנה את מפת התעסוקה של בעלי השליטה בחברות הציבוריות. בשבועות האחרונים הודיעו חברות רבות על אי הצלחתן לאשר את תנאי ההעסקה של הבעלים באסיפות כלליות שכינסו לצורך כך, מה שהוביל ברוב המקרים לסיום תפקידם הניהולי בחברה שבשליטתם.

תיקון 16 - שהעביר כוח רב לידי בעלי המניות מקרב הציבור, קובע בין היתר כי אישור הסכמי ההעסקה של בעלי שליטה בחברות הציבוריות, ועסקאות בעלי עניין עמם, נדרשים לתמיכת רוב של בעלי מניות המיעוט (במקום שליש מהם עד עתה). שני המצטרפים האחרונים לגל הפרישות הם צבי בורוביץ', מייסד ויו"ר חברת המחשבים מטי טכנולוגיות, ובנו, משה בורוביץ', מנכ"ל משותף וסמנכ"ל הכספים בחברה.

השניים הודיעו אתמול על סיום כהונתם, לאחר שהחברה הסירה מסדר היום של אסיפת בעלי המניות את תנאי העסקתם. במטי ציינו כי "הרקע להודעת נושא המשרה על סיום כהונתו הינו, בין היתר, כי לא עלה בידי החברה ובעלי השליטה בה להגיע להסכמה עם חלק מבעלי המניות בדבר תנאי הכהונה של בעלי השליטה בחברה". צבי בורוביץ' החל בכהונתו במטי ב-1982, וייפרד מהתפקיד לאחר 20 שנה, בחודש יוני 2012.

משה בורוביץ', שיסיים את כהונתו באותו מועד, משמש כמנכ"ל החברה מאז שנת 2000. הסכם הניהול האחרון של השניים נחתם ב-2003 ומתחדש אוטומטית כל שנתיים. לפי ההסכם, האב והבן (באמצעות חברת ניהול) זכאים לדמי ניהול חודשיים של 87 אלף שקל, צמודים למדד, בנוסף להטבות נוספות ולמענק שנתי של 7.5% מהרווח השנתי. עלות העסקתם ב-2010 הגיעה ל-1.3 מיליון שקל. מטי, העוסקת בהנדסת מערכות אלחוטיות, פיתוח וייצור אנטנות, ייצוג וייעוץ של חברות בתחום האלקטרוניקה ופיתוח וייצור גלאי אזעקות, נסחרת לפי שווי של 50 מיליון שקל.

פרישתם של צמד הבורוביצ'ים מצטרפת לרשימה מתארכת של עשרות בעלי שליטה שלא הצליחו לחדש את תנאי העסקתם, בהשראת תיקון 16. חלקם עושים זאת בחינם, מתוך תקווה להגיע בעתיד להסכמה עם בעלי מניות המיעוט, וחלקם לאחר תיקון משמעותי כלפי מטה בתנאי העסקתם. באשר לפורשים - סעיף הודעה מוקדמת בהסכם העסקתם מאפשר לרובם להמשיך ליהנות מתקופת הסתגלות ממושכת בשכר הישן.

בחינם ממשיכים לעבוד בינתיים צמד שיאני השכר של שוק ההון - בעלי גזית גלוב ומנהליה, חיים כצמן ודורי סגל; בעלי הכשרת הישוב ומנכ"ל החברה, עופר נמרודי; ובעל השליטה ומנכ"ל חברת הביטוח איילון, לוי רחמני.

בין אלו שהעדיפו לפרוש ולקחת את דמי ההסתגלות נמנים עופר אלבק, שעוזב את ניהול חברת התוכנה טסקום שבשליטתו; צמד בעלי השליטה בחברת הנדל"ן אאורה שנקלעה לקשיים - בועז משעולי ויוסף צליח; אלון פרידנזון, מנכ"ל יצרנית הנגררים והמתכות שלדות; ושני דודיו, רמי ודוד פרידנזון, בעלי חברת ההובלה הנושאת את שמם.

מנהל חברה הנמצא כיום בדיונים מול הגופים המוסדיים אומר כי "בעלי השליטה נמצאים בסיטואציה לא נוחה, משום שברור שטובת החברה לנגד עיניהם, ואין להם כוונה להפסיק לעבוד. אבל, הם גם לא רוצים לעבוד ללא שכר".

ובינתיים בניסקו

גם צמד בעלי השליטה בקבוצת ניסקו תעשיות - יצחק ניצן ואריה קידרון, מתקשים להסתגל לכניסתו של תיקון 16 לחוק החברות לתוקף. בימים האחרונים הודיעו חברות הקבוצה על דחייה שנייה במועד האסיפה הכללית שתוכננה להתכנס כשעל סדר יומה אישור סעיפי העסקת צמד הבעלים וכן מנהליה הבכירים, אפרים שגיא (מנכ"ל החברה הבת ניסקו פרויקטים) ואיתן רוב (סגן יו"ר הקבוצה).

עלות שכרם המצטברת של הארבעה בקבוצה התעשייתית בשנים 2008-2010 עמדה על 14 מיליון שקל, קרוב ל-12 מיליון שקל מהסכום חלקו ניצן (יו"ר החברה) והמנכ"ל שגיא.

על הפרק כעת, שכר מצרפי שנתי של כ-3 מיליון שקל תמורת שירותים שיעניקו הארבעה לחברות הציבוריות מקבוצת ניסקו. לניסקו תעשיות שתי חברות בנות ציבוריות - ניסקו חשמל, המייבאת ומשווקת רכיבי חשמל, וניסקו פרויקטים העוסקת במסחר ברכיבים אלקטרוניים ובאבטחת מידע. שוויה של ניסקו תעשיות כ-82 מיליון שקל, אחרי עלייה של 20% מתחילת השנה.

ועוד בנושא תיקון 16: בשבוע הבא יתבקשו בעלי המניות של מי עדן לאשר את הסכם השכר של יריב שפירא, גיסו של גיורא נפתלי, מבעלי השליטה בחברה. שפירא משמש כמשנה למנכ"ל עדן הולנד מאז 2005, וכיום משמש גם כמנכ"ל פעילות ישראל בעדן הולנד.

תנאי העסקתו עודכנו ב-2006 ולפיהם הוא זכאי לשכר חודשי של 23.5 אלף אירו, בנוסף להחזר הוצאות. עלות שכרו ב-2010 עמדה על 362 אלף אירו, 282 אלף אירו שכר והיתר מענק. במי עדן מציינים כי נושא המענק השנתי לו זכאי שפירא נבחן בימים אלה, והחברה תעדכן בנושא בהמשך.

במי עדן מציינים כי התמורה לשפירא "אינה חורגת מהמקובל, הינה סבירה בנסיבות העניין ובהתחשב בסוג המשרה ומשקפת את תרומתו, הנוכחית והצפויה, לפעילות עדן הולנד".

בעלי השליטה שסיימו את תפקידם בעקבות תיקון 16
 בעלי השליטה שסיימו את תפקידם בעקבות תיקון 16