מתווכי נדל"ן תובעים לקוחות שמתחמקים מתשלום שכ"ט

עו"ד אריאל נדלר: "למתווכים אין סבלנות משום שאין עסקאות, והם לחוצים בכסף. עד שכבר נחתמת עסקה, הקונה מתמהמה בתשלום דמי התיווך, כי גם הוא לחוץ בכסף"

האם סוכני הנדל"ן עוברים לעמדת התקפה בשל התקררות הענף? נראה כי בימים שבהם פוחת מספר עסקאות המקרקעין, ובפרט עסקאות במגרשים, שהפכו לספורות, המתווכים נעמדים על רגליהם האחוריות ותובעים את שכרם.

לדברי עו"ד אריאל נדלר, שותף ומנהל מחלקת הנדל"ן במשרד ברנע ושות', "למתווכים אין סבלנות, משום שאין עסקאות, והם לחוצים בכסף. עד שכבר נחתמת עסקה, הקונה מתמהמה בתשלום דמי התיווך, כי גם הוא לחוץ בכסף".

נדלר מספר כי "במקרים רבים, כבר עם חתימת חוזה המכר שולח עורך הדין של המתווך לעורך הדין של הקונה מכתב דרישה לתשלום ומאיים בתביעה לאכיפת שכר המתווך".

דוגמה מייצגת היא זו של מתווך נדל"ן התובע 854 אלף שקל מחברת הבנייה פרץ בוני הנגב. לטענת המתווך, גולן ברזילי, החברה לכאורה לא שילמה לו דמי תיווך על עסקה במסגרתה רכשה מגרשים לבניית 122 יחידות דיור בעיר רחובות.

מכתב התביעה שהוגש השבוע לבית המשפט השלום בתל-אביב, באמצעות עו"ד אסף הורניק, עולה כי ברזילי, שתיווך בעסקה למכירת המגרשים, לא קיבל לכאורה את דמי התיווך עליהם הסכימו הצדדים. מדובר בסכום של 700 אלף שקל, או כ-2% מהיקף העסקה, מה שגוזר מחיר של כ-35 מיליון שקל לקרקע.

לטענת התובע, בעוד עסקת המכר מול בעלי הקרקע נחתמה, הקונה, פרץ בוני הנגב, התמהמה ולא חתם על חוזה התיווך. לפיכך הוגשה במסגרת התביעה הכספית גם בקשת "צו עשה" מבית המשפט, במטרה שזה יורה לחברה לחתום על חוזה התיווך ולשלם למתווך.

יש לציין כי למרות שלא נחתם חוזה תיווך, לתביעה צורפו תכתובות שהתנהלו בין הצדדים בנוגע לדמי התיווך.

דרושה הזמנה חתומה

עו"ד נדלר מציין כי על מנת שמתווך יקבל את שכרו, אין זה מספיק שהוא היה הגורם היעיל שהביא לסגירת העסקה. על-פי החוק, כדי שהמתווך יוכל להוכיח שהוא זכאי לשכר-טרחה, צריך שתהיה בידיו הזמנה בכתב, חתומה על-ידי הלקוח, עם פרטי הקונה, המוכר, הנכס, מחיר העסקה בקירוב וגובה דמי התיווך.

בתגובה נמסר מחברת פרץ בוני הנגב כי החברה טרם "קיבלה לידיה את כתב התביעה, ולכשיתקבל, היא תגיב לטענות הנטענות בו כלפיה".